راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه (بخش سوم)

ورم لثه شایع‌ترین و خفیف‌ترین شکل بیماری لثه است. درمان به موقع برای جلوگیری از پیشرفت این شرایط ضروری است و خوشبختانه این کار به راحتی امکان پذیر است. جویدن برگ‌های گواوا یا مالیدن خمیر گواوا روی لثه، استفاده از روغن درخت چای و سیر برخی از راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه می باشد.
سه‌شنبه، 25 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه (بخش سوم)
یک خاصیت مهم نعناع فلفلی که بسیاری از آدم‌ها معمولا آن را نادیده می‌گیرند، قابلیت آن در درمان موثر ورم لثه است.
 

راهکارهای خانگی برای درمان ورم لثه


1. جویدن برگ‌های گواوا یا مالیدن خمیر گواوا روی لثه
گواوا میوه‌ای است غنی از ویتامین C که برای سلامتی بدن بسیار مفید است؛ از این رو، بسیاری از آدم‌ها در سراسر دنیا از این میوه استفاده می‌کنند. با وجود این، سایر بخش‌های این گیاه نیز می‌توانند برای سلامتی مفید باشند، به خصوص برگ‌های آن که به عنوان یکی از بهترین داروهای طبیعی و خانگی برای درمان ورم و درد لثه شناخته می‌شود. برگ‌های گواوا که حاوی خواص ضد درد، ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، و ضد میکروبی هستند، به عنوان دارویی موثر برای درمان عفونت لثه یا ورم لثه به کار می‌روند. به علاوه، برگ‌های گواوا حاوی ماده‌ای به نام گوایجاورین (guaijaverin) هستند که به عنوان عاملی برای از بین بردن پلاک‌های دندان شناخته می‌شود. به این ترتیب، با مصرف گواوا می‌توانید درد لثه و دندان‌تان را به طور کامل تسکین دهید.

برای کنترل عفونت لثه، می‌توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:‌
الف. ابتدا، باید از تازه بودن و تمیز بودن برگ‌های گواوا مطمئن شوید؛ بنابراین، آن‌ها را با دقت با آب بشویید. سپس، این برگ‌ها را داخل دهان‌تان بگذارید و به آرامی بجوید و در نهایت، آن را از دهان‌تان خارج کنید. این کار را روزی دو دفعه، به مدت چند هفته انجام دهید.

ب. روش دوم این‌که، مقداری برگ تازه و نازک گواوا را بکوبید و از آن خمیر درست کنید؛ سپس این خمیر را به دندان‌های‌تان بمالید.

پ. یا این‌که از عصاره‌ی برگ گواوا به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید. با استفاده از این روش‌ها، ورم لثه‌ تان به تدریج از بین خواهد رفت.

2. دمنوش یا روغن نعناع فلفلی
نعناع فلفلی،‌ علاوه بر آن‌که هنگام استرس می‌تواند ذهن‌‌تان را آرام کند، در فهرست درمان‌های خانگی و طبیعی برای درمان ورم و درد لثه نیز جای دارد. آدم‌ها معمولا برای بهبود تنفس‌شان از محصولات حاوی نعناع فلفلی استفاده می‌کنند. زیرا نعناع فلفلی با خواص مفیدش برای سلامتی، می‌تواند باکتری‌ها و التهاب عامل بوی بد دهان را کاهش دهد. در واقع، این گیاه دارای رایحه‌ی مطبوعی است و مصرف نوشیدنی‌ها یا جویدن آدامس‌های حاوی آن می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی وضعیت تنفس‌تان را بهبود ببخشد.

یک خاصیت مهم دیگر نعناع فلفلی که بسیاری از آدم‌ها معمولا آن را نادیده می‌گیرند، قابلیت آن در درمان موثر ورم لثه است. زیرا نعناع فلفلی حاوی سطوح بالایی از خواص ضد عفونی کنندگی و هم‌چنین ضد باکتری است؛ و به همین خاطر نیز از این گیاه برای درمان ورم و درد لثه و هم‌چنین، بیماری‌های لثه به طور گسترده استفاده می‌شود.

الف. ابتدا باید مقداری برگ خرد شده‌ی نعناع فلفلی را به مدت حدودا نیم ساعت در آب بخیسانید؛ سپس از این محلول برای شستشوی دهان‌تان استفاده کنید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید تا وضعیت لثه‌های‌تان بهبود یابد.

ب. روش دیگر این‌که، می‌توانید بین وعده‌های غذایی‌تان یک فنجان دمنوش نعناع فلفلی داغ بنوشید؛ یا این‌که اجازه دهید این دمنوش خنک شود، سپس آن را به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

پ. هم‌چنین، می‌توانید از خمیر دندان‌هایی با رایحه‌ی نعناع فلفلی برای شستشوی دندان‌های‌تان استفاده کنید. توصیه می‌شود این کار را روزی دو بار انجام دهید.

3. روغن درخت چای
وقتی از بهترین درمان‌های خانگی برای درمان ورم و درد لثه صحبت می‌کنیم، نباید روغن درخت چای را از قلم بیندازیم. در واقع، روغن درخت چای داروی فوق‌العاده‌ای برای درمان ورم لثه، و هم‌چنین بیماری‌های لثه به شمار می‌رود. روغن درخت چای به خاطر وجود خواص ضد التهابی و آنتی‌بیوتیکی‌اش، برای درمان موثر ورم مزمن لثه توصیه می‌شود. هم‌زمان، با استفاده از مقدار مناسبی روغن درخت چای، التهاب لثه‌ نیز که ناراحتی زیادی برای‌تان ایجاد می‌کند، به سرعت تسکین می‌یابد.

در صورت امکان، هر روز دندان‌های‌تان را با خمیر دندان حاوی روغن درخت چای مسواک بزنید. اگر به چنین خمیر دندانی دسترسی ندارید، می‌توانید یک قطره روغن درخت چای را روی خمیر دندان معمولی‌تان بچکانید و طبق معمول مسواک بزنید. حتی می‌توانید برای ماساژ لثه‌های‌تان نیز از ژل حاوی روغن درخت چای استفاده کنید. هنگام استفاده از این روش‌های درمانی، باید به خاطر بسپارید که هرگز روغن درخت چای را نبلعید؛ زیرا این کار می‌تواند باعث بروز ناراحتی‌های معده، از جمله اسهال شود. برای آن‌که این روش درمانی را با اطمینان بیش‌تر انجام دهید، می‌توانید در این خصوص با یک دندان پزشک نیز مشورت کنید.

4. آب کرنبری
باید تعجب باید گفت، کرنبری قادر از به خوبی را ورم لثه مبارزه کند. به اعتقاد بسیاری، کرنبری حاوی خواص ضد باکتری است و می‌تواند به محافظت از دندان‌های در برابر آلوده شدن به عفونت‌های مضر کمک کند. و از آن‌جا که علت اصلی بروز ورم لثه افزایش تراکم باکتری‌ها است، کرنبری برای حمله به چنین باکتری‌هایی بسیار مفید خواهد بود. با وجود این، هنگام استفاده از چنین داروی طبیعی و گیاهی، حتما یادتان باشد که از آب کرنبری فاقد قند اضافه استفاده کنید؛ یعنی این‌که آب کرنبری باید ۱۰۰ درصد طبیعی باشد و هیچ ماده‌ی شیرین کننده‌ای به آن اضافه نشده باشد، تا تاثیر آن بر درمان عفونت لثه به طور کامل ضمانت شود. برای درمان ورم لثه، فقط کافی است روزانه یک لیوان آب کرنبری بنوشید تا لثه‌های‌تان دوباره مستحکم شوند.

بار دیگر تاکید می‌کنیم، مکمل‌های کرنبری برای درمان ورم و درد لثه به اندازه‌ی کافی موثر نیستند. هم‌چنین، اگر از داروهای رقیق کننده‌ی خون، داروهای مربوط به سنگ کلیه یا وارفارین استفاده می‌کنید، نباید بدون کسب اجازه از پزشک معالج‌تان کرنبری مصرف کنید.

5. استفاده از سیر
سیر از اجزای ضروری موجود در هر آشپزخانه‌ای است؛ زیرا این چاشنی کاربردهای زیادی آشپزی روزانه دارد. به علاوه، سیر به عنوان داروی گیاهی فوق‌العاده‌ای برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی به شمار می‌رود. با این‌که هنوز پژوهشگران از لحاظ علمی تاثیر سیر را بر درمان ورم و درد لثه تایید نکرده‌اند، در طب سنتی این ماده‌ی غذایی به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی و طبیعی برای ورم لثه شناخته می‌شود؛ البته اگر به اندازه‌ی مناسب مصرف شود.

از آن جا که سیر حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، و ضد عفونتی کنندگی فراوانی است، جای تعجب ندارد که بتواند مشکلات مربوط به لثه یا دندان، از جمله ورم لثه، را درمان کند؛ زیرا سیر دارای تاثیرات آنتی‌بیوتیکی قدرتمندی نیز هست. برای درمان ورم و درد لثه با کمک سیر، می‌توانید از مستقیما از خود سیر یا عصاره‌ی آن استفاده کنید. فقط کافی است چند حبه سیر را بکوبید و سپس مستقیما روی لثه‌ی آسیب دیده‌تان بمالید. اگر به سنگ نمک دسترسی دارید، مقداری نمک را به سیر اضافه کنید و آن را روی لثه‌های‌تان بگذارید تا لثه‌های عفونی‌تان تسکین یابند. با وجود این، چنان‌چه بعد از انجام این کار هم‌ چنان مشکل لثه‌تان بر طرف نشد، وقت آن رسیده است تا برای دریافت درمان‌های مناسب‌تر نزد دندان پزشک بروید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.