بازی ها و سرگرمی های کودک 5 ساله

بچه های پیش دبستانی سرشار از انرژی و شور هستند. این وضعیت از نظر رشد جسمانی خوب است، زیرا دربرگیرنده ی حرکات متناوب مجموعه عضلات کوچک و بزرگی بوده که عملکرد بهینه ی این بخشهای بدن را موجب می شوند. با ما همراه باشید تا با ویژگی های بازی کودک 5 ساله بیشتر آشنا شوید.
دوشنبه، 6 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازی ها و سرگرمی های کودک 5 ساله
کودک 5 ساله بازی را به هر کاری ترجیح می دهد. 
 
چکیده: بچه های پیش دبستانی سرشار از انرژی و شور هستند. این وضعیت از نظر رشد جسمانی خوب است، زیرا دربرگیرنده ی حرکات متناوب مجموعه عضلات کوچک و بزرگی بوده که عملکرد بهینه ی این بخشهای بدن را موجب می شوند. با ما همراه باشید تا با ویژگی های بازی کودک 5 ساله بیشتر آشنا شوید. 

تعداد کلمات 1011/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه 
بازی ها و سرگرمی های کودک 5 ساله

بازی ها و سرگرمی ها

 به طور عمومی اگر از یک کودک ۵ ساله سؤال شود: «چه چیزی را ترجیح می دهی؟» معمولا تنها یک جواب می دهد: «بازی کردن».
مطمئنا او خیلی دوست دارد بازی کند، او بهتر می تواند حرکات بدنش را کنترل کرده و قادر است بدون رهنمودهای زیاد افراد بالغ ، بازی نماید. به تدریج که بزرگ می شود اختلاف های ذاتی شخصیت و جنسیت وی در انتخاب وسائل بازیش، مشخص تر می گردد.
کودک ۵ ساله علاقه ای واقعی به سرگرمی های معمولی پارک بازی کودکان از خود نشان می دهد. او نقاشی کرده ، رنگ آمیزی نموده و مدل سازی می کند. او به ویژه دوست دارد از موارد مختلف، مدلهایی درآورد، و وقتی به او یک کتاب قدیمی مدل کاغذ رنگ آمیزی شده می دهند، خوشحال می شود.
او گاهی کاغذ را تنها به خاطر لذتی که از بریدن آن می برد، قطعه قطعه می کند. چه بسا از کاغذ گذشته به پارچه پرداخته و لباسهایش را هم می برد. میبایست او را وقتی که قیچی در دست دارد مراقبت کرد. مکعب ها، همیشه مواد ساختمانی ، بازی ترجیحی پسران و دختران را تشکیل می دهند. دختران ، خانه هایی برای عروسکهایشان ساخته و در آن وضعیت شخصی شان را منعکس می کنند، در حالی که پسران، جاده ها، راهها، پلها و تونلهایی ساخته و از خانه هایی که ساخته اند برای جا دادن تانکها، هواپیماها، کامیونهای نظامی خود و ماشینهای آتش نشانی، استفاده می کنند.
خانه ها نقش مهمی در رفتار بازی کودک ۵ ساله ایفا می کنند. کودک در این سن، دوست دارد خانه های بزرگی با مکعبهای بزرگ با خانه و چادرهایی با صندلیهایی که روی آن پوششی کشیده شده ، بسازد. او دوست دارد وارد این خانه ها شود ولی در آنجا پس از وارد شدن واقعا بازی نمی کند.
 

[عروسک بازی]

بچه های کوچک یک منبع اصلی دیگری برای کودکان ۵ ساله هستند. عروسکها را به عنوان بچه های کوچکشان به حساب می آورند، این علاقه به هیچ وجه اختصاص به دختر بچه ها ندارد. پسران نیز می خواهند با عروسک بازی کنند، آنها را لباس پوشانده در تخت خواب بگذارند و یا آنها را از ماشینشان خارج نمایند. پسر کوچک ۵ ساله که شدیدا مایل به دریافت یک عروسک به مناسبت عید است چنانچه به جای آن یک اسباب بازی از حیوان پشمالویی بیابد، ناراحت خواهد شد. افراد محیط اطراف چنانچه خطوط رشد او را در نظر می گرفتند آنقدر مستبدانه رفتار نمی نمودند. علاقه برای عروسک در این سن به قدری زیاد است که حتی برای مدت کوتاهی نزد دختران کوچکی که بعدا عروسک را تحقیر می کنند، دیده می شود.

علاقه ای که کودکان ۵ ساله نسبت به خانه ها دارند با بازسازی خیالی وقایع خانگی ، بیان می شود. پسران مانند دختران در این بازی شرکت می کنند ولی خیلی از پسران ترجیح می دهند بازی جنگی بکنند. دکتر بازی که در ۴ سالگی آنقدر فریبنده بود حالا دیگر جذابیتی ندارد، و مدرسه بازی نیز در ۶ سالگی دلفریب نخواهد بود.
 

[فعالیت های حرکتی در کودک 5 ساله]

کودک ۵ ساله خیلی دوست دارد انرژی خود را با تحرک مصرف نماید، او سه چرخه اش را با سرعت و مهارت بکار می برد، او آن را راحت تر بکار برده و کمتر توسط چرخهای عقب که در ۴ سالگی پایش به آنها گیر می کرد در زحمت است. کودک ۵ ساله، تاب می خورد، با دست و پا از جایی بالا می رود، سر می خورد، اسکیت بازی میک ند و از گودالی می پرد. او ممکن است سعی در بالا رفتن از درخت یا از طناب کشیده شده ای بنماید، کارهای آکروباتی و تاب بازی کرده و حتی روی چوب پا، راه برود.

دختران کوچک معمولا بیشتر دوست دارند دوخت و دوز کنند، و پسران به نجاری علاقمندند. پسران به زودی علاقه مشخصی را برای وسائل و ابزارها نشان می دهند. با رفع گرایش و تمایل گذشته شان ، علاقه ای که در جداسازی اشیاء از خود نشان می دادند اینک در بازی با ابزارها ظاهر می کنند.
 

خواندن و حساب کردن

کودک ۵ ساله دوست دارد بیش از هر چیز ، داستانی را برایش بخوانند و او گوش کند، گرچه خودش نیز مقداری از وقتش را به نگاه کردن کتابها و حتی به ظاهر خواندن آنها می گذراند. او قصه های حیوانات را که مانند انسانها عمل میکنند، ترجیح می دهد، او علاقمند کتابهایی است که برداشتی از زندگی یک کودک باشد. بعضی از کودکان ۵ ساله گاهی گوش کردن به قرائت روزنامه های فکاهی را هرچند که چیزی از آن را نفهمند دوست دارند.

کودک ۵ ساله شروع به یادگیری از اصول ابتدائی خواندن و محاسبه ، مینماید. او با کپی کردن حروف و اعداد، خود را سرگرم می کند. او به بازیهای ساده با والدینش و بازیهای حروف و اعداد علاقه نشان می دهد. پدر و مادران غالبا از توجه به علاقه خود به خود او در منزل تردید دارند، به این دلیل که ممکن است روشهای درسی آینده او را مختل نماید. مدرسه می بایست بپذیرد که روش های درسی و روش های خانوادگی الزاما با یکدیگر در تضاد نبوده و هر دو می توانند سودمندی خود را داشته باشند. بنابراین می بایست این علاقه خود به خود کودک را به مجردی که در منزل ظاهر می شود، ارضاء نمود.

موسیقی، رادیو و تلویزیون، سینمای کودک ۵ ساله دستگاه ضبط صوت خود را به دستگاه رادیو ترجیح می دهد، او به طور مکرر به یک دیسک با نوار گوش می دهد. او نوارهایی را دوست دارد که داستانی را با موسیقی بیان می کند. او با رادیو سرگرم می شود ولی نه برای مدتی زیاد و برنامه های تبلیغاتی را ترجیح می دهد شاید به این دلیل که افراد بالغ از آن خوششان نمی آید زیرا کودک ترانه ها و آهنگهای موفق را دوست دارد.

بعضی از کودکان ۵ ساله، آهنگهایی را با پیانو می نوازند، آنها مایلند نواختن بعضی از آهنگ های آشنا را یاد بگیرند و قادر هستند آهنگی را نواخته و دوباره بنوازند. آنها با گوش کردن به صفحات و نوارهایشان آواز می خوانند. کودک ۵ ساله مخصوصا در ساعت خوابیدن دوست دارد جست و خیز کند.



 
منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ
 
 
 

بیشتر بخوانید:
روابط اجتماعی کودک 5 ساله 
خوشناسی کودک 5 ساله 
هیجانات در کودک 5 ساله 
سلامتی و ناراحتی جسمی کودک 5 ساله 
توالت و حمام رفتن کودک 5 ساله 
خواب کودک پنج ساله 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.