5 روش در استفاده بیشتر از مطالعه کتاب (بخش اول)

برخی به اشتباه کتاب را برای سرگرمی می خوانند، در حالیکه کتاب یکی از مهم ترین منابع به دست آوردن اطلاعات است. با ما همراه باشید تا با4 روش در استفاده بیشتر از مطالعه کتاب آشنا شوید.
يکشنبه، 24 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 روش در استفاده بیشتر از مطالعه کتاب (بخش اول)
مطالب خوانده شده را خلاصه و تکرار کنید.
 

1.بکوشید از جملات و اظهارنظرهای عاقلانه و قابل فهم استفاده کنید.

 الف - آن چه را که می خوانید به زبان ساده یادداشت کنید. اگر می خواهید قادر باشید درباره ی مطالبی که می خوانید سخن بگویید یا بنویسید یا حتی بیاندیشید و به نحوی آنها را مورد استفاده قرار دهید باید بتوانید آن مطالب را به زبان ساده بیان کنید و توضیح دهید. بنابر این لازم است که برای کسب این مهارت تمرین کنید.
 
ب- مطالب خوانده شده را خلاصه و تکرار کنید. لیستی از نکات عمده تهیه و آنها را آهسته یا با صدای بلند بازگو کنید. بعد از خواندن هر پاراگراف از خود بپرسید که آن قسمت درباره ی چه موضوعی بود و به بهترین وجه ممکن به آن جواب دهید. اگر نتوانستید بخشی از آن را به خاطر آورید در حاشیه ی کتاب علامت زده بکوشید آن را با نکات دیگر مرتب سازید تا از یاد نبرید.
 
بعد از تمرین زیاد و یافتن مهارت کافی، قادر خواهید بود که مطالب طولانی و حتی یک بخش از کتاب را بخوانید و بی درنگ آن را برای خود بازگو کنند.
 
اگر قسمت اعظم وقت خود را صرف بازگو کردن و تمرین در این کار کنید قدرت یادآوری شما افزایش می یابد. در تحقیقاتی که از سوی «گیت »(Gate) انجام گرفته، ارزش تکرار و تمرین مطالب به خوبی نشان داده شده است. هرچند بار که مدت تکرار و بازگو کردن اضافه شود میزان یادگیری نیز افزایش می یابد و این کار می تواند به ۲۰٪، ۴۰٪، ۶۰٪ و حتی ٪۸۰ درصد وقت مطالعه برسد. اثر بازگو کردن مطالب خوانده شده، از دوبارخوانی بهتر است و قدرت حافظه ی شما را نیز تقویت می کند که البته بستگی کامل به مدت تمرین دارد.
 

2.سعی کنید هر چه بیشتر لغات خوب و مناسب را فرا گیرید.

 بعضی مردم کلمات غیر مصطلحی را به کار می برند تا شهرتی فاضلانه کسب کنند، ولی این راه مناسب استفاده از آنها نیست. یک متفکر فاضل و نویسند هی دقیق، برخی از کلمات غیر مصطلح را به کار می برد تا مفهوم مورد نظرش را بیان کند، چون با استفاده از لغات دیگر ممکن است نتواند مقصود خود را به خوبی منتقل سازد. بنابراین، باید با بعضی از این کلمات مفید آشنا شوید چون در غیر این صورت مفهوم اصلی را درک نخواهید کرد.
 
با دانستن معنی هر لغتی، قدرت درک شما از جمله افزایش می یابد. این کار به خصوص در مورد لغات فنی که فقط دانستن معنی آنها درک کلی را امکان پذیر می کند، لازم خواهد بود. شما باید معنی لغات را بدانید تا بتوانید ایده ای سازنده و درست کسب کنید. افزایش تعداد لغت های تازه، به بیان بهتر افکار شما کمک می کند. چون خیلی کمتر مجبور می شوید یک لغت را چند بار به کار برید، و از آن گذشته می توانید نظرات خود را روشن تر بیان کنید. به این ترتیب افکار شما دقیق و واضح بیان می شود. هدف از دانستن لغات، درک مفهوم جمله است. با این وصف، هستند کسانی که منظور اصلی را فراموش و کار را وارونه شروع می کنند، یعنی معنی لغات را از مورد استعمال آن در جمله حدس می زنند که تا حدی فهمیدن نظریه ی نویسنده را دشوار می سازد. علاوه بر آن، باید متذکر شد که ندانستن لغات به اندازه ی کافی، ممکن است موجب ضعف در درک مطلب و سرعت خواندن شود.
 
 هرگاه لغتی نا آشنا در جمله ای ظاهر می شود، محصل بدون اراده و ناخودآگاه متوقف شده و نگاه او به عقب بر می گردد تا آن کلمه ی جدید را درباره بررسی کند. قاعدتا این توقف و بازگشت، سرعت مطالعه را می کاهد و اگر تعداد لغات ناآشنا زیاد باشد این عادت در شما به وجود خواهد آمد که همیشه متوقف شده و به عقب برگردید و عبارت را دوباره بخوانید تا جایی که حتی بدون برخورد با لغت جدیدی هم این کار را خواهید کرد. به این ترتیب سرعت در کتاب خواندن را از دست خواهید داد و خواننده ی سریعی محسوب نمی شوید.
 
استفاده از فرهنگ لغات، وقت زیادی می گیرد، ولی مدت زمانی را که صرف دوباره خواندن می کنید می توانید صرف یافتن معنی کلمات جدید کنید. به این ترتیب مرتبا تعداد آنها کمتر شده و با یاد گرفتن لغات بیشتری سرعت شما در خواندن و درک مطلب افزایش می یابد. با دانستن مقدار کافی از لغات مصطلح و مفید، قدرت بیان شما هم تقویت می شود و می توانید مقصود خود را بهتر بیان کنید و مانع از سوءتفاهم شوید. این کار در نوشتن مقالات، برگزاری امتحانات، استماع سخنرانی ها و نیز مکالمات اثر فراوانی دارد.

ادامه دارد...

نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.