طرز تهیه چند نوع کیک خانگی (بخش دوم)

پخت کیک از نظر برخی کار دشواری هست و در کمتر مواقع حاضر به انجام این کار هستند. اما اگر راه صحیح پخت آن را بیاموزند می توانند کیک هایی با طعم های مختلف داشته باشند. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 3 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چند نوع کیک خانگی (بخش دوم)
در خواص پرتقال باید گفت که این میوه مقوی معده ، برطرف کننده تشنگی، آرام بخش، مفید برای رفع جوش های صورت، پایین آورنده تب، شستشو دهنده کلیه ها و دارای خیلی از فواید دیگر می باشد.
 

مقدمه

شاید تجربه کرده باشید که طعم کیک خانگی کاملا با کیک های آماده متفاوت است و هیچ وقت با آنها قابل مقایسه نیست. چرا که طعم و رنگ و نوع پخت آن بی نظیر بوده و نمی توان گفت کسی آن را دوست ندارد. این کیک ها به خصوص برای سن کودکان و نوجوانان بسیار مفید و مورد علاقه شان بوده و می تواند انرژی زیادی به بدن شان بدهد. هر کیکی که از بیرون تهیه می شود، پخت کاملا صنعتی و با مواد نگهدارنده یا اسانس های مصنوعی و جوش شیرین زیاد تهیه شدند. که این مواد می‌توانند ضرر زیادی به بدن برساند.

اما شما می توانید با طرز پخت صحیح و فرمول غیر مضر در خانه کیک سالم و مفیدی را برای اعضای خانواده تهیه کنید. مسئله دیگری که وجود دارد استفاده از پودر کیک های آماده است، که باید گفت این پودر از تمام مواد مورد نیاز کیک تهیه شده، اما با این تفاوت که آنها از مواد نگهدارنده و پودر تخم مرغ استفاده می‌کنند و طعم دهنده های مصنوعی، اما شما می توانید در کیک هایی که خودتان می پزید از تمام مواد تازه و طعم دهنده های طبیعی مانند میوه و پوست میوه ها استفاده کنید، که بسیار خوش طعم و تازه به نظر می آید، بر خلاف پودرهای آماده که بعد از پخت هیچگاه طعم کیک های خانگی را نمی‌دهند. 
 

کیک پرتقالی

مواد لازم :
- تخم مرغ ۶ عدد
- آرد سفید یک و نیم لیوان
- شکر یک و نیم لیوان
- روغن آب کرده نصف لیوان
- رنده کرده پرتقال یک استکان
- آب پرتقال یک استکان
- شیر یک لیوان
- بکینگ پودر یک قاشق غذا خوری
- وانیل نصف قاشق چای خوری
 
طرز تهیه :
 سفیده و زرده تخم مرغ را از هم جدا نمایید. سفیده رابا همزن بزنید تا کاملاً پف کند و از ظرف خارج نشود و از طرفی زردی تخم مرغ را بزنید تا کرم رنگ شود و سفیده را با آن مخلوط نموده و شکر را روی آن ریخته و بعد رنده پوست پرتقال را سه بار بجوشانید تا تلخی آن از بین برود. سپس با مواد مخلوط نمایید در ابتدا روغن بد شیر و آب پرتقال را اضافه کرده و با  آنها را بر هم بزنید و آرد را نیز کم کم کرده و در آن بریزید. بکینگ پودر و وانیل را نیز اضافه کرده، کف قالب را روغن بزنید و کمی آرد بپاشید و سپس مواد آماده شده را در آن بریزید و با حرارت ملایم این کیک را بپزید.

در خواص پرتقال باید گفت که این میوه مقوی معده و تصفیه کننده خون، برطرف کننده تشنگی، آرام بخش، مفید برای رفع جوش های صورت، پایین آورنده تب، شستشو دهنده کلیه ها و دارای خیلی از فواید دیگر می باشد. [1]
 

کیک شیری

 مواد لازم:
- تخم مرغ ۶ عدد
- شیر یک لیوان
- روغن آب کرده نصف لیوان
- شکر یک و یک چهارم لیوان
- آرد سفید دو و نیم لیوان
- بکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری
- وانیل نصف قاشق چای خوری
- زعفران نصف قاشق چای خوری
- گلاب یا اسانس دلخواه به مقدار کافی
- مغز پسته کوبیده یک استکان
 
طرز تهیه :
 زرده و سفیده تخم مرغ را ابتدا از هم جدا کنید، سفیده تخم مرغ را با همزن بزنید تا کاملا پف کند. سپس زرد را با همزن بزنید که کرم رنگ شود. سپس زرده و سفیده تخم مرغ را با هم مخلوط نموده. بعد روغن را اضافه نمایید و بعد از روغن شیر و شکر را مخلوط نموده و اضافه نمایید. آرد را روی مخلوط بپاشید و با دست هم بزنید تا پف کیک نخوابد.

سپس بکینگ پودر، زعفران و گلاب را به مخلوط بیفزایید. در خواص گلاب از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) روایت شده است که فرمودند: « ریختن گلاب به صورت، آبرو را زیاد وپریشانى را برطرف مى‌کند».[2] قالب کیک را کاملاً چرب کرده و آن را آرد پاشی کنید و با حرارت ملایم کیک را بپذیر وقتی که پف کردن مغز پسته کوهی بر روی کیک بپاشید و بگذارید روی آن برشته شود. سپس قالب را از فر بیرون آورده و صبر کنید تا سرد شود سپس با از قالب جدا کنید که شما حاضر است. [3]

ادامه دارد...
 
پی نوشت :
[1] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 22.
[2] فضل‌ بن ‌حسن طبرسی، ترجمه، سیدحبیب‌الله موسوی، مکارم الاخلاق، تهران‌: حبیب، 1389، ص ۴۴.
[3] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه 465.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.