تفاوت زن و مرد در درک زیبایی (بخش سوم)

انسان ها، بسته به جنسیت شان، نگاه های متفاوتی به زیبایی دارند. زن، به گونه ای زیبایی را درک می کند که مرد آنگونه درک نمی کند. با ما همراه باشید تا در مورد تفاوت های زن و مرد در درک زیبایی ها بیشتر بدانید.
سه‌شنبه، 5 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفاوت زن و مرد در درک زیبایی (بخش سوم)
گرچه چهره یک مرد می تواند بیش از حد مردانه باشد، چهره یک زن به ندرت می تواند بیش از حد زنانه باشد.
 

چهره زنان مطلوب

گرچه چهره یک مرد می تواند بیش از حد مردانه باشد، چهره یک زن به ندرت می تواند بیش از حد زنانه باشد. چهره ای که به طور ویژه زنانه باشد، چهره ای است که در آن ویژگی هایی که زنان را از مردان متفاوت می سازد، برجسته تر باشند؛ برای مثال، استخوان های گونه برجسته، لبهای پر، چانه ظریف تر و چشمان درشت. اگر از کامپیوتر برای تغییر چهره یک زن استفاده شود، تا این ویژگی ها را برجسته نماید، چهره ای خلق می شود که زیبا و زیباتر به نظر می آید.
 

هورمون زنانه استروژن

اگر میزان تستوسترون در چهره مردان برازنده انعکاس می یابد، در مورد زنان جذاب، همین موضوع در رابطه با استروژن صدق می کند. سطح استروژن به طور مستقیم هم با قدرت باروری و هم با زیبایی ارتباط دارد. مردان، زنان را هنگامی که سطح استروژنشان در بالاترین حد است، یعنی حدود سن ۲۲سالگی، زیباتر از هر زمان دیگر می دانند و زنان دارای سن بالاتر نیز در صورتی که سطح استروژن آنها بالاتر از حد متوسط باشد، جوان تر به نظر می رسند. معمولا معتقدان به جامعه پذیری می گویند مردان به این جهت زنان جوان تر را جذاب تر می دانند که به آنها آموخته شده است چنین کنند. اما یک جوان زیر بیست سال، بیش از آنکه به سوی دختران همسن خود یا کوچک تر از خود جذب شود، مجذوب دخترانی می شود که در سنین اوایل بیست سالگی هستند.
 

اندام مطلوب زنانه برای مردان

 با چرخش از صورت زنانه به اندام زنانه، می توان رد پای روشن تری از فرهنگ را یافت. این روزها در آمریکا اندام درشت و پر همانند روبنز کاملا از مد افتاده است؛ و مدل های فوق العاده لاغری که به عنوان تیپ ایده آل زیبایی زنانه عرضه می شوند، برخی دختران را به سوی ناهنجاری های تغذیه ای مانند روان بی اشتهایی سوق می دهند. اگر زنان جوان می دانستند که بیشتر مردان زنان کمی چاق تر را به این گونه زنان ترجیح می دهند، شاید به حالشان مفید بود.
 
در یک فرهنگ خاص، برخی مردان، اندامی مانند اندام مریلین مونرو را ترجیح می دهند، در حالی که دیگران از تیپ ادری هپبورن خوششان می آید. اما هم مونرو و هم هپبورن دارای نسبت کمر به باسنی در حدود 7/0 بودند. شماری از مطالعات نشان می دهند که این نسبت نمایانگر سلامتی و باروری است و به همین دلیل بیشترین جاذبه را برای مردان دارد.
 
ممکن است اندام ساعت شنی مانند به این دلیل ارزش زیادی داشته باشد که به نظر می رسد زنانی با این گونه اندام آسان تر باردار می شوند. برای مثال، در مطالعه ای بر روی پانصد زن، مشخص شد که توزیع چربی به شکل ساعت شنی بیش از چاقی مفرط یا میزان سن می تواند باروری را تحت تأثیر قرار دهد. دست کم یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که زنانی با نسبت کمر به باسن بالای 8/0 (کمر پهن تر و اندام استوانه ای تر) برای باردار شدن مشکل داشتند.
 

چهره و اندام جذاب

یک اندام جذاب و یک چهره جذاب به همدیگر می آیند. مردانی که بدون دیدن چهره زنان، به اندام آنها و بدون دیدن اندام آنها، به چهره شان امتیاز می دهند، امتیازدهی بسیار مشابهی برای زنانی واحد صورت می دهند. چهره ها و اندام هایی که با یکدیگر تناسب دارند، هم از چهره ها و اندام های نامتناسب جذاب تر به نظر می رسند و هم بهتر می توانند با آلاینده ها، انگل ها یا عوامل بیماری زا، که همه آنها می توانند سبب فقدان تناسب شوند، مقابله کنند. افرادی با تناسب بدنی بالا، دارای ضریب هوشی بالاتری هستند و از ناخوشی های جزئی مانند سردرد با معده درد کمتر رنج می برند. حتی صدای آنها نیز جذاب تر ارزیابی شده است.
 
زنان دارای سینه های متناسب نیز جذاب تر از زنانی که سینه های نامتناسب دارند، ارزیابی می شوند؛ نامتناسب بودن سینه ها نیز با ناباروری رابطه دارد. هرچه اندام مرد متناسب تر باشد، دارای روابط جنسی بیشتری است و برای معشوقه های خود دلپذیرتر است. زنان حتی بوی بدن مردان متناسب را جذاب تر می دانند.
 
چند سال پیش، در تلاش برای واداشتن دانشجویانم به تعمق درباره دیدگاه اقتصاد خردکه تقریبا تنها ارزش مرتبط با حق حاکمیت مصرف کننده مبنای عمل می داند، پرسیدم آیا کسی خصوصیتی دارد که آرزو کند ای کاش آن را نداشت؟ یک پسر دانشجوی جذاب، بسیار مهربان و دارای افکار لیبرالی پاسخ داد «بله، دلم می خواست این قدر به ظاهر زنان توجه نمی کردم». همان سال، در یک نشست، به طور اتفاقی به یک استاد ارشد (مرد) گفتم که در حال برنامه ریزی هستم تا در سخنرانی یک خانم استاد که بسیار فرهیخته است و می خواهد در موضوع جالبی صحبت کند، حضور یابم. به او پیشنهاد کردم همراه من بیاید. او در فاصله میان آن نشست با نشست بعدی، از من پرسید: «این خانم استاد چه شکلی است؟».
 
همان گونه که دیوید باس می گوید، اینکه به مردان بگوییم از نشانه های زیبایی، جوانی و سلامت برانگیخته نشوید، مانند آن است که به آنها بگوییم شکر را به عنوان شیرینی تجربه نکنید. پژوهشگران با استفاده از MRI برای بررسی مغز مردان جوان هنگامی که به زنان زیبا نگاه می کنند، دریافتند که زیبایی زنانه در سطحی بسیار ابتدایی - شبیه به آنچه یک مرد گرسنه از یک وعده غذا یا یک معتاد از یک ماده مخدر به دست می آورد - بر مغز مرد تأثیر می گذارد. یکی از دانشمندان دست اندرکاراین پژوهش اظهار داشت: «این یک جریان شدیدا مداربندی شده در مغز است، یک پاسخ شرطی نیست». زنان با هر گونه گرایش سیاسی و پدران و مادران احتمالا آرزو دارند که مردها در برابر زیبایی های زنانه معقول تر باشند. اما اگرچه مردان می توانند در رفتار خود در حضور یک زیبارو مسئولانه برخورد کنند، ظاهرا نمی توانند برای احساس لذت بخش خود کاری کنند.
 
ادامه دارد...
 
نویسنده:  استون ای. رودز
 
منبع: کتاب «تفاوت های جنسیتی را جدی بگیرید!»


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.