به دقت گل شدم از توبه ی شراب خجل

فصل بهار و شکوفایی گل سرخ است.در این فصل به سبب توبه از نوشیدن شراب شرمسار که امیدوارم هیچ وقت کسی از انجام عمل نادرست خود شرمنده نشود.شرمنده از توبه ی خود هستم.
چهارشنبه، 10 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به دقت گل شدم از توبه ی شراب خجل
 به دقت گل شدم از توبه ی شراب خجل

 

به کوشش: رضا باقریان موحد




 

به دقت گل شدم از توبه ی شراب خجل *** که کس مباد ز کردار ناصواب خجل
صلاح ما همه دام ره است و من زین بحث *** نی ام ز شاهد و ساقی به هیچ باب خجل
بود که یار نرنجد ز ما به خُلق کریم *** که از سؤال ملولیم و از جواب خجل
ز خون که رفت شب دوش از سراچه ی چشم *** شدیم در نظر رهروان خواب خجل
رواست نرگس مست ار فکند سر در پیش *** که شد ز شیوه ی آن چشم پر عتاب خجل
تویی که خوب تری ز آفتاب و شکر خدا *** که نیستیم ز تو در روی آفتاب خجل
حجاب ظلمت از آن بست آب خضر که گشت *** ز شعر حافظ و آن طبع همچو آب خجل
#330@

تفسیر عرفانی
1.فصل بهار و شکوفایی گل سرخ است.در این فصل به سبب توبه از نوشیدن شراب شرمسار که امیدوارم هیچ وقت کسی از انجام عمل نادرست خود شرمنده نشود.شرمنده از توبه ی خود هستم.
2.اینکه ادعای صلاح و پرهیزکاری و تقوی داریم، همگی یک فریب است؛ اما من که ادعای تقوی ندارم، معشوق زیبا و ساقی را دوست دارم و از دست او شراب می گیرم و می نوشم و از این کار شرمنده هم نیستم.
3.انتظار می رود که معشوق با آن اخلاق پسندیده و گذشت و بزرگواری که دارد، از ما رنجیده خاطر نگردد؛ زیرا که ما از تمنای محبت از محبوب و بازخواست از او دلتنگ می شویم و از جواب رد و بی اعتنایی معشوق شرمنده می گردیم.
4.از بس که دیشب در غم فراق معشوق گریه کردیم، خواب نتوانست در چشم ما بماند و مانند رهروی دور شد و در چشم رهروان بی خبر از عشق که آسوده خوابیده اند، شرمنده شدیم.
5.اگر گل نرگس مست و زیبا سر به زیر و شرمنده باشد، شایسته است؛ زیرا که از عشوه و دلربایی آن چشم پر عتاب معشوق شرمسار می باشد.
6.ای معشوق!تو همان کسی هستی که از آفتاب، زیباتر و درخشنده تری و سپاس خدا را که از مقایسه ی تو با آفتاب شرمنده نیستم.
7.طبع روان حافظ از آب حیات خضر زلال تر است و از این جهت، آب حیات به تاریکی پناه برده است و در حجاب ظلمت فرورفته است تا در مقابل شعر روان حافظ که چون آب جاری است.دیده نشود و شرمنده نگردد.

منبع مقاله :
باقریان موحد، رضا؛ (1390)، شرح عرفانی دیوان حافظ بر اساس نسخه دکتر قاسم غنی و محمد قزوینی، قم: کومه، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
music_note
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)