انواع شیر و خواص درمانی آن

شیر یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی است که سرشار از کلسیم، پتاسیم، ویتامین D و … می باشد. امروزه به دلیل پرطرفدار بودن این ماده، در فروشگاه ها با تنوع زیادی عرضه می شود، تا همه ی گروه های سنی و افراد دارای شرایط خاص و حتی کسانی که دارای رژیم گیاهی می باشند بتوانند از آن بهره ببرند. در این مطلب شما را با انواع شیرها و فواید آشنا خواهیم.
يکشنبه، 12 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع شیر و خواص درمانی آن
شیر برنج به دلیل هضم آسان جایگزینی برای سویا است، همچنین فاقد گلوتن و دانه است.
انواع شیر و خواص درمانی آن

شیر گاو بدون چربی

فروشگاه‌های مواد غذایی بیشتر از همیشه انواع مختلفی از شیرها را دارند از جمله: شیرهای گیاهی، مغزها و دانه‌ها که ممکن است شما تا به حال نشنیده باشید. شیر گاو منبع خوبی از سه ماده مغذی است که اکثر آمریکایی‌ها به اندازه کافی آنها را دریافت نمی‌کنند: کلسیم، ویتامین D و پتاسیم. نوع بدون چربی این شیر با استفاده از گرفتن چربی از شیر کامل تهیه می‌شود. شیر بدون چربی با حدود ۹۰ کالری و چربی صفر در هر فنجان، گزینه خوبی برای مصرف کنندگانی است که قصد کاهش وزن دارند.
 

شیر گاو با ۱٪ و ۲٪ چربی

تمام چهار نوع شیر گاو (بدون چربی، ۱٪، ۲٪، و پرچرب) حاوی مقدار یکسان پروتئین، کلسیم، و ویتامین‌ها هستند. تفاوت تنها در کالری و چربی آنها است. یک فنجان شیر ۱٪ چربی، ۱۰۲ کالری و ۱٫۵ گرم چربی اشباع شده دارد. یک فنجان شیر ۲٪ چربی، ۳٫۱ گرم چربی اشباع شده دارد. هر دو دارای مقداری چربی هستند که شیر بدون چربی فاقد آن است. اگر قصد تغییر نوع شیر به شیر بدون چربی دارید، می‌توانید برای هماهنگی با این تغییر ذائقه با این نوع شیرها شروع کنید. این نوع شیرها می‌توانند گزینه‌های خوبی برای بچه‌هایی باشند که باید کمتر آب میوه و یا نوشابه بنوشند.
 

شیر گاو: شیر پرچرب

شیر پرچرب که با چربی ۳٫۵ درصد است، نزدیک‌ترین نوع شیر به شیر گاو پیش از فرآوری است. چه کسانی بهتر است از این نوع شیر استفاده کنند: کودکان بین ۱ تا ۲ سال که مغز در حال رشد آنها نیاز به رژیم غذایی با چربی بالاتر دارد، و بزرگسالانی که می‌توانند کالری بیشتری استفاده کنند، می‌توانند از این نوع شیر استفاده کنند. اگر شما فقط طعم و مزه شیر پرچرب را دوست دارید، می‌توانید گاهی اوقات ناپرهیزی کنید. آن را با غلاتی که فیبر بالا دارند مصرف کنید و سپس در باقی روز مراقب چربی‌های اشباعی که مصرف می‌کنید باشید.
 

شیر شکلات

شیر شکلات علاوه براین که خوراکی مورد علاقه بچه‌هاست، می‌تواند نوشیدنی خوبی بعد از تمرین بدنی باشد. هر چند چیز خاصی در مورد شکلات وجود ندارد، شیرهای طعم دار (توت فرنگی و همچنین وانیل) دارای نسبت ۴:۱ ایده آل از نظر کربوهیدرات به پروتئین مورد نیاز بدن برای بازیابی و بازسازی عضلات بعد از ورزش هستند. این نوشیدنی‌ها حاوی همان مواد مغذی در شیر معمولی هستند، اما شکر به آنها اضافه شده است.
 

شیر فاقد لاکتوز

برخی افراد در هضم لاکتوز، که قند طبیعی در فراورده‌های لبنی است، مشکل دارند. این مشکل، که به عنوان عدم تحمل لاکتوز شناخته می‌شود، می‌تواند موجب نفخ، گاز، و اسهال شود. اما شیر بدون لاکتوز این مشکل را حل می‌کند، بنابراین با خوردن این شیر برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، مشکلی ایجاد نمی‌شود. این نوع شیر نیز از نظر مواد مغذی با شیر گاو برابری می‌کند. اما طعم آن کمی شیرین‌تر است زیرا لاکتوز به قندهای ساده شکسته شده است.
 

شیر بز

علاوه بر مزایای شیر گاو، یک فنجان از این نوشیدنی مقدار فروانی پروتئین دارد یعنی ۹ گرم در هر فنجان، که این مقدار پروتئین بیشتر از هر شیر دیگری است. همچنین از نظر کلسیم نسبت به شیر بدون چربی، با ۳۵٪ از نیاز روزانه بدن به کلسیم، غنی‌تر است. جنبه منفی: این نوع شیر در هر فنجان ۱۷۰ کالری و ۷ گرم چربی اشباع دارد که این مقدار به مراتب بیشتر از شیر گاو است. مطالعه‌ای نشان داد که شیر بز هیچ مزیت تغذیه‌ای آشکاری بر شیر گاو ندارد، و اگر شما به شیر گاو حساسیت دارید، احتمالاً به این نوع شیر نیز آلرژی خواهید داشت.
 

 شیر سویا

شیر سویا از سویای آسیاب خیس شده در آب تهیه می‌شود، شیر سویا نیروگاهی از مواد مغذی است: یعنی تمام مزایای شیر گاو از یک منبع غیر حیوانی. یک فنجان شیر سویا بدون شیرینی و غنی شده با کلسیم حدوداً حاوی ۶ گرم پروتئین، ۶ گرم کربوهیدرات، و ۴۵۰ میلی گرم کلسیم می‌باشد (انواع طعم دار این نوع شیر می‌توانند حاوی قند افزوده باشند.) شیر سویا گزینه خوبی برای گیاهخواران، افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، و یا کسانی که حساسیت‌های لبنی دارند، است. اما اگر شما به دنبال جایگزینی برای شیر هستید، حتماً نوع غنی شده آن با کلسیم و ویتامین D را انتخاب کنید.
 

شیر بادام

یک فنجان شیر بادام، تهیه شده از بادام‌های آسیاب شده و آب تصفیه شده می‌تواند حاوی کمتر از ۳۰ کالری باشد در عین حال شامل ۴۵۰ میلی گرم کلسیم است. این مقدار کلسیم بیش‌تر از میزان کلسیم موجود در پنیر، ماست و شیر سویا است. به خاطر داشته باشید که مزایای این شیر نمی‌توانند به مزایای مصرف ۳۰ گرم بادام خام که به مراتب پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم بیشتری دارد، برسند. اما می‌تواند انتخاب خوبی برای افرادی که یک رژیم غذایی کم قند دارند، کسانی که به لبنیات یا سویا آلرژی دارند، و گیاهخوارانی که شیر سویا را دوست ندارند، باشد.
 

 شیر برنج

شیر برنج به دلیل هضم آسان جایگزینی برای سویا است، همچنین فاقد گلوتن و دانه است. این نوع شیر از برنج قهوه‌ای آسیاب شده و آب تهیه می‌شود، و متخصصان تغذیه آن را برای افراد مبتلا به آلرژی‌های غذایی چندگانه توصیه می‌کنند. مشکل این نوع شیر این است که یک فنجان شیر برنج شیرین نشده هیچ پروتئینی ندارد، زیرا از برنج تهیه شده است، و به طور طبیعی سرشار از کربوهیدرات است.
 

شیر بادام هندی

شیر بادام هندی با طعم شیرین و خامه‌ای، گزینه محبوبی برای سوپ‌ها، دسرها و سس‌های خامه‌ای غیر لبنی محسوب می‌شود. این شیر با بافتی مشابه شیر کامل (پرچرب)، کالری کمتری از شیر بدون چربی دارد. یک فنجان شیر بادام هندی شیرین نشده دارای ۲۵ کالری در هر وعده، میزان شکر صفر، و همچنین دارای ۵۰ درصد کلسیم بیشتر از شیر لبنی است.
 

 شیر ماکادمیا

شیر تهیه شده از مغز ماکادمیا گزینه دیگری برای افرادی است که رژیم غذایی گیاهی دارند. همانند شیر بادام، یک فنجان از این شیر ۴۵ درصد کلسیم توصیه شده روزانه شما را تأمین می‌کند، اما مقدار چربی آن همانند شیر گاو ۲٪ (۵ گرم در هر فنجان) است. چه کسانی باید آن را مصرف کنند: مصرف کنندگان شیر که به دنبال پرهیز از لبنیات، سویا، و گلوتن هستند.
 

شیر نارگیل

شیر نارگیل تنها برای پینا کولادا (نوعی نوشیدنی شیرین) و خوارک های کاری نمی‌باشد، این روزها شیر نارگیل همه جا کاربرد دارد. اما تفاوت‌های آن را بشناسید: شیر نارگیل کنسرو شده مایع استخراج شده از گوشت نارگیل است. این شیر با ۱۲ گرم چربی در هر فنجان، شیر غیر لبنی با چربی بالا به شمار می‌رود. این نوع شیر جایگزینی عالی در سوپها، پودینگ ها، و بستنی‌های گیاهی است. برخی از نوشیدنی‌های شیر نارگیل که در یخچال‌های فروشگاه‌ها یافت می‌شوند، به منظور کاهش کالری و چربی با آب رقیق شده‌اند. یک فنجان از این شیر دارای ۴۵ کالری و ۴ گرم چربی اشباع است.
 

شیر کنف

دوستداران این نوشیدنی می گویند این شیر، غلیظ‌ تر و خامه‌ای‌تر از شیر سویا است و دانه دار نیست. یک فنجان شیر کنف شیرین نشده که از تخم شاه دانه تهیه شده است، سرشار از امگا ۳ و امگا ۶ و دیگر مواد مغذی است. از سوی دیگر، حاوی ۸۰ کالری در هر فنجان است که بالاتر از شیر برنج و شیر بادام است. گزینه دیگری برای افرادی است که آلرژی غذایی چندگانه دارند.
 

 شیر تخم کتان

این شیر یکی از جدیدترین جایگزین‌های شیر در قفسه‌های فروشگاه‌هاست. شیر کتان، روغن کتان سرد فشرده شده مخلوط با آب تصفیه شده است. این شیر با ۲۵ کالری در هر فنجان از این نوع شیرین نشده آن، کمترین کالری را نسبت به تمام شیرهای دیگر دارد. علاوه بر این، دارای ۱۲۰۰ میلی گرم اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای قلب مفیدند. چه کسانی می‌توانند این نوع شیر را مصرف کنند: کسانی که به دنبال شیر غیر لبنی بدون طعم و مزه سویا و یا آجیل هستند.
 

این شیرها را بخرید یا خودتان در منزل تهیه کنید؟

تهیه این شیرها که پایه آنها دانه‌ها و مغزها هستند نسبتاً آسان است: به سادگی آنها را خیس کنید، مخلوط کنید، و آب آنها را بگیرید. شیرهای مغزی صنعتی معمولاً با ویتامین D، کلسیم و دیگر مواد مغذی غنی شده‌اند تا معادل شیر لبنی شوند. از سوی دیگر، تولید کنندگان به آنها شیرین کننده، مواد نگهدارنده، و تثبیت کننده‌ها را اضافه می‌کنند که ممکن است شما نخواهید این مواد به شیر اضافه شوند.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
انواع شیرهای گیاهی
از شیر بز تا شیر برنج
شیر بدون چربی در مقابل شیر بادام



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.