7 گام برای توسعه تفکر انتقادی (بخش دوم)

برای رشد و پرورش مهارت تفکر انتقادی، راهکارهای مختلفی وجود دارد. در بخش اول این مقاله با چندین راهکار از جمله حل منطقی مشکلات، بهره­ گیری از اوقات فراغت و ... آشنا شدیم. در این بخش با سایر راهکارها آشنا می­ شویم.
پنجشنبه، 22 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
7 گام برای توسعه تفکر انتقادی (بخش دوم)
برای دست­یابی به تفکر انتقادی، تفکر خودخواهانه و متعصب خود را کنار بگذارید.
 
چکیده : برای رشد و پرورش مهارت تفکر انتقادی، راهکارهای مختلفی وجود دارد. در بخش اول این مقاله با چندین راهکار از جمله حل  منطقی مشکلات، بهره­ گیری از اوقات فراغت و ... آشنا شدیم. در این بخش با سایر راهکارها آشنا می­ شویم.

تعداد کلمات 521 /  تخمین زمان  مطالعه 3 دقیقه

7 گام برای توسعه تفکر انتقادی

توانایی تفکر انتقادی خود را توسعه دهید

5. شخصیت خود را تغییر دهید. بر روی یک ویژگی فکری هرماه تمرکز کنید، ازجمله پشتکار، استقلال، همدلی، شجاعت، تواضع و هر ویژگی دیگری که ممکن است در دیگران تحسین کنید اما خود را فاقد آن می‌دانید.
در مورد هر ویژگی فکر کنید و یک استراتژی برای بهبود این ویژگی در خود ایجاد کنید، شاید در دفترتان شما پیشرفت بیشتری داشته باشید.
تمرکز خود را در طی این ماه بر روی ویژگی انتخاب‌شده خود نگاه‌دارید. پیوسته عملکرد خود را با توجه به پیشرفت یا پس رفت ارزیابی کنید.

6. تفکر خودخواهانه خود را چهره خود قرار دهید.  قرار دادن تعصب در خود، یک روش طبیعی برای تفکر است.
از خودتان سؤالاتی بپرسید تا به شناسایی خود کمک کنید سؤالاتی که نسبت به جواب آن‌ها مطمئن هستید. سؤالاتی را ذکر کنید که به شما کمک می‌کند هرگونه اقدامی را که ممکن است از روی عصبانیت بر سر مسائل بی‌اهمیت و کوچک، انجام دهید، یا مسائلی را بدون منطق بیان کنید و یا شرایطی که اراده خود را بر دیگران تحمیل می‌کنید.
هنگامی‌که واکنش‌های خودخواهانه خود را تشخیص دادید، گام‌هایی را برای اصلاح تفکر و رفتارهای خود بردارید.

7. تنظیم کنید که همه‌چیز را خوب ببینید. تمرین خوب دیدن در شرایط دشوار یا منفی خود راه‌حلی است اساسی.
 هر وضعیتی پتانسیل مثبت یا منفی بودن را دارد. دیدن جنبه مثبت در یک وضعیت باعث می‌شود که فرد بیشتر احساس لذت، امیدوار و به‌طورکلی خوشحال‌تر باشد. این فرصت را در نظر بگیرید که اشتباهات را به فرصت‌ها تبدیل کنید.
واکنش‌های عاطفی خود را بشناسید. شرایط و افکاری را ارزیابی کنید که باعث می‌شوند شما احساس عصبانیت، غمگینی، ناامیدی و یا ناراحتی بکنید.
با توجه به این فرصت‌ها ببینید چه چیزی باعث ایجاد احساسات منفی در شما می‌شود و راهی برای تبدیل آن به یک واکنش مثبت پیدا می‌کنید.
گروه‌های اجتماعی را بررسی کنید که بر زندگی شما تاثیرمثبت می‌گذارند. گروه‌های مثبت روشی برای بیان عقاید و یا رفتارهای مشخص دارند که «بهتر» از بقیه هستند.
این گروه‌ها را در زندگی خود آنالیز کنید که بر تصمیمات شما و اعمال شما تأثیر می‌گذارند. فشارهای اعمال‌شده بر روی شما توسط گروه را در نظر بگیرید و آن فشارها را مثبت یا منفی ارزیابی کنید. در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید واکنش خود را به فشارهای منفی بدون آسیب زدن به روابط و یا تغییر شکل گروه اصلاح کنید.
به این فکر کنید که چطور مهارت‌های فکری خود را تمرین دهید و توانایی تفکر انتقادی خود را توسعه دهید.
استراتژی‌هایی که از تجربیات شخصی خود برای نفوذ بیشتر و توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی خود استفاده می‌کنید را مثبت ارزیابی کرده و اجرا کنید.

منبع : https://www.wikihow.com/Exercise-Your-Brain-for-Better-Thinking-Skills
مترجم: حمید سرافراز

بیشتر بخوانید:
7 گام برای توسعه تفکر انتقادی (بخش اول)
تفکر انتقادی و راه های پرورش آن
ورزش کردن مغز، چرا و چگونه؟
با ورزش کردن، مهارت‌های فکری خود را بهبود دهید
چگونه مغز خود را برای مهارت‌های فکری بهتر تمرین دهیم؟ 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.