چگونه نگاه خود به زندگی را تغییر دهیم؟

بسیاری از اوقات میزان شادی و نشاط به نحوه نگاهمان به زندگی بستگی دارد. چه بسا دو فرد از لحاظ داشته ها کاملاً به هم شباهت داشته اما یکی شادتر از دیگری زندگی کند. در این مقاله سعی داریم شما را با روش هایی آشنا کنیم تا با کمک آن ها نگاهتان به زندگی را تغییر داده و روزهای شادتری را تجربه کنید.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه نگاه خود به زندگی را تغییر دهیم؟
در اغلب اوقات زندگی خود را وقف گشتن به دنبال چیزهایی می کنیم که درست در مقابل چشمانمان حضور دارند.
 

مقدمه

زندگی مملو از مشکلات و موانع است، و آسان ترین کار تسلیم شدن در برابر آن هاست. اگرچه اختیار تمام اتفاقات پیرامون دست شما نیست، اما کنترل عکس العمل و واکنش نسبت به آن ها قطعا در دستان شماست. نگاه مثبت در دستان خود شماست! با اندکی انعطاف پذیری و تغییر در نگرش می توانید عکس العمل بهتری به رویدادهای پیرامونتان داشته و نگاه خود به زندگی را تغییر دهید. در ادامه برخی راهبردهای دستیابی به این هدف را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم.
 

1. افکار منفی خود را شناسایی کنید

ممکن است بدون آنکه خودتان هم متوجه باشید، افکار منفی حالتان را خراب کند. سعی کنید از افکار منفی که در درونتان می گذرد، آگاه شده و تأثیر آن ها بر خودتان را درک کنید. برخی از افکار منفی رایج از این قرارند:
 
- فیلتر کردن یا  کوچک نمایی جنبه های مثبت و بزرگنمایی نکات منفی.
- سیاه و سفید دیدن محض بدون اینکه حد وسطی برای چیزی قائل باشد.
- فاجعه سازی، یا تصور بدترین سناریو برای هر موقعیت.
 

2. بر تفکر مثبت تمرکز کنید

با اندکی تمرین می توانید کنترل افکار خود را در دست بگیرید. با استفاده از یک قانون ساده می توانید شروع کنید: هر چه را در مورد دوست خود نمی گویید، در مورد خودتان نیز نگویید. هر طوری که با یک دوست محترم و مورد علاقه رفتار می کنید، با خودتان هم همانگونه باشید. همانطور که دوست خود را به انجام کاری تشویق می کنید، خودتان را نیز همانطور تشویق کنید.
 

3. خوش بینی را تمرین کنید

این یک تصور اشتباه است که برخی مردم ذاتاً خوشبین بوده و برخی نیز بدبینی را از زمان تولد به همراه دارند. اما واقعیت این است که خوش بینی نیاز به تمرین دارد. به جای اینکه فکر کنید: "من هیچ گاه نتوانسته ام این کار را به خوبی انجام دهم." با خودتان بگویید: "این موقعیت، فرصتی است که می توانم چیزهای جدید یاد بگیرم، هر چند که شکست بخورم."
 

4. سعی کنید "منتقد درونی تان" را ساکت کنید

همه ما در درون خود فردی داریم که همیشه زبان انتقادش باز است و می خواهد عملکردمان را زیر سؤال ببرد. این صدا ممکن است به ما بگوید که آن قدرها هم خوب و باهوش نیستید و یا ارزش عشق فلان کس را ندارید. این افکار مثلاً می خواهند شما را در برابر شکست حفظ کنند اما در واقع نه تنها چنین کاری نمی کنند، بلکه موجب عقبگرد شما نیز می شوند. وقتی منتقد درونی شروع به صحبت می کند، بهتر است این سؤالات را از خودتان بپرسید:
 
- آیا این افکار واقعاً صحیح هستند؟
- ممکن است این افکار صحیح نباشند؟ آیا می توانم اعتراف کنم که چنین افکاری ریشه در واقعیت ندارند؟
- آیا می توانم تصور کنم که واقعاً خوب، باهوش و ارزشمند هستم؟
 

5. در گذشته زندگی نکنید

اگر به خاطر اشتباهات، کم کاری ها و اتفاقات گذشته احساس گناه، پشیمانی و یا ناراحتی می کنید و این ناراحتی همیشه با شماست، باید سعی کنید شرایط را تغییر داده و خود را از بند هیجانات منفی اینچنینی رها سازید. برای دستیابی به این هدف مطالب زیر را بنویسید و آن ها را با صدای بلند بخوانید:
 
-  مشکل و ناراحتی خود را بیان کنید و مسئولیت خود را در قبال آن بپذیرید. اگر چیزی وجود دارد که باید به دیگران بگویید، حتماً همین کار را کنید، حتی اگر لازم است به صورت کاملاً واضح عذر خواهی کنید.
- خودتان و دیگران را ببخشید. این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که همه اشتباه می کنند. هیچ کس کامل نیست و همه برای جبران نیاز به فرصت هایی دوباره و حتی چند باره دارند. و شما نیز از این قاعده استثناء نخواهید بود.
 

6. کمال گرایی را کنار بگذارید

زندگی هرگز همه چیز و هیچ چیز نیست. کمال گرایی در واقع به معنای این است که همیشه در زندگی شکست بخوریم. برای غلبه بر کمال گرایی، استانداردهای خود را با واقعیت های موجود تطبیق دهید. آیا استاندارهایی که برای خودتان تعیین می کنید، با آنچه برای دیگران مد نظر دارید متفاوت است؟ اگر کسی در شرایط خود شما باشد، چه انتظاراتی از او دارید؟ اگر چنین نیستید، بهتر است در وضعیت خود تجدید نظر کنید.
 

7. کاری را خارج از حوزه توانایی های خود انجام دهید

کاری را انتخاب کنید که در انجام دادنش چندان مهارت ندارید. مثلاً ممکن است در انجام برخی ورزش ها مانند پینگ پنگ و یا نقاشی کشیدن خیلی ماهر نباشید، پس یکی از همین کارها را برای انجام دادن انتخاب کنید. به خودتان اجازه دهید آن کار را ضعیف به پایان برسانید. بعلاوه سعی کنید از انجام همان کار لذت ببرید. این کار فرصتی جدید را برای شما ایجاد خواهد کرد و به شما کمک می کند بر کمال گرایی خود غلبه نموده و در نتیجه نگاهتان به زندگی بهبود یابد.
 

8. برای خودتان قانون وضع نکنید

سعی کنید بیش از حد برای خود باید و نباید وضع نکنید. با وضع این محدودیت ها ممکن است بیش از حد نیاز احساس گناه اضطراب کنید. در بسیاری از موارد با محدود ساختن خود در چهارچوب های خود ساخته، در واقع درهای شادی و نشاط را به روی خود می بندید. با وضع این قوانین برای دیگران نیز موجب ظلم به اطرافیانتان می شوید.
 

9. بخندید و بازی کنید

وقتی هیچ چیز را جدی نگیرید، بهتر می توانید موقعیت های دشوار زندگی را مدیریت کنید. شوخ طبعی و خنده می تواند بسیاری از غم ها را از چهره شما و اطرافیانتان بزداید و لحظات سخت را برایتان قابل تحمل نماید. پس سعی کنید شوخ طبع باشید. گاهی اوقات با خواندن جک خود و دیگران را بخندانید و با ورزش و تفریح روحیه خود را شاد نگه دارید.
 

10. بر نکات مثبت زندگی خود تمرکز کنید

در اغلب اوقات زندگی خود را وقف گشتن به دنبال چیزهایی می کنیم که درست در مقابل چشمانمان حضور دارند. ما روزهای خود را در رؤیای پول و پرستیژ سپری می کنیم و این در حالی است که آنچه واقعاً به آن نیاز داریم راحتی و پذیرش است. به جای اینکه تمام تمرکز خود را بر رؤیاها و خواسته هایتان اندکی تأمل نموده و تمام داشته های خود را در ذهن بیاورید. مثلاً می توانید بر سلامت جسم، موفقیت های اخیر و حتی اینکه امروز صبح از خواب بیدار شده اید، تمرکز نمایید.
 
منبع: سایت ویکی هاو


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.