عفونت هاي قارچي زنان

« کانديدا آلبيکنس » - مخمر - نوعي قارچ است که به طور طبيعي و بدون داشتن زياني در مهبل (واژن) زنان و روده ي زنان و مردان رشد مي کند. اين قارچ جزء قارچ هايي است که به طور طبيعي در بدن وجود دارد. قارچ کانديدا
شنبه، 18 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عفونت هاي قارچي زنان
 عفونت هاي قارچي زنان

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

26 پادزهر طبيعي

« کانديدا آلبيکنس » (1) - مخمر - نوعي قارچ است که به طور طبيعي و بدون داشتن زياني در مهبل (واژن) زنان و روده ي زنان و مردان رشد مي کند. اين قارچ جزء قارچ هايي است که به طور طبيعي در بدن وجود دارد. قارچ کانديدا هم درست مثل باکتري هايي است که در دهان زندگي مي کنند. اگر در تعادل و اکولوژي اين نقاط بدن در نتيجه ي مصرف آنتي بيوتيک اختلالي پيش آيد و يا اگر براي مثال فردي به مرض قند مبتلا باشد، در آن صورت احتمال دچار شدن به عفونت هاي مهبل بيشتر خواهد شد. از ديگر عوامل مؤثر در اين رابطه مي توان به حاملگي، مصرف قرص هاي ضد بارداري، هورمون هايي که در يائسگي استفاده مي شوند، شستشوي مهبل با مواد شيميايي، اسپرم کش ها، ايجاد بريدگي و شکاف در ديواره ي مهبل در اثر استفاده از تامپون(2)، نبود ترشح کافي حين آميزش و يا آميزش با فرد مبتلا به عفونت قارچي اشاره کرد. هنگامي که به عفونت قارچي مبتلا مي شويد پزشک با مشاهده ي مقداري از ترشح بوسيله ميکروسکوپ، از وجود عفونت اطمينان مي يابد. سپس به تجويز دارويي اقدام مي کند که بتواند قارچ هاي اضافي ناحيه مهبل را از بين ببرد.
اين کار ساده به نظر مي رسد. اما زناني که به اين عفونت مبتلا شده اند خوب مي دانند که اصلاً اين طور نيست. قارچ که موجب خارش و سوزش در فرد شده و بوي مخمر مي دهد و ترشح را به صورت سفيد و پنيري شکل درمي آورد راه هايي براي عود مجدد مي شناسد. برخي از افراد مستعد ابتلا به بيماري هاي قارچي هستند. دکتر « مارجوري کرندال » خوب مي داند که چرا زنان سعي مي کنند به هر طريق ممکن خود را از اين مشکل رهايي دهند. زيرا او خود به مدت بيست سال با اين عفونت قارچي مزمن که زندگي را به کام او تلخ کرده بود، دست و پنجه نرم کرده است. دکتر « کرندال » اکنون درمان شده و در حال حاضر جزء صاحبنظران برجسته در زمينه ي ارائه راه هاي کنترل اين نوع عفونت است. در اينجا به توصيه هاي دکتر « کرندال » و ديگر متخصصان در مورد عفونت هاي قارچي اشاره مي کنيم.
- مثل حوّا بخوابيد
به گفته ي دکتر « اسپنس » قارچ در محيط گرم و مرطوب رشد مي کند. بنابراين يکي از بهترين اقدامات پيشگيرانه در اين خصوص تهويه و رساندن هوا به ناحيه ي مهبل - يعني خشک و خنک نگه داشتن آن - است. بدون لباس بخوابيد و يا قبل از رفتن به رختخواب لباس زير خود را درآورده و تنها لباس خواب بپوشيد و براي هشت ساعت به بدن اجازه تنفس و آزادي بدهيد.
- لباس هاي گشاد بپوشيد
در طول روز از پوشيدن لباس هاي تنگ يا لباس هاي تهيه شده از الياف مصنوعي که مانع از عبور هوا مي شوند خودداري کنيد. لباس هاي پلاستيکي، پلي استر و چرمي جزء اين لباس ها بشمار مي روند. لباس ها را روي هم نپوشيد و از تعداد لايه هاي لباس بکاهيد. شورت پاچه دار را زير جوراب شلواري و جوراب شلواري را زير يک شلوار جين تنگ نپوشيد. هنگامي که به منزل باز مي گرديد لباس هاي اضافي از قبيل جوراب شلواري را خارج نماييد و به بدن اجازه تنفس بدهيد. هر زمان که مقدور است دامن بپوشيد.
- پودر نپاشيد
نشاسته ماده ي بسيار مناسبي براي رشد و تکثير قارچ هاست. از آنجا که ماده ي اصلي بيشتر پودرهاي پس از حمام نشاسته است با استعمال پودر در واقع به رشد بيشتر قارچ ها کمک مي کنيد. از رسيدن پودر به لباس زير جلوگيري نماييد.
- از داروهاي واژينال مجاز بدون نسخه استفاده نماييد
نقاطي وجود دارند که خاراندن آن ها (به خصوص در اماکن عمومي) امکان پذير نيست و مهبل هم يکي از اين نقاط است. ضمن استفاده از داروهايي که توسط پزشک تجويز شده اند و به کم کردن قارچ ها مي پردازند مي توانيد جهت رفع خارش از داروهاي مجاز بدون نسخه نظير ديفن هيدرامين يا Cortaid استفاده نماييد. يا مقداري کرم هيدروکورتيزون مجاز بدون نسخه در اطراف دهانه فرج و مهبل به منظور کاهش خارش استعمال کنيد. قبل از مراجعه به پزشک از اين داروها استفاده نکنيد. زيرا ممکن است روي قارچ ها را پوشش داده و مانع از تشخيص صحيح پزشک گردند.
- از يک نرم کننده ي طبيعي استفاده کنيد
روغن هاي معدني، ژل هاي هيدروکربني(3)، سفيده ي تخم مرغ و ماست ساده جزء نرم کننده هاي بسيار خوب براي آميزش محسوب مي شوند. زيرا موجب تحريک شيميايي موضع نمي گردند؛ مگر اينکه به آن ها حساسيت داشته باشيد.
(در صورت استفاده از کاندوم از ژل هاي هيدروکربني استفاده نکنيد. زيرا باعث ايجاد سوراخ در کاندوم مي شوند). روغن بچه نيز استعمال نکنيد. زيرا محتوي مواد معطر است و موجب تحريک ناحيه مي گردد.
- دور داروهاي شيميايي را خط بکشيد
يک راه حتمي براي بدتر کردن وضعيت وخيم فعلي (در رابطه با عفونت قارچي) رساندن مواد شيميايي به عفونت هاي قارچي در حال سوزش است. از شستشوي موضع با دوش، مصرف ژل هاي جلوگيري از حاملگي، کف و اسپري، قرص هاي ضد قارچ و عطرهاي زنانه بپرهيزيد.
- با نشستن در وان خود را درمان کنيد
يک جايگزين براي دوش واژينال استفاده از وان هاي نيم تنه است. يک وان کم عمق را - بطوري که هنگام نشستن در آن آب تا حد مفصل ران بالا بيايد - از آب گرم پر کنيد و سپس يکي از کارهاي زير را انجام دهيد.
0 به مقدار کافي نمک به آن اضافه کنيد. به طوري که با ميزان نمک موجود در بدن متناسب باشد. (به طوري که شوري آب را احساس کنيد. در حدود يک دوم فنجان نمک کافي است).
0 به منظور بازگرداندن مجدد PH مهبل به 4/5، مقداري سرکه(يک دوم فنجان) به آب اضافه نماييد.
حالا در داخل آب بنشينيد. زانوها را از هم باز کنيد تا زماني که آب خنک شود. وان کار تميز کردن موضع را انجام خواهد داد.
- اسپرم کش را سر جايش بگذاريد
اسپرم کش ها از ديگر مواد شيميايي هستند که نبايد از آن ها در مهبل استفاده کنيد. به ويژه اگر مستعد ابتلا به عفونت باشيد. اگر قصد داريد از آن ها حين آميزش استفاده نماييد، آن را در مخزن نوک کاندوم قرار دهيد تا بتواند کاري را که لازم است انجام دهد.
- بي بويي بهترين بو است
از وسايل شخصي فاقد عطر و دئودورانت استفاده نماييد. تامپون هاي داخل مهبلي و نوارهاي بهداشتي معطر ممکن است باعث تحريک موضع و يا شروع مجدد يک دوره ي ديگر از التهاب مهبل شوند.
- با آب شستشو دهيد
صابون ها، شامپوها، نمک هاي حمام و روغن ها، چربي طبيعي پوست را که وظيفه ي حفاظت از پوست را به عهده دارد از بين مي برند و ممکن است بقاياي آن ها بر روي پوست بماند. هنگام دوش گرفتن ناحيه ي مهبل را با آب ساده بشوييد. به طوري که آب با پوست اصطکاک يابد. يک دوش دستي براي اسپري کردن و پاشيدن آب بر روي موضع بسيار مناسب است.
- شورت هاي نخي بپوشيد
شورت هاي نخي بپوشيد، زيرا نمي گذارند رطوبت بر روي پوست بماند. شورت هاي نايلوني، گرما و رطوبت را که قارچ ها را به رشد و تکثير دعوت مي کنند در خود نگه مي دارند. اگر ترجيح مي دهيد از شورت هاي نايلوني استفاده نماييد و احساس راحتي بيشتري مي کنيد. شورت هايي را انتخاب نماييد که داراي فاق نخي هستند. اگر چنين شورتي در دسترس نداريد، استفاده از يک فاق نخي متحرک و يا نوار بهداشتي کوچک مي تواند جايگزين خوبي باشد. هميشه از جوراب شلواري داراي فاق نخي استفاده کنيد تا هوا قادر به عبور از آن و خشک و خنک کردن مهبل باشد. به خاطر داشته باشيد که اجباري نيست حتماً جوراب شلواري را همراه شورت بپوشيد! هرچه لايه هاي لباس کمتر باشند تهويه ي هوا بهتر صورت مي گيرد.
- از دستمال توالت سفيد استفاده نماييد
رنگ، يکي ديگر از مواد شيميايي است که باعث سايش پوست مي شود. دکتر « کرندال » توصيه مي کند که با استفاده از دستمال توالت سفيد بدون عطر مانع از تحريک پوست شويد.
- بگذاريد ميکروب ها سر جاي خودشان بمانند
پس از اجابت مزاج مهبل را از جلو به عقب تميز نماييد.
بقاياي مدفوع را قبل از آنکه با مهبل تماس پيدا کنند از مقعد بشوييد.
- فقط با آب بشوييد
مهبل به طور طبيعي خود را تميز مي کند. اما بعضي از زنان فکر مي کنند نياز به دوش واژينال دارند. در صورت استفاده از دوش از آب سرد با فشار کم اما نه به طور مداوم، استفاده نماييد. زيرا با اين روش اثرات تحريکي به حداقل مي رسند. از دوش واژينال در طي قاعدگي که گردن رحم باز است بپرهيزيد. زيرا ممکن است ضمن جريان يافتن آب به سمت بالا عفونت به داخل رحم هدايت شود. هم چنين از دوش واژينال در طول دوران بارداري اجتناب نماييد؛ مگر پزشک آن را توصيه کرده باشد.
- با سرکه شستشو دهيد
PH سرکه تقريباً با PH مهبل يکسان است. به همين دليل است که گاهي شستشوي داخلي مهبل با مخلوطي از سرکه و آب نيم گرم (4قاشق چاي خوري سرکه و نيم ليتر آب) توصيه مي شود.
برخي از پزشکان معتقدند اگر PH مهبل در تعادل و در حد مناسبي باشد احتمال رشد قارچ هاي اضافي کاهش مي يابد. هم چنين مخلوط سرکه و آب آماده براي زناني که خود مايل به تهيه ي آن نيستند در بازار موجود است.
- در صورت ابتلا به التهاب مهبل از آميزش اجتناب کنيد
آميزش ممکن است موجب تحريک بيشتر التهاب ناشي از عفونت قارچي گردد. به علاوه امکان دارد عفونت به همسرتان منتقل شده و سپس از او دوباره به شما انتقال يابد.
- قبل و بعد از آميزش مثانه را تخليه کنيد
زن و مرد لازم است قبل و بعد از آميزش به منظور خارج کردن ميکروب ها از مجراي ادرار و پيشگيري از عفونت، مثانه را تخليه کرده و موضع را شستشو دهند.
- از کاندوم استفاده نماييد
کاندوم هاي فاقد ماده نرم کننده کمتر محرک هستند. به علاوه با جلوگيري از حرکت و انتقال قارچ ها به جلو و عقب به زوجين کمک مي کنند.
- قارچ و کپک ها را تحت کنترل درآوريد
زناني که مکرراً به عفونت قارچي مبتلا مي شوند ممکن است به غذاهاي حاوي قارچ و کپک حساسيت پيدا کنند. از خوردن غذا و نوشيدني هايي نظير نان، دونات، آبجو، شراب، سرکه، ترشي و شور، غذاهاي تخمير شده، پنير، قارچ و آبميوه بپرهيزيد.
- مراقب قند خون باشيد
طبق مطالعات انجام شده قارچ ها در محيط قندي به خوبي رشد مي کنند. مصرف زياد قند به بروز عفونت هاي قارچي کمک مي کند. زيرا غذاي لازم براي رشد قارچ ها فراهم مي شود. مبتلايان به مرض قند که بيش از همه در معرض ابتلا به عفونت هاي قارچي قرار دارند بايد قند خون خود را تحت کنترل درآورند. به علاوه لاکتوز زياد موجود در فرآورده هاي لبني و شيرين کننده هاي مصنوعي بر احتمال ابتلا به عفونت هاي قارچي مي افزايد.
- مقاومت بدن را افزايش دهيد
يک فرد سالم در مقايسه با کسي که بدنش سلامت هميشگي را ندارد، راحت تر از عهده ي مبارزه با عفونت برمي آيد. با انجام ورزش به طور منظم، تغذيه مناسب، خواب کافي، ترک سيگار و مواد مخدر و مصرف کم کافئين سيستم دفاعي بدن را تقويت کنيد.
- استفاده از الياف طبيعي را در الويت قرار دهيد
به جاي تامپون هاي تهيه شده از الياف مصنوعي از انواع طبيعي آن استفاده نماييد. تامپون هاي با قدرت جذب بالا و يا آن هايي که بيش از 12ساعت در مهبل قرار مي گيرند، تهويه ي هوا را متوقف کرده و باکتري ها را به رشد بيشتر تشويق مي کنند. يک راه حل ديگر: شب ها از نوار بهداشتي و روزها از تامپون استفاده کنيد.
- سه روش براي از بين بردن عفونت
و حالا يک گزارش خبري:
آتش نشان ها هنگامي که زني به اداره ي آتش نشاني تلفن کرد و از وجود دود در اتاق کوچک زير شيرواني اش خبر داد، براي خنثي کردن حمله ي لباس زير به سوي خانه ي وي شتافتند. زماني که آتش نشان ها به محل حادثه رسيدند متوجه شدند که منبع دود شورت زنانه ي داخل مايکروفر است!
زن - که از ذکر نام او خودداري شده - به آتش نشان ها گفته بود که شورت نايلوني خود را در مايکروفر گذاشته بود تا از شر عفونت قارچ خلاص شود. مايکروفر ممکن است براي پختن سبزيجات وسيله ي بسيار خوبي باشد، اما همان طور که خبر فوق گواهي مي دهد وسيله ي مناسبي براي درمان عفونت قارچ مهبل نيست. درمان با مايکروفر حاصل تحقيقات انجام شده توسط محققان دانشگاه فلوريدا و دانشکده ي « بيلر » است که پي بردند مي توان کانديدا آلبيکنس يعني عامل عفونت قارچي رابه وسيله ي مايکروفر کشت. پژوهشگران از زنان خواستند هنگامي که دچار عفونت مي شوند بگذارند هاگ قارچ ها در شورتشان باقي بماند. شستشوي معمولي شورت باعث کشته شدن قارچ ها نمي شود. اما محققان ثابت کردند که با قرار دادن شورت در مايکروفر مي توان قارچ ها را از بين برد. البته بايد گفت با اين کار آتش سوزي نيز شروع مي شود. به قول دکتر « کراندال » پختن لباس زير در مايکروفر پيشنهاد جالبي نيست. وي مي گويد: « آنچه محققان به اثبات رسانده اند اين است که کانديدا آلبيکس، قارچي که در لباس زير اقامت مي گزيند، با روش هاي معمولي شستشو و خشک کردن از بين نمي رود. اين بدان معناست که مي تواند فرد را مجدداً به عفونت آلوده کند. اما بيشتر زنان مايل نيستند که آشپزخانه اشان در معرض حمله ي لباس زير قرار گيرد! » پس راه چاره چيست؟
- شورت ها را با برس بشوييد
دکتر « کراندال » توصيه مي کند براي احتياط بيشتر، فاق شورت ها را قبل از انداختن در ماشين لباسشويي با يک شوينده ي غيرمعطر و به کمک برس بشوييم. وي هم چنين استفاده از نرم کننده را که موجب تحريک پوست هاي حساس مي شود منع مي کند.
- با جوشاندن قارچ ها را بکشيد
طبق يک تحقيق ديگر در اين زمينه براي از بين بردن کانديدا مي توان شورت ها را قبل از استفاده ي مجدد جوشاند و يا به مدت 24ساعت در مايع سفيد کننده قرار داد. شورت ها را قبل از پوشيدن با صابون فاقد مواد معطر بشوييد.
- با گرما قارچ ها را از بين ببريد
قارچ کانديدا در اثر گرما اطوي داغ نيز از بين مي رود.

هشدار پزشکي

- تشخيص را به پزشک واگذار کنيد.
پزشکان معمولاً قارچ را کشت مي دهند و يا ترشحات مهبل را زير ميکروسکوپ بررسي مي کنند؛ زيرا همه ي انواع ترشحات مهبلي از اين قارچ نسبتاً بي خطر ناشي نمي شود. هر چيز، از بجا ماندن تامپون در مهبل گرفته تا بيماري هاي التهابي و خطرناک لگن مي تواند چنين علايمي داشته باشد. يعني: خارش و ترشحات بد بو. از عوامل ديگر مي توان از گاردنرلا واژيناليس(4)، (يک عفونت ميکروبي)، تريکوموناس(5)، (يک عفونت انگلي) و کلاميديا(6)، سوزاک(7) و سيفيليس(8) نام برد. پس بهتر است نقش دکتر را بازي نکنيد و تشخيص را به عهده ي متخصص بگذاريد.

پي نوشت ها :

1. Candida albicans.
2. تامپون ها براي جذب ترشحات دوره قاعدگي، درون مهبل جاي مي گيرند و قابل تعويض هستند. « و-پ »
3. وازلين يا پارافين.
4. Gardnerella Vaginalis.
5. Trichomonas.
6. Chlamydia.
7. Gonorrhea.
8. Syphillis.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا