راهکارهای درمانی بی اشتهایی کودکان

بی اشتها شدن کودکان به خصوص در دوران رشد و بلوغ نشانه های خطرناک می تواند داشته باشند و از رشد طبیعی کودک می‌کاهد پس خیلی مهم است که علت و راهکارهای درمانی بی اشتهایی با خبر باشیم و در درمان آن به کودک خود کمک کنیم.
پنجشنبه، 9 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی بی اشتهایی کودکان
به سلیقه کودک خود غذا بپزید اگر کودک شما غذایی را دوست دارد سعی کنید آن را در وعده های بیشتری در هفته بپزید.
راهکارهای درمانی بی اشتهایی کودکان

مقدمه

به طور طبیعی اشتها در کودکان متفاوت است و بستگی به عوامل متعددی مانند جنسیت و مقدار مصرف انرژی و تحرک سن کودک دوره رشد مو و بسیاری از عوامل دیگر دارد.
اگر بی اشتهایی به همراه علائم بیماری خاصی نباشد و رشد فرزند طبیعی باشد و طبق نمودار رشد پیش برود اصلاً جای نگرانی نیست.
برای کودکان در حال رشد اصلا طبیعی نیست که از خوردن غذا برای مدت طولانی امتناع کنند. کودکان در حالت طبیعی هر چند ساعت یکبار گرسنه می شوند و امتناع از خوردن، به احتمال زیاد نشانه یک مشکل اساسی است.
در مراحل اولیه این مشکل شما می توانید از راهکارهای خانگی و تغذیه آنها بی اشتهایی را از بین ببریم ما در اینجا به معرفی بعضی از این راهکارها می پردازیم.
 

انواع بی اشتهایی

از نظر شما به دلیل سرماخوردگی و تب بی اشتها شده است این یک مسئله طبیعی در دوره بیماری است که اگر به پزشک مراجعه کرده باشید طبق مصرف دارو به مرور از بین می رود.
بعضی اوقات زخم هایی به علت گلو درد و ورم لوزه می باشد که در این صورت باید به مبحث درمان گلودرد بپردازید که به موضوع اجتماعی مرتبط نمی‌شود.
اگر کودک تب ندارد ولی دچار جوش است روبی اشتها شده است شما ابتدا باید برای رفع جوش کودک اقدام فرمایید.
اما اگر بی اشتهایی کودک شما بیشتر از یک هفته طول بکشد باید توجه به افزایش و کاهش وزن کودک داشته باشید از حد نرمال خود پایین تر می آید اما اگر آمده باشد علت احتمالی آن را باید به مبحث نارسایی رشد مرتبط دانست.
اما اگر همین تب که بیش از یک هفته طول کشیده است اما به همراه رشد طبیعی باشد و کودک در این مورد دچار تورم غدد گردن شده باشد احتمال آن وجود دارد که دلیلش تورم غدد علامت بیماری مونونوکلئوز عفونی است.
اگر تبی که بیشتر از یک هفته باشد و رشد طبیعی باشد ولی رنگ مدفوع کم رنگ و ادرار کودک تیره شده باشد علت وجود هپاتیت ویروسی در بدن کودک بسیار است.
اگر تبی که بیشتر از یک هفته است و رشد طبیعی کودک منظم است ولی دفعات ادرار در کودک به شدت زیاد شده باشد و شب ادراری نیز داشته باشد علت احتمالی عفونت مجاری ادراری است.
اگر رشد کودک طبیعی و تب بیشتر از یک هفته به طول انجامد و هیچ یک از علائم گذشته را نداشته باشد احتمال این بیماری بی اشتهایی موقت می تواند باشد که می تواند بر اثر استرس یا هیجان ودوره پرمشغله برای کودک به وجود آمده باشد.
کمک شما زمانی که به مدرسه میرود و دوران امتحان و پر استرسی را به همراه دارد مشکل بی اشتهایی بیماری طبیعی است که در آن دوران به کودک شما دست دهد که کودک غذا را هله هوله می خورد کم اشتها شده باشد یا وعده های بیشتری بخوره و تحرک کم بشود.
 

چند توصیه درمانی

- از یک ساعت قبل از غذای وعده اصلی به کودکان چیزی ندهید به خصوص تنقلات شیمیایی و غذاهای آماده ای یا حتی لقمه های خانگی چراکه معده کودک با همین اندک خوراکی‌ها نیز پر شده و سیری کاذب به آن دست می دهد و این سیری کاذب جلوی اشتهای کودک و غذا و وعده های اصلی آن را میگیرد به کودک شما دچار بی اشتهایی می شود و عادت به خوردن تنقلات در ساعات غیر از غذای اصلی می کند.
- به سلیقه کودک خود غذا بپزید اگر کودک شما غذایی را دوست دارد سعی کنید آن را در وعده های بیشتری در هفته بپزید اگر از یکسری از غذاها خوشش نمی‌آید آن را برایش تهیه نکنید و کودک را مجبور به خوردن آن غذا نکنید چرا که اشتهای اصلی آن را نیز با این کار از بین میبرید.

- یک قاشق بارهنگ را در یک لیوان عرق نعنا یک‌ربع جوشانید سپس صاف کنید یک قاشق عسل اضافه نموده یک ساعت قبل از وعده غذایی به کودک بخورانید. [1]
- قد کودک شما به علت لجبازی و بی اشتهایی غذا اصلی خود را نمی خورد آن را با وعده دادن و رشوه دادن مجبور به خوردن غذا نکنید بلکه با سکوت و صبوری تحمل کنید خود کودک بعد از مدتی وقتی به آن گرسنگی دست بدهد اقدام به خوردن همان غذا ها می کند.
- بابونه زنجبیل به لیمو و پونه را به نسبت مساوی مخلوط کرده و به صورت دمنوش یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش به کودک خود بخوراند. [2]
- کودک خود را زود به زود حمام ببرید ،چرا که آب کرم باعث ایجاد تشنگی و گرسنگی شده و سبکی بدن را به همراه دارد که اشتها را باز می‌کند و طراوت پوست را به همراه دارد. حضرت امام رضا (علیه السلام) در این باره فرمودند :« حمام یک روز در میان گوشت بدن را زیاد می کند.» [3]
 

توصیه های غذایی

از خوردن غذاهای پر از ادویه و تند و موادی مانند تن ماهی و یا پنیرهای محلی جداً خودداری فرمایید.
انواع سبزی ها و کرفس و کلم، گوجه فرنگی، هویج، سالاد، کاهو، هر نوع کمپوت تمشک، خربزه، زردآلو، مرکبات و هرکدام می تواند به تنهایی اشتها را افزایش دهد.
ماست محلی و طبیعی، سبزی‌های تازه، سالادهای بدون سس به اشتها افزوده و نوشابه های صنعتی، تنقلات، خوراکی های چرب، سس ها اشتها را از بین میبرند.
گیاهانی مانند رازیانه، شنبلیله، نعنا، سیر، کاسنی، گشنیز، شاه‌تره ، کاکوتی، عرق مرزه، تربچه نقلی، عرق آویشن، بابونه، بهارنارنج و بومادران برای افزایش اشتها بسیار مفید می باشند، دم کرده سنبل الطیب نیز بسیار کاربردی است.
فاطمه زهرا شادمان

پی نوشت
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: نشر شهید کاظمی ، 1396، صفحه 64.
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 12.
[3] عطاردی قوچانی، عزیزالله، اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه السلام،تهران: کتابخانه صدر، صفحه 736.

بیشتر بخوانید :
درمان قطعی بی اشتهایی کودکان
مشکلات شایعی که منجر بی‌اشتهایی در کودکان می‌شوند
کاهش اشتها و بی اشتهایی در کودکان بالای یکسال
مشکل بی اشتهایی کودکان، راه‌حل‌ها



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.