فواید گیاه دارویی بومادران (بخش اول)

گیاه بومادران علی‌رغم اینکه یک گیاه دارویی است، سابقا به عنوان یک گیاه خوراکی مصرف می‌شد. امروزه کاربردهای آن بیش تر به خواص دارویی‌اش مرتبط است و به ندرت در آشپزی استفاده می‌شود. در این مطلب با خواص بومادران و مزایای فوق‌العاده‌ای که این گیاه دارویی برای سلامتی دارد آشنا خواهیم شد.
چهارشنبه، 20 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گیاه دارویی بومادران (بخش اول)
اثبات شده‌است که بومادران قادر است بسیاری از زخم‌های را درمان کند و مانع از بروز عواقب ناگواری مانند عفونت شود.
 

مقدمه

خواص بومادران برای سلامتی و درمان بسیار زیاد است و گیاه دارویی بومادران از مدت‌ها پیش به عنوان ماده‌ای برای درمان‌های مختلف، جای خود را در قلمروی داروهای گیاهی سنتی،  باز کرده‌است. آن‌چه باعث می‌شود این گیاه دارویی فوق‌العاده باشد، طیف گسترده‌ی کاربردهای آن است. مردم برای درمان تب و سرماخوردگی، مشکلات قاعدگی، مشکلات گوارشی و همچنین افزایش اشتها از این گیاه دارویی استفاده کرده‌اند. بعضی از آدم‌ها حتی برگ‌های تازه‌ی بومادران را می‌جوند تا از درد دندان نجات پیدا کنند.
 
برای کسانی که با گیاه دارویی بومادران آشنا نیستند، این مقاله ممکن است شروع خوبی برای شناخت این گیاه و دلیل اهمیت آن به عنوان یک گیاه دارویی باشد. نام علمی بومادران Achillea millefolium است و نسبتا به بابونه و گل داودی نزدیک است. بومادران علی‌رغم این‌که یک گیاه دارویی است، سابقا به عنوان یک گیاه خوراکی مصرف می‌شد. امروزه کاربردهای آن بیش‌تر به خواص دارویی‌اش مرتبط است و به ندرت در آشپزی استفاده می‌شود.

برای این‌که ذهنیتی نسبت به بومادران داشته باشید، باید بگوییم که این گیاه دارویی طعم شیرین و درعین حال عطر و بویی تلخ دارد که از این نظر کاملا شبیه گیاهان دیگری مانند ترخون است. بنابراین، با دانستن این امیدواریم علاقه به مصرف این گیاه در شما ایجاد شده باشد. شما می‌توانید بومادران را چه در غذاهای روزانه و چه به عنوان یک داروی سنتی، مورد استفاده قرار بدهید. مزایای منحصر به فرد مصرف این گیاه دارویی به حدی زیاد است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در این نوشتار با خواص بومادران و مزایای فوق‌العاده‌ای که این گیاه دارویی برای سلامتی دارد آشنا خواهیم شد. لطفا با ما همراه باشید!
 

فواید گیاه دارویی بومادران

۱. علائم التهاب را تسکین می‌دهد
برخی از مشکلات ایجاد شده برای ارگان‌های داخلی ما در اثر التهاب رخ می‌دهند. به عنوان مثال گلو درد، درد شکم و برخی از اختلالات تنفسی. از مدت‌ها پیش، در بسیاری از کشورها، بومادران برای درمان علائم التهاب استفاده شده‌است. به این دلیل که عصاره‌ی این گیاه دارویی پر از خواص ضد التهابی است.

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره‌ی بومادران حاوی فلاونوئیدها و سزکویی‌ترپن لاکتون‌ها است. ثابت شده‌است که این ترکیبات نه تنها خواص ضد التهابی، بلکه خواص قابض نیز دارند، که اساسا توانایی برخی از مواد برای منقبض کردن بافت‌های نرم بدن است. احتمالا به همین دلیل است که می‌توان گیاه دارویی بومادران را هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی برای رفع التهاب ارگان‌های بدن استفاده کرد.
 
۲. درمانی برای زخم و خونریزی است
مشخص شده‌است که ترکیب شیمیایی منحصر به فرد موجود در گیاه بومادران که اچیلین نام دارد قادر است خونریزی را متوقف کند. این ترکیب نه تنها می‌تواند خون را منعقد کند، بلکه قادر است درد را نیز از بین ببرد و مانع از عفونی شدن زخم شود. حتی یک مطالعه وجود دارد که نشان می‌دهد بومادران را می‌توان برای بهبود زخم سوختگی ناشی از ناپالم استفاده کرد، ماده‌ای آتش‌زا که در جنگ استفاده می‌شود. با داشتن این توانایی‌ها، جالب است که بومادران همچنین به عنوان “زخم‌گیاه سرباز” نامیده می‌شود و برخی حتی آن را گیاه ارتشی می‌نامند یعنی “گیاهی که در ارتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
۳. به عنوان یک مسکن قوی برای اختلالات اضطرابی عمل می‌کند
اثبات شده‌است که بومادران قادر است بسیاری از زخم‌های را درمان کند و مانع از بروز عواقب ناگواری مانند عفونت شود. اما در مورد زخم غیر فیزیکی چه؟ مطابق با گزارشات شایع‌ترین اختلال روانی، یعنی اضطراب ۴۰ میلیون از بزرگسالان را در ایالات متحده یا ۱۸ درصد از کل جمعیت این کشور را تحت تاثیر قرار داده‌است. خوشبختانه این وضعیت کاملا قابل درمان است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله‌ی Ethnopharmacology در سال ۲۰۱۲، اثرات ضد اضطراب بومادران را در مدل‌های حیوانی نشان داد. معلوم شد که عصاره‌ی هیدروالکلی گیاه بومادران دارای اثرات ضد اضطرابی در هر دو حالت کوتاه مدت و بلندمدت است، به این معنی که پس از استفاده‌ی مکرر از آن اثرات کاهش نمی‌یابد. حتی یک نتیجه‌گیری وجود دارد که نشان می‌دهد بومادران تاثیر مشابهی با دیازپام دارد، دارویی که غالبا برای درمان اضطراب تجویز می‌شود.
 
۴. راه‌حلی برای درمان مشکلات قاعدگی است
ظاهرا، علاوه بر متوقف کردن خونریزی، می‌توان از بومادران برای تحریک خونریزی نیز در شرایط خاص استفاده کرد. اختلالی وجود دارد به نام آمنوره، که در اثر آن قاعدگی بنا بر دلایلی رخ نمی‌دهد. بومادران همراه با گیاهانی مانند دم شیر، انگورک آمریکایی و سداب به عنوان قاعده‌وار طبقه‌بندی می‌شود. گیاهان قاعده‌آور گیاهانی هستند که توانایی تحریک جریان خون را در ناحیه لگن، از جمله رحم دارند و به این ترتیب باعث ترویج جریان خون در دوران قاعدگی می‌شوند. با این وجود، اگرچه این گیاه دارویی به مدت قرن‌ها تجویز شده‌است، هیچ تحقیقی برای حمایت از این فایده‌ی بومادران وجود ندارد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.