فواید گیاه دارویی بومادران (بخش دوم)

گیاه بومادران علاوه بر اینکه برای التیام زخم‌ها استفاده می‌شود و همچنین به عنوان دارو و به صورت داخلی به کار می‌رود، می‌تواند به عنوان پماد برای پوست نیز مورد استفاده قرار بگیرد، به ویژه برای درمان برخی از مشکلات پوستی مانند اگزما. در این مطلب فواید گیاه دارویی بومادران پرداخته ایم.
چهارشنبه، 20 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گیاه دارویی بومادران (بخش دوم)
گیاه بومادران را برای از بین بردن علائم آسم نیز می‌توان استفاده کرد به این دلیل که این گیاه دارویی می‌تواند به اتساع مجاری هوایی کمک کند.
 

فواید گیاه دارویی بومادران

1. در درمان ورم پستان کمک می‌کند
ورم پستان نوعی عفونت پستان است که اغلب در زنان در دوران شیردهی اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین درمان برای این بیماری، استفاده از کمپرس گرم و سرد روی ناحیه‌ی دچار عفونت، برای از بین بردن درد و همچنین افزایش گردش خون است. به همین ترتیب، می‌توان از گیاه دارویی بومادران نیز استفاده کرد. از آن‌جایی که این گیاه دارویی دارای خواص ضد التهابی و تسکین درد است، استفاده از آن در روند درمان می‌تواند به کاهش درد و همچنین بازگرداندن منطقه‌ی آلوده به حالت طبیعی و سالم کمک کند.
 
2. بعضی از مشکلات گوارشی را درمان می‌کند
بومادران علاوه بر خواص ضد التهابی، دارای خواص ضد اسپاسم هم است، به این معنا که می‌تواند به کاهش اسپاسمی که برای عضلات سیستم گوارش در اثر برخی اختلالات رخ می‌دهد، کمک کند. بنابراین، مصرف این گیاه دارویی به طور خوراکی می‌تواند به کاهش برخی از اختلالات گوارشی مانند اسهال، نفخ و گرفتگی معده کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهند که خواص ضد اسپاسم به طور عمده به ترکیبات فلاونوئیدی مرتبط است که به طور طبیعی در این گیاه وجود دارد.
 
3. به مقابله با فشار خون بالا کمک می‌کند
آن‌چه سبب می‌شود بومادران یک گیاه دارویی کامل باشد این است که هم خواص ضد التهابی دارد، هم ضد اسپاسم است و در عین حال خواص گشادکننده‌ی عروق خونی هم دارد. در مطالعه‌ی منتشرشده در ژورنال تحقیقات فیتوتراپی در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که بومادران توانایی کاهش فشار خون بالا و همچنین آرام کردن رگ‌های خونی و مجاری هوایی را دارد و به این ترتیب باعث بهبود تنفس می‌شود. مطالعات صورت گرفته روی حیوانات نشان می‌دهند که گیاه دارویی بومادران می‌تواند برای بهبود اختلالات قلب و عروق که به علت فشار خون بالا رخ می‌دهد، استفاده شود.
 
4. علائم آسم را کاهش می‌دهد
گیاه بومادران را برای از بین بردن علائم آسم نیز می‌توان استفاده کرد به این دلیل که این گیاه دارویی می‌تواند به اتساع مجاری هوایی کمک کند و در نتیجه قادر است نایژه‌ها را تسکین بدهد و سبب کاهش التهاب در امتداد مجاری هوایی شود. استفاده از این گیاه دارویی می‌تواند به کاهش آسم کمک کند؛ چرا که التهاب و تنش در مجاری هوایی چند دلیل عمده هستند که سبب بروز علائم آسم می‌شوند.
 
5. از قدیم‌الایام برای سرماخوردگی استفاده می‌شود
مصرف بومادران به صورت چای می‌تواند در بدن‌تان شگفتی بیافریند. حتی ثابت شده‌است که دومین مزیت بزرگ بومادران درمان سرماخوردگی است و البته اولین مزیت هم که توانایی درمان زخم است. اعتقاد بر این است که نوشیدن چای تهیه‌شده از بومادران می‌تواند موجب تعریق بیش‌تر شود. به همین دلیل است که این گیاه دارویی می‌تواند منافذ و رگ‌های خونی زیر پوست را تقویت کند، و به نوبه‌ی خود قادر است سموم را همراه با عروق از بدن‌مان خارج کند. همان‌طور که می‌دانیم، رایج‌ترین و همچنین اثبا‌ت‌شده شده‌ترین روش سنتی برای درمان سرماخوردگی تعریق است، بنابراین، نوشیدن چای بومادران می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی و حتی درمان آن کمک کند.

۱۰. برای مشکلات پوستی به صورت خارجی استفاده می‌شود
بومادران علاوه بر این‌که برای التیام زخم‌ها استفاده می‌شود و همچنین به عنوان دارو و به صورت داخلی به کار می‌رود، می‌تواند به عنوان پماد برای پوست نیز مورد استفاده قرار بگیرد، به ویژه برای درمان برخی از مشکلات پوستی به عنوان مثال، اگزما، که یک نوع التهاب پوست است. استفاده از این گیاه دارویی به صورت مرهم می‌تواند پوست ملتهب را درمان کند و همچنین در صورت وجود زخم باز، می‌تواند با از بین بردن باکتری‌ها یا سایر میکروب‌هایی که ممکن است عفونت را ایجاد کنند، روند بهبودی را تسریع ببخشد.

به این ترتیب با مزایای این گیاه برای سلامتی آشنا شدیم. موارد قیدشده همگی از تحقیقات مختلف و منابع دیگر گردآوری شده‌اند.
 

برخی از دیگر خواص بومادران

در حقیقت، این گیاه دارویی برخی مزایای دیگر هم دارد:
– ضد التهاب است
– ضد روماتیسم است
– خواص ضدعفونی‌کننده دارد
– قابض است
– ضد نفخ است
– به فرایند گوارش کمک می‌کند
– خواص ملین دارد
– به اتساع عروق کمک می‌کند
درد معده را درمان می‌کند
– یک داروی مقوی است
– خواص آرام‌بخش دارد
– زخم را التیام می‌دهد
– خون را بند می‌آورد
– فشار خون را پایین می‌آورد

با این حال، همان‌طوری که در مورد بسیاری از گیاهان صدق می‌کند، به ویژه در مورد گیاهان قدرتمندی مانند بومادران، برخی نکات احتیاطی وجود دارند که حتما باید مد نظر داشته باشید!
 

نکات احتیاطی در رابطه با مصرف گیاه دارویی بومادران

با وجود این‌که بومادران پوست را نرم می‌کند، اما در عین حال قادر است از مقاومت پوست در برابر نور خورشید بکاهد. بنابراین مراقب باشید که در معرض نور خورشید قرار نگیرید. در نهایت از آن‌جایی که این گیاه دارویی یک رگ‌گشا است، برای زنان باردار و شیرده مناسب نیست، زیرا ممکن است تاثیر منفی روی انقباضات رحم داشته باشد و حتی منجر به سقط جنین شود. قبل از شروع مصرف بومادران، حتما با پزشک‌تان یا یک فرد حرفه‌ای مشورت کنید به خصوص در مورد احتمال وجود آلرژی در اعضای خانواده.

در نهایت، با خواندن این مقاله خواص بومادران امیدواریم که به خوبی در مورد این گیاه شگفت‌انگیز آگاه شده باشید. توانایی این گیاه توسط تحقیقات شگفت‌انگیز پشتیبانی می‌شود، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که انتخاب درستی دارید. لطفا نسبت به عوارض جانبی بالقوه‌ای که ممکن است از این گیاه ناشی شود، مطلع باشید.


منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.