شير دادن به کودک

«واندا» قبل از اينکه «جوليان» را حامله شود، سه کودک را با غذاي آماده ي نوزاد بزرگ کرد. اما وقتي که به فوايد عظيم شير مادر براي کودکان پي برد، تصميم گرفت آن را امتحان کند. او از تجربه اي که در اين زمينه داشت خوشحال
شنبه، 18 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شير دادن به کودک
 شير دادن به کودک

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

15توصيه براي شيردادن بدون مشکل

«واندا» قبل از اينکه «جوليان» را حامله شود، سه کودک را با غذاي آماده ي نوزاد بزرگ کرد. اما وقتي که به فوايد عظيم شير مادر براي کودکان پي برد، تصميم گرفت آن را امتحان کند. او از تجربه اي که در اين زمينه داشت خوشحال است و مي گويد: «اگر مي دانستم که شيردادن به کودک به اين آساني است، تمام کودکانم را با شير خودم بزرگ مي کردم». «جوليا استاک» مي گويد: «همين که نحوه ي شير دادن را ياد گرفتيد، ديگر در اين زمينه مشکلي نداريد». او مي گويد: «شما اوقات زيادي به کودک شير مي دهيد، اما وقتي که زمان صرف شده براي خريد و آماده سازي غذاي آماده ي کودک را بررسي کنيد مي بينيد که اين دو ممکن است به يک اندازه وقت بگيرند». شما چطور مي توانيد بدون مشکل به کودکتان شير بدهيد؟ به اين توصيه ها توجه کنيد.
- نوزاد را به طور صحيح در دست بگيريد
کارشناسان همگي بر اين باورند که اين امر راه حل شيردهي بدون مشکل است. شما چگونه اين کار را انجام مي دهيد؟ «گيتي فرانتس» به اين طريق توضيح مي دهد که: «کودک بايد به طور کامل رو به شما باشد. يعني سر، سينه، اعضاي تناسلي و زانوها همه بايد به طرف شما قرار گيرند. کودک را طوري در دست بگيريد که کفل هايش در کف يک دست و سر او در محل خميدگي آرنج شما قرار گيرد. دست ديگر خود را زير پستانتان قرار دهيد. به طوري که تمام انگشتانتان پستان شما را نگه دارند. اما انگشتان خود را بر روي هاله(قسمت تيره اطراف نوک پستان) قرار ندهيد. اکنون لب پاييني نوزاد را با نوک پستان خود به خارش بيندازيد تا دهان او به طور کامل باز شود. وقتي که دهان نوزاد به طور کامل باز شد، بدن نوزاد را خيلي سريع به سمت خود بکشيد به طوري که دهان او روي ناحيه ي هاله ي پستان ثابت شود.
دکتر «کارولين راولينز» مي گويد: «نوک پستان بايد تا گلوي بچه در دهان او قرار گيرد. در اين صورت وقتي که نوزاد پستان را مي مکد، ديگر هيچ گونه حرکتي متوجه نوک پستان نمي شود».
- از پستان بندي مناسب شير دادن به کودک استفاده کنيد
«جولي استاک» مي گويد: «بهترين روش براي انتخاب پستان بندي مناسب شير دادن به کودک، خريد يک پستان بند به اندازه ي يک فنجان بزرگ و يک شماره بزرگتر از دوران بارداري مي باشد». او مي گويد: «من هيچ وقت بيش از نيازم خريد نمي کنم». بهترين روش اين است که صبر کرده و منتظر باشيد. در روز سوم يا چهارم شايد بتوانيد پستان بندهاي دوران بارداري خود را بپوشيد. در اينجا مي توانيد براي انتخاب يک پستان بند مناسب راهنمايي هاي ديگري را ملاحظه کنيد.
0 بجاي پلاستيکي، تمام نخي انتخاب کنيد.
0 مطمئن شويد که منفذ شير دادن به کودک به طور متناسب باز مي باشد. به طوري که پستان را تحت فشار قرار نمي دهد. زيرا مي تواند به بسته شدن مجاري منجر شود.
0 مطمئن شويد که به راحتي مي توانيد پستان بند را با يک دست باز و بسته کنيد. اين خاصيت به آزادي عمل شما کمک مي کند.
0 از بستن ولکرو بر روي لبه هاي پستان بند اجتناب کنيد. زيرا باعث ايجاد سر و صداي زيادي مي شود.
0 مطمئن شويد که نوارها راحت هستند و پستان بند سينه را محکم فشار نمي دهد.
- به بدن خود توجه داشته باشيد
«استاک» مي گويد: «معمولاً ضرورتي ندارد که يک مادر شيرده درد داشته باشد. اين ذهنيت را در خود به وجود آوريد که نمي خواهيد درد داشته باشيد. اگر ناراحتي يا نگراني به سراغتان آمد، آن را از خود دور سازيد» اگر نوزاد عمل مکيدن را به طور صحيح انجام نداد. براي ايجاد وقفه در مکيدن، از انگشت خود استفاده کنيد و بعد او را دوباره در جايش قرار دهيد.
- نوزاد را تا وقتي که به طور صحيح قرار نگرفته است شير ندهيد
هنگامي که نوزاد با پستانک يا شيشه ي شير آشنا شود ممکن است گيج شده و علاقه ي زيادي به گرفتن نوک پستان نشان ندهد. قبل از اينکه پستان را در دهان نوزاد قرار دهيد از باز بودن آن مطمئن شويد. کودک بايد طوري نوک پستان را بگيريد که حداقل 2/5سانتي متر از هاله ي دور نوک پستان در دهان او قرار گيرد. «استاک» مي گويد: «نوزاد را تا زماني که خوب پستان مي مکد، تکان ندهيد. يعني از هر يک يا دو مکشي که انجام مي دهد، يکي را قورت مي دهد. اگر او را در حال خارج شدن از مسير خود ديديد به آروغ زدن وادارش کنيد. بلندش کنيد و با پستان ديگر به او شير بدهيد. بگذاريد هرچقدر مي خواهد از پستان ديگر شير بمکد. به طور کلي زمان شير دهي از 20 تا 30 دقيقه متغير است».
- در هر بار شير دادن، از دو پستان خود شير دهيد
«استاک» مي گويد: «همين که نوزاد احساس بي علاقگي پيدا کرد با پستان ديگر به او شير بدهيد. دفعه ي بعد که او را شير مي دهيد از پستاني شروع کنيد که دفعه قبل با آن تمام کرده ايد».
- بيشتر اوقات کودک را شير بدهيد
«استاک» مي گويد: «زنان از اينکه چند بار بايد به کودکشان شير بدهند، اغلب دچار سردرگمي مي باشند. بيشتر پزشکان توصيه هايي مي کنند که بيشتر براي تغذيه با شير خشک مناسب است. شما شايد در هفته هاي اول تولد کودکتان متوجه شده باشيد که 8 تا 12 دفعه در روز به او شير داده ايد». دکتر «اولينز» مي گويد: «شير انسان طوري ساخته شده است که نوزاد به خوردن آن نياز مکرر دارد و رابطه ي بهتري را بين مادر و فرزند ايجاد مي کند».
- نوک پستان هاي خود را سفت تر نکنيد
به قول دکتر «راولينز» تمرين ها يا دستکاري هايي که نوک پستان را سفت تر مي سازند نه تنها سومند نيستند، بلکه ممکن است ضرر هم داشته باشند. اگر توانستيد نوزاد را به طور صحيح در دستان خود قرار دهيد به هيچ وجه مشکلي پيدا نمي کنيد.
- براي نوک پستان هاي وارونه شده، از حفاظ(1) پستان استفاده کنيد
بهترين زمان استفاده از اين روش ماه ششم و هفتم بارداري مي باشد. مکش با اين وسيله به بيرون کشيدن نوک پستان کمک مي کند. دکتر «راولينز» مي گويد: «اما بيش از 15تا20دقيقه در روز از آن استفاده نکنيد».
- نوک پستان هاي خود را صابون نزنيد
دکتر «راولينز» هشدار مي دهد که نوک پستان هاي خود را به هيچ وجه صابون نزنيد. چون باعث خشکي بيش از حد آن ها مي شود. آيا در اطراف هاله ي دور نوک پستان متوجه ورم هاي کوچکي شده ايد؟ آن ها غده هايي هستند که چربي حاوي نوعي ماده ضدعفوني کننده ي توليد مي کنند. پس لزومي ندارد که از صابون استفاده کنيد.
- بگذاريد نوک پستان هايتان در معرض هوا خشک شود
«استاک» مي گويد: «قبل از اينکه نوک پستان هاي خود را بپوشانيد، آن ها را در معرض هوا خشک کنيد».
- براي کمک به درمان زخم نوک پستان ها از شير خود استفاده نماييد
«استاک» مي گويد: «در حقيقت 95% زخم هاي مربوط به نوک پستان به نحوه ي مکيدن نوزاد ارتباط دارد. پس از اين که نحوه ي مکيدن نوزاد درست شد، درد از بين مي رود. هرچند ممکن است کمي وقت بگيرد تا بهبودي حاصل شود». براي تسريع درمان، با پايان يافتن شيردهي، نوک پستان ها را در معرض هوا خشک کنيد کمي شير از آن ها دوشيده و به آن ها بماليد. «استاک» مي گويد: «شيري که ته مانده ي مصرف نوزاد است خيلي چرب است و حاوي ماده ي آنتي بيوتيک مي باشد».

هشدار پزشکي

- حل مشکل آماس پستان
اگر احساس مي کنيد پستان شما ملتهب شده است، دچار تب شده ايد يا علايمي مشابه سرماخوردگي در شما وجود دارد، به دکتر مراجعه کنيد. شما ممکن است آماس پستان داشته باشيد. که نوعي عفونت پستاني مي باشد. راه درمان اين بيماري به طور معمول از طريق مصرف آنتي بيوتيک مي باشد. اگر پزشک شما آن را تجويز نمود، تا همه ي داروها را تمام نکرده ايد، حتي در صورت از بين رفتن علايم آن دست از معالجه برنداريد. در اين صورت عفونت ها ديگر عود نمي کنند. دکتر «کارولين راوليز» مي گويد: «در اين حال براي سرعت بخشيدن به درمان خود مي توانيد در بستر استراحت کنيد. نوشيدني هاي شفاف بنوشيد و خيلي بيشتر شير بدهيد». او مي افزايد که: «شير آلوده نيست. علاوه بر آن، شما پادتن هاي کارآمدي را به همراه شير به کودک مي دهيد». اگر آماس پستان داشته باشيد و از شير دادن خودداري کنيد، ممکن است که به آبسه ي پستاني مبتلا شويد.
- مراقب بسته شدن مجاري ترشح شير باشيد
پوشيدن لباس هاي بسيار تنگ، استخون بندي بدن مادر، خستگي مفرط، يا دوره هاي طولاني عدم شيردهي از پستان، ممکن است باعث بسته شدن مجاري ترشح شير گردد. به علاوه يک مجراي شيري بسته در صورتي که سريعاً درمان نشود مي تواند سبب شروع عفونت گردد. «استاک» مي گويد: «اگر در هر کجاي پستان خود نقطه اي سفت يا دردناک احساس کرديد، از گرما استفاده کنيد. تا بهبودي حاصل شود». پستان را مالش دهيد. به اين ترتيب که از ديواره ي سينه شروع کرده و با انجام حرکت دايره اي مسير خود را به سمت پايين به پيش گيريد. او مي گويد: «با اين وجود بسيار مهم است اگر بگذاريد کودکتان مرتب از همان سمت شير بخورد. عمل مکيدن نوزاد مجرا را از هر عامل ديگري سريع تر پاک مي کند. معمولاً مجرا در عرض 24 ساعت پاک مي شود و قبل از اين که شما متوجه عامل گرفتن مجرا شويد، مجرا باز شده است.
- براي معالجه ي ترک نوک پستان از ويتامين E استفاده کنيد
اگر متوجه ترک در نوک پستان خود شديد، استفاده از مقدار کمي ويتامين E مي تواند مفيد باشد. «استاک» مي گويد: «پس از اين که کودک را شير داديد، يک کپسول ويتامينE مصرف کنيد. به اين صورت که اول آن را سوراخ کرده. بعد با فشار دادن آن، قطره اي از آن را روي نوک پستان بريزيد و مالش دهيد». وي مي گويد: «نکته ي مهم در مصرف مقدار کم آن است».
- براي کمک به توليد اضافه ي شير از کمپرس داغ استفاده کنيد
اگر نياز کودک کمتر از توليد مادر باشد و مادر ذخيره شيري کاملي داشته باشد، مي توان از کمپرس هاي داغ و خيس بر روي پستان ها استفاده کرد. اين کمپرس ها مجاري ترشح شير را به حدي باز مي کنند که شير آزادانه جريان پيدا کند. تعداد دفعات و مدت زمان شير دهي را افزايش دهيد و به مقدار کافي مايعات مصرف کنيد به طوري که هر ساعت يک بار ادرار کنيد.
- با قرار دادن دست خود به طرز صحيح بر روي پستان تراوش شير را مهار کنيد
«استاک» مي گويد: سيستم توليد شير، به قدري به محرک ها حساس مي باشد که پستان مادر ممکن است در هنگام خريد با شنيدن گريه ي نوزاد، شروع به تراوش شير نمايد. او مي گويد: «اگر چنين اتفاقي افتاد، قسمت بالاي کف دست خود را به روي نوک پستان گذاشته و آن را به طرف قفسه سينه فشار دهيد. اگر تراوش زياد بود مي توانيد چند بالشتک پستاني خوب و قابل شستشو براي خود بيابيد. که بهتر است 100% از جنس نخ باشند». او مي گويد: «دستمال نخي، خيلي خوب عمل مي کند».

پي نوشت :

1. Shell.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.