طرز تهیه چند نوع کیک خانگی (بخش اول)

قطعاً همه شما به طعم و مزه کیک های خانگی تمایل بیشتری نسبت به کیک های آماده دارید. کیک های خانگی که فاقد مواد نگه دارند اند و از طرز پخت صحیحی برخوردارند، بسیار پر طرفدار بوده و نه تنها مضر نیست بلکه دارای فایده نیز می‌باشد.
شنبه، 1 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چند نوع کیک خانگی (بخش اول)
هویج باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری های عفونی شده و آرامش بخش است. کسانی که به بیماری های گوارشی مبتلا هستند از هویج خام استفاده کنند.
 

مقدمه

کیک و کلوچه یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین خوراکی های خانواده‌هایی است که کودک دارند. چرا که این خوراکی علاوه بر خواص زیادی که دارد دارای طعم و مزه خوبی هم دارد و کودکان از خوردن آن ابایی ندارند. کیک می تواند انرژی زیادی را به بدن بدهد و علاوه بر آن می تواند کاملاً سیر کننده باشد. برای خانواده هایی که کودکان دانش آموز دارند می‌توانند یکی از میان وعده های مدرسه به حساب بیاید که کودکان از خوردن آن لذت می‌برند. 

کیک برای افراد خانواده یک صبحانه یا عصرانه کامل می باشد که طرفداران زیادی دارد.  که اگر با گردو، کشمش سیاه، یا مغزیجات دیگر همراه شود، می‌تواند فایده دو چندانی داشته باشد. اگر خودتان مواد کیک و کلوچه را تهیه کنید و در منزل به پخت آن مشغول شوید، بسیار سالم تر و مفیدتر از کیک ها و کلوچه های بیرون از خانه می باشند. چرا که مواد سالم و مطمئن را در آن استفاده می کنید و می کوشید تا مواد مغذی مانند گردو، کنجد یا غیره را در آن بیشتر استفاده کنید.  اما کیک های آماده که در بسته بندی ها تهیه می شود، دارای نگهدارنده و مواد مصنوعی زیادی است، که برای بدن کودک و هر انسان دیگری مضر بوده و ایم کیک ها از کیفیت بالایی هم برخوردار نیستند. 

برای اینکه کیک خوب و مناسبی تهیه کرده باشید نیاز است که طرز صحیح پخت آن را یاد بگیرید. در این مطلب طرز پخت چند کیک پر کاربرد را برای شما آورده‌ایم. 
 

کیک ساده اسفنجی


 مواد لازم :
- تخم مرغ ۶ عدد 
- آرد سفید ۶ قاشق  
- شکر ۶ قاشق 
- وانیل نصف قاشق سوپخوری 
 
طرز تهیه :
تخم مرغ ها را شکسته، سپس زرده ها را از سفیده آن جدا نمایید. سفیده رو با همزن آنقدر بزنید تا کف کرده، ولی بیرون نریزد. باید توجه داشته باشید که قبل از آماده شدن کامل مواد فر را روشن کرده باشید تا کاملا گرم شود. سپس شکر را با زرده تخم‌ مرغ مخلوط نموده و با همزن می زنیم تا سفید شود و وانیل را به آن اضافه می نماید. در پایان آرد را دو بار الک کرده به مخلوط اضافه می کنید، توجه داشته باشید که آن را سریع و غیر از جهت به هم نزنید، بعد از آن که آرد را کاملاً با استفاده از کاردک مخلوط کرده اید، قالبی را انتخاب کرده و آن را چرب نموده و کمی آرد در آن می پاشیم.

فر را که از قبلا روشن کرده‌اند و اکنون گرم و آماده است، حال یک سوم قالب را مایه یک کیک بریزید و  در  فر قرار دهید. تا نیم ساعت اول که کیک در حال پف کردن است، در فر را باز نکنید. در آخر درجه فر را کم کرده و اجازه دهید تا کیک کاملا برشته شود. سپس چنگال را در آن گذاشته و اگر مواد به آن نچسبید یعنی کاملا پخته شده است. کیک را بیرون بیاورید و ادامه دهید تا کاملا سرد شود سپس از قالب جدا کنید، حالا که شما آماده مصرف است. [1] 
 

کیک ساده با خامه ای


 مواد لازم :
- تخم مرغ ۶ عدد
- آرد سفید ۶ قاشق سوپخوری
- شکر ۶ قاشق سوپ خوری
- وانیل نصف قاشق چای خوری
- بکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری
- خامه ۳۰۰ گرم 
- پودر قند ۴ قاشق سوپخوری
 
طرز تهیه :
کیک ساده را مانند کیک اسفنجی درست کنید و بعد از اینکه سرد شد، از قالب جدا کردید. خامه را به این طریق آماده نمایید: خامه را با خاک قند مخلوط نموده و با همزن بزنید تا کمی پف کند و سفت شود. اگر ظرف خامه را روی یخ بگذارید و این کار را انجام دهید خیلی بهتر است. سپس کیک را با چاقو از طرف سطح به دو قسمت کنید لایه روی آن را بردارید و مقداری خامه را روی آن بریزید .سپس قسمت دیگر کیک را روی خامه قرار داده و مقدار دیگر خامه روی کیک بمالید و بعد با قیفی که قبلاً درون آن را خامه کرده‌اید روی کیک را تزیین کنید و به وسیله مربای آلبالو، گیلاس، آناناس یا هر میوه ای دیگر روی خامه را تزیین نمایید. 
 

کیک هویج 

هویج باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری های عفونی شده و آرامش بخش است. کسانی که به بیماری های گوارشی مبتلا هستند از هویج خام استفاده کنند و کسانی که زخم معده و اثنی عشر دارند، آب هویج استفاده نمایند و هویج پخته برای کودکان و رشد آنها نیز مفید می باشد. [2] 
 
مواد لازم:
- تخم مرغ ۴ عدد
- هویج ۴ عدد 
- روغن آب کرده یک لیوان 
- آرد ۲ لیوان 
- شکر یک لیوان سرخالی
- جوش شیرین ۱ قاشق چای خوری
- بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
- دارچین ۴ قاشق چای خوری 
 
طرز تهیه :
زرده تخم مرغ ها را از سفیده جدا نموده، سپس سفیده را با همزن بزنید تا سفت شود. وقتی که از همزن نریخت یعنی آماده است . سپس  زرده را با شکر مخلوط کرده آن را نیز آنقدر بزنید تا کرم رنگ شود. هویج را با رنده ریز رنده کرده و تمام مواد را غیر از آرد را با هم مخلوط نمایید. سپس در پایان آرد را اضافه نموده و مخلوط کرده و قالبی را که از قبل چرب نموده اید یک سوم آن را مایه کیک بریزید و در فر قرار دهید و وقتی کاملا پف کرد و طلایی رنگ شد از فر بیرون آورید، کیک شما آماده است.  در خواص هویچ باید گفت که در روایتى معتبر از امام ششم و هفتم (علیهم السلام) آمده است که فرمودند: «خوردن هویج بر قدرت بدن مى‌افزاید و از قولنج امان مى‌دهد و بواسیر را درمان مى‌کند».[3] 

ادامه دارد...

پی نوشت:
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392،صفحه 405.
[2] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 79.
[3] کتاب الکافى، جلد 6، صفحه372، باب الجزر، حدیث 2؛ مکارم الأخلاق، صفحه 182.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.