طرز تهیه چند نوع دسر تابستانه

درست کردن دسر برای مهمانی ها یا دورهمی ها می تواند عصرانه یک پس غذای خوبی به حساب بیاید، که ذوق و سلیقه شما را نشان می‌دهد. در این مطلب به طرز تهیه چند نوع دسر تابستانه پرداخته ایم.
پنجشنبه، 10 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چند نوع دسر تابستانه
میوه نارنج برای درمان کم خونی و هضم بهتر غذا مفید بوده و به افراد باردار توصیه می‌شود که از این میوه به عنوان جذب آهن در بدن شان استفاده نماید.
 

مقدمه

یکی از موارد مهم در پذیرایی از مهمان ها در تهیه دسر برای بعد از غذای آنها می باشد، که با سلیقه و ذوق شما می تواند یک دسر خنک تهیه شده از میوه‌جات یا یک دسر گرم مخصوص فصل های سرد باشد. ما به شما کمک می کنیم تا راحت تر بتوانید دسر ساده ولی خوشمزه را برای مهمانی های خود تهیه نمایید. در بسیاری از مواقع شما می توانید یک دسر مجلسی با ظاهر و مزه خوب، بدون تهیه مواد گران و دور از دسترس داشته باشید، که با سلیقه و خلاقیت خودتان آنرا تهیه کرده اید. برویم تا با چند نوع از این دسر ها آشنا شویم.
 

دسر نارنج 


مواد لازم برای ۶ نفر :
- نارنج ۶ عدد
- گیلاس بدون هسته یک لیوان
- توت فرنگی ۲۵۰ گرم
- شکر یک استکان
- مربای نارنج یک استکان
- خامه زده نشده یک استکان

طرز تهیه :
به اندازه یک سکه متوسط شدن آرنج ها را با چاقو برداشته و محتویات درون آن را با احتیاط خارج می نماید و نه به پوست نارنج را به صورت زیگزاگ مشکل هفت هشت با چاقو شکل می دهیم. سپس پوست های نارنج را ۱۲ ساعت در یک ظرف بزرگ آب سرد بگذارید و آن ها سه یا چهار مرتبه بجوشانید، تا تلخی پوست ها را کاملا بگیرید و هر بار آب سرد روی آنها بریزید.  یک استکان شکر را در یک لیوان آب حل نمایید و ظرف را روی حرارت گاز قرار دهید،تا شربت قوام بیاید.
 
پوست های نارنج را که از تلخی گرفته‌اید، در شربت بیندازید و بگذارید بجوشد.  محتویات درون پوست های نارنج را با توت فرنگی و گیلاس مخلوط نمایید، اگر دوست دارید که کیوی نیز بریزید، دسر را خوشمزه می کند و در پایان خامه و مربای نارنج را با هم مخلوط نمایید و چند قاشق غذاخوری داخل هر یک از ما را روی میوه ها بریزید سر شما آماده است. 

میوه نارنج برای درمان کم خونی و هضم بهتر غذا مفید بوده و به افراد باردار توصیه می‌شود که از این میوه به عنوان جذب آهن در بدن شان استفاده نماید. این میوه می‌تواند سوخت و ساز بدن را بالا ببرند و انرژی شما را بیشتر نماید و در کاهش وزن شما نیز موثر است. [1] 
 

ژله شیر موز 


مواد لازم :
- شیر یک لیوان
- شکر نصف لیوان
- ژلاتین یک ورق
- موز یک عدد 
- وانیل نصف قاشق چای خوری
- شکلات رنگی یا مربای قالب زده برای تزیین

طرز تهیه :
 پوست موز را کنده و درون مخلوط کن بیاندازید تا کاملا خنک شود، بعد شیر و شکر را به آن اضافه نمایید و خوب با هم مخلوط کنید و آن را در یک ظرف یا یک استکان آبجوش حل نموده، همراه با وانیل به شیر موز اضافه نمایید. ظرف مناسب بلوری را انتخاب کرده شیر موز را در آن ریخته و در طبقه بالای یخچال قرار دهید، تا سفت شود. سپس با شکلات یا مربای قالب زده یا می توانید از مربای پرتقال، گیلاس، آلبالو، روی ژله را تزیین نمایید. [2]
 

یخ در بهشت


مواد لازم :
- آرد برنج نصف لیوان
- نشاسته یک لیوان
- شکر سه لیوان
- گلاب نصف لیوان 
- شیر ۵ لیوان
- آب ۴ لیوان

طرز تهیه :
نشاسته را در ۴ لیوان آب کاملا حل کنید و آن را صافی بکشید، آرد برنج را در شیر حل نمایید. آن را هم صاف می‌کنیم. سپس آب و نشاسته، آرد برنج و شیر را با هم مخلوط می نماییم و روی شعله گاز قرار می دهید و مرتب هم می زنیم و بعد از اینکه جوش آمد و کمی غلیظ شد شکر را به آن می افزاییم و گلاب نیز به آن اضافه می کنیم و آن را آنقدر می جوشانیم که وقتی با قاشق خطی روی آن می اندازیم، خط از بین نرود و اقوام خود را حفظ کند. فراموش نکنیم که دائم مایع را باید به هم بزنید تا ته نگیرد و شعله گاز را خاموش می نماییم وقتی که سرد شد می‌توانیم به اشکال هندسی مختلف آن را برش داده و با مغز پسته آسیاب شده تزئین نمایید. 
 

شیر برنج


مواد لازم :
- برنج یک پیمانه
- شیر دو لیتر 
- گلاب نصف پیمانه 

طرز تهیه :
برنج را پاک کرده و می شوییم، بهتر آن است که حدود یک الی دو ساعت برنج خیس کرده بماند. سپس برنج را با دو پیمانه آب و دو لیتر شیر گاز بگذارید تا آرام آرام بجوشد تا برنج آن کاملاً بپزد. وقتی که برنج پخت، گلاب را اضافه کرده و پس از کمی جوشیدن گاز را خاموش می کنید. کسانی که دوست دارند شیربرنج را شیرین میل نمایند، می توانند در پایان جوشیدن، مقداری شکر به آن اضافه نمایند. یا مقدار آب و شکر را جداگانه جوشانده و در موقع خوردن شهد را روی شیر برنج ریخته و میل کند. همچنین می توانند این دسر را همراه با عسل نیز مخلوط کرده و بخورند. امام صادق (علیه‌السلام) درباره برنج فرموده اند «نِعْمَالطعامُ الارزُّ، و إنّا لَنَدَّ خِرهُ لِمرضانا» («برنج چه خوراک نیکویی است! ما آن را برای بیماران خود ذخیره می‌کنیم») [3] 


پی نوشت:
[1] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 76.
[2] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران:حافظ نوین، 1392،صفحه411. 
[3] احمد بن محمد برقی، کتاب المحاسن، ج۲، ص۵۰۲، ش ۶۲۶، چاپ محدث ارموی، قم (تاریخ مقدمه ۱۳۳۱ ش).


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.