يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت آفرینش حیوانات بی فایده

پرسش :

چرا خدا بعضی از حیوان‌ها را آفریده است که هیچ فایده ای ندارند؟


پاسخ :
خدا هیچ حیوان بی فایده‌ای را نیافریده است. شاید ما گاهی خیال کنیم که بعضی از حیوان ها فایده ای ندارند، اما این طور نیست. اگر کمی درباره ی طبیعت مطالعه کنیم یا فیلم های مربوط به شگفتی ها جهان را ببینیم، برایمان روشن می‌شود که هیچ حیوانی بیهوده آفریده نشده است.

بعضی از حیوان هایی که ما آنها را بی فایده می انگاریم، غذای گروه دیگری از حیوانات هستند. بعضی از آنها - مثل برخی از حشرات - با پاهای کوچکشان گرده ی گلها را جابه جا می کنند و باعث افزایش گیاهان می شوند. برخی از این حیوان های به ظاهر بی فایده یک داروخانه‌ی بزرگ هستند؛ مثلاً از زهر و پوست برخی از مارها، بهترین و مفیدترین داروها ساخته می‌شود. بعضی از این حیوان ها هم کارشان جلوگیری از افزایش بی حساب گروه دیگری از حیوانات است.

چندین سال پیش در یکی از مناطق دنیا مردم به جان روباه ها افتادند و به خیال اینکه روباه ها موجودات مزاحم و بی فایده‌ای هستند، تعداد زیادی از آنها را کشتند. پس از مدتی، تعداد خرگوش‌های آن منطقه خیلی زیاد شد و آنها ریشه‌ی همه‌ی گیاهان را خوردند و کشاورزی آنجا را نابود کردند. آن وقت بود که مردم تازه فهمیدند که روباه ها بی فایده نیستند.

پس خدا حیوان بی فایده نیافریده است. اگر ما فایده‌ی دیگر حیوان را نمی‌دانیم، به معنی بی فایده بودن آن حیوان نیست.

​​​​​​​منبع: هفتاد پرسش و پاسخ درباره‌ خدا، غلامرضا حیدری ابهری، تهران: انتشارات قدیانی، چاپ دوم، 1392.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.