راهکارهایی برای افزایش تمرکز (بخش دوم)

مطالعه، کار و حتی لذت بردن از لحظه لحظه زندگی نیاز به تمرکز و حضور در لحظه دارد. در بخش اول این مقاله به برخی راهبردهای بلند مدت برای افزایش تمرکز اشاره کردیم، در این بخش نیز قصد داریم برخی تکنیک ها و روش های زود بازده و کوتاه مدت را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان کنیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 5 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای افزایش تمرکز (بخش دوم)

2. روش های کوتاه مدت و زود بازده

الف. از گوش گیر استفاده کنید
گوش گیر می تواند کمک زیادی به تمرکز نموده و بسیار مفید خواهد بود. به جز شب های دیروقت، وقتی تنها هستید و یا در مکانی آرام زندگی می کنید، همیشه سر و صداهایی وجود دارد که حواس شما را پرت می کنند. این سر و صداها ممکن است از طبیعت، افراد و یا سر و صدای ترافیک باشد. هر چند که ممکن است خود گوشگیر تا حدودی آزار دهنده باشد، اما به مفید بودنش می ارزد. به خاطر اینکه گوشگیر کمتر آزارتان دهد، برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید و پس از یک ساعت آن را از گوشتان بیرون بیاورید.
 
 ب. در روز زمانی را به خیال پردازی اختصاص دهید!
در طول روز زمان مشخصی را به استراحت ذهن اختصاص داده و در آن زمان برای تمرکز نمودن به خودتان فشار نیاورید. مثلاً هر روز بعد از اینکه از محل تحصیل یا کار به خانه برگشتید در ساعت مشخصی به ذهن خود استراحت دهید و برای تمرکز کردن به آن فشار نیاورید. در طول روز و در حین انجام کار هر وقت احساس کردید حواستان در حال پرت شدن است، به خودتان بگویید، صبر کن تا موعد مقرر برسد. حتی می توانید موضوعاتی را که فکرتان را مشغول می کنند، در جایی یادداشت کنید و در مواقعی که برای استراحت ذهنی در نظر گرفته اید، به آن ها بپردازید.
 
ج. به فرآیند خون رسانی به مغزتان کمک کنید.
خون ماده ای حیاتی است که اکسیژن را در سرتاسر بدن توزیع می کند. جاذبه زمین باعث می شود که خون در اندام های پایین تر بدن جمع شده و در نتیجه آنگونه که شاید و باید به مغز نرسد. کمبود اکسیژن در سلول های مغز، یکی از عوامل کاهش تمرکز محسوب می شود. برای خون رسانی بهتر به مغز، لازم است روزانه و به صورت منظم، پیاده روی کنید تا پمپاژ خون در سرتاسر بدن و بویژه مغز، تقویت شود.
اگر کارتان فشرده است و فرصت ورزش کردن ندارید، در محل کار ورزش کنید. به هیچ عنوان کار را برای ورزش نکردن بهانه نکنید و سعی کنید ورزش را هر چند سبک، در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  
د. حداقل هر یک ساعت و یا هر 30 دقیقه یک بار به مغز خود استراحت دهید.
اگر بخواهید ساعت ها به صورت ممتد بر روی یک موضوع تمرکز کنید، مطمئن باشید پس از یک یا چند ساعت، قدرت تمرکز خود را از دست خواهید داد. پس بهتر است برای حفظ قدرت تمرکزتان، بین انجام کارها اندکی استراحت کرده تا مغزتان ریست شود و بتوانید تا نزدیک به 100 درصد، از قابلیت ها و ظرفیت های ذهنی خود استفاده کنید.
 
ه. در هر زمان تنها یک کار انجام دهد.
اگر قبل از پایان دادن به یک کار یا پروژه، بخواهید کار دیگری را آغاز کنید، با این کارتان این پیام را برای مغزتان ارسال می کنید که هیچ مشکلی برای از این شاخه به آن شاخه پریدن وجود ندارد و در حقیقت مجوز این کار را برای مغزتان صادر می کنید. برای دور ماندن از این آفت و بهبود فرآیند تمرکز، متخصصان این حوزه پیشنهاد می کنند قبل از پایان دادن به یک کار به هیچ عنوان کار دیگری را آغاز نکنید.
 
سعی کنید این روند و رویکرد را در تمام برنامه های زندگی خود پیاده کنید. مثلاً اگر شروع به خواندن کتابی کردید، قبل از پایان آن، کتاب دیگری در دست نگیرید. با این کار هم تمرکزتان افزایش می یابد و هم اراده تان تقویت خواهد شد.
 
و. از تکنیک عنکبوت استفاده کنید.
وقتی یک شیء مانند یک چنگال را به تار عنکبوتی که در داخل آن عنکبوتی نیز وجود دارد می زنید، چه اتفاقی می افتد؟ عنکبوت به سرعت به محل ارتعاش می آید تا ببیند چه خبر است؟ آیا طعمه ای نصیبش شده؟ حال تصور کنید این کار را چندین بار انجام دادید و عنکبوت نیز برای بررسی به محل ارتعاش تار آمد اما چیزی دستگیرش نشد. مطمئن باشید پس از چند بار تکرار دیگر عنکبوت حرکتی از خود نشان نخواهد داد. زیرا می داند خبری نیست.
 
در تکنیک عنکبوت، دقیقاً باید مانند عنکبوت رفتار کنید. محرک های خارجی  مانند صدای بسته شدن یک درب، صدای ترافیک، صدای پرندگان و ... همیشه سعی می کنند ذهن و حواس شما را به خود مشغول کنند. اما شما باید دقیقاً مانند عنکبوت، به محرک های خارجی بی اعتنایی نموده و سرگرم کار خود شوید. پس از مدتی به این رویه عادت کرده و ذهن شما به صورت خودکار به چیزی غیر از کاری که در حال انجام آن هستید، توجه نخواهد داشت.
 
 ز. کارهایتان را پشت میز انجام دهید و نه در رختخواب!
تخت خواب مکانی است برای خوابیدن و نه کار کردن و این در حالی است که مکان مناسب برای مطالعه و انجام کارها، پشت میز است. نشستن پشت میز خود به خود تمرکز فرد را افزایش می دهد. وقتی به رختخواب می روید، مغز به صورت اتوماتیک این پیغام را برای مغزتان ارسال می کند که اینک وقت خواب و استراحت و دست کشیدن از کار و مطالعه است. و این در حالی است که شما از مغزتان مطالعه می خواهید و در نتیجه مغز دچار تعارض و تناقض شده و تمرکزتان از دست خواهد رفت. بنابراین سعی کنید با انتخاب مکان مناسب برای خواب و یا مطالعه، مغزتان را بر سر این دو راهی خسته کننده قرار ندهید.
 
ح. بهترین زمان را برای کار کردن و مطالعه انتخاب کنید.
برای کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، سعی کنید بهترین زمان ها را در نظر بگیرد. بهترین زمان ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. بهترین زمان عبارت است از زمانی که بیشترین تمرکز را دارید. برخی افراد صبح های خیلی زود، ذهن آماده تری برای مطالعه و انجام کارها دارند و شب ها به شدت توانایی های ذهنی شان کاهش می یابد ولی برخی دیگر از افراد ممکن است اوایل صبح اصلاً نتوانند تمرکز کافی داشته باشند ولی در عوض شب ها به شدت سر حال و آماده به نظر برسند.

بنابراین کارها و یا درس های دشوارتر که به تمرکز و آمادگی های ذهنی بیشتری نیاز دارند را در ساعاتی انجام دهید که سرحال تر بوده و در نتیجه تمرکز بالاتری دارید. از سویی گرسنگی، خستگی و خواب آلودگی نیز به شدت بر توانایی های فکری تأثیر گذار است، پس در این مواقع نیز به سراغ کارهایی که به تمرکز نیاز دارند نروید.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.