باورها و رفتارهای که سبب آرامش می شوند

آرامش یک نعمت بزرگی است که از زندگی افراد رخت بسته است. اگر آرامش نداشته باشیم از پیشرفت و موفقیت باز خواهیم ماند چون استرس و اضطراب عاملی هستند که باعث عقب ماندگی افراد می‌شود. برای اینکه در مراحل زندگی به موفقیت برسید باید آرامش را در زندگی خود حاکم سازید.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
باورها و رفتارهای که سبب آرامش می شوند
برای رهایی از استرس و اضطراب باید تلاش و پشتکار داشته باشید تا به هدف خود برسید. رسیدن به هدف می‌تواند آرامش شما را بیشتر کند.
 

مقدمه 

بشر از زمان خلقت خودش تا کنون به دنبال اکسیری می‌گردد که در مقابل سختی ها و مشکلات بتواند مقاوم باشد و بتواند با وجود آن به پیشرفت های بیشتری برسد. هر کسی که بتواند از این معجون بیشترین بهره را ببرد به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهد کرد.این معجون اسمش آرامش است. آرامش بزرگترین گمشده قرن حاضر است که با وجود تکنولوژی ها و زندگی ساده تر، از زندگی افراد خارج شده و بسیاری افراد گرفتار استرس، اضطراب و نگرانی شدند. و همین استرس ها باعث می‌شوند تا انسان را از بسیاری از امکانات محروم کنند و اختلالات روانی فراوانی را به وجود می آورند.

شما برای موفقیت در هر کاری نیاز دارید که آرامش داشته باشید تا بتوانید پله ها را یکی پس از دیگری طی کرده و به قله افتخار برسید. اگر آرامش نداشته باشید، نمی‌توانید به هیچ موفقیت و لذتی دست پیدا کنید. این نوشتار می‌خواهد به مواردی که باعث آرامش روح می‌شود بپردازد.
 

باورها و رفتارهای که سبب آرامش می شوند

1. همه چیز در دستان خداوند است
اگر به‌ این باور برسید که تمام امورات (روزی، سلامتی، عزت و احترام)  در دستان خداوند است و کسی نمی‌تواند به شما آسیب برساند تلاش خودتان را بیشتر می کنید و به موفقیت های بیشتری دست پیدا خواهید کرد. اگر نگاه شما به دستان دیگران باشد و چشم امید به آنها بسته باشید به شکست نزدیک تر شده اید.

دوری از خداوند باعث بسیاری از بیماری های روحی و روانی خواهد شد و کسی که از خداوند دور باشد، تحمل مشکلات و بیماری ها را نخواهد داشت.  «هنگامی که انسان دردمند و تنها، ناامید از دیگران در کاهش دردهای جسمی، یا روانی خود راهی به جایی نمی یابد، هنگامی که امید بهبودی از بیمار مبتلا به اختلال روانی، یا جسمانی با سیری مزمن و پیشرونده سلب می شود و درمان های کلاسیک کمکی به او نمی کند، تنها راهی که برای نجات از اضطراب، افسردگی و دردهای جانکاه او باقی می ماند، یاری جستن از ایمان و باور دینی است.» [1] 
 
2. یاد و نام خداوند 
هر دلی که یاد خداوند در آن باشد باعث آرامش صاحب دل می‌شود. یاد خداوند باعث می‌شود تا افکار منفی به سراغ شما نیاید، چون افکار منفی باعث خواهد شد تا از پیشرفت باز بمانید. 

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند؛ مثل خانه ای که در آن از خدا یاد می شود و خانه ای که در آن ذکری از خدا به میان نمی آید، مثل زنده و مرده است. [2]  بله، کسی که یاد خداوند در ذهن و قلبش نباشد به معنای واقعی مرده است و هیچ لذت واقعی را نمی‌تواند درک کند. وقتی ذکر و یاد خداوند در قلب کسی باشد باعث تسلی بخشیدن به دل های خسته و مایه روشنی و صفای جان و نیروبخش انسان در برابر مشکلات و فراز و نشیب های زندگی است.

یاد خداوند باعث نجات گاندی شد: جالب است بدانید که یاد خداوند می‌تواند در سخت ترین شرایط ممکن باعث نجات شما شود همانگونه که سبب نجات گاندی شده است.  گاندی می گوید: «یاد خدا و نماز، زندگی مرا نجات داد. بدون آن باید از مدت ها پیش دیوانه می شدم. من در تجارب زندگی خود، تلخکامی های بسیار داشته و اگر توانسته ام بر این ناامیدی ها چیره شوم، به خاطر نماز بوده است. هر چه زمان گذشت، اعتقاد من به خداوند و نیازم به نماز بیشتر شد و بدون آن زندگی برایم سرد و تهی بود»[3]
 
3. توقع جبران از دیگران نداشته باشیم
یکی از راهکارهای که سبب آرامش می‌شود این است که کارها را برای رضای خداوند انجام دهیم و هیچ توقعی از دیگران نداشته باشیم که بخواهند جبران کنند. چون داشتن توقع باعث اذیت شدن شما می‌شود، اما اگر کار را برای رضای خداوند انجام دهید، روح شما آرامش خواهد داشت و هیچ نگرانی به سراغ شما نخواهد آمد.
 
4. شاد باش و شاکر
تمام نعمت های خداوند را به یاد بیاورید و شاکر خداوند باشید تا کمبودها نتوانند خودشان را بر زندگی شما حاکم کنند و افسردگی و غم اندوه بر شما فائق آیند. اگر می‌خواهید آرامش داشته باشید باید از داشته های خود لذت ببرید، نه اینکه نداشته های خود را بیشتر از داشته های خود اهمیت دهید. 

توجه: فکر کردن به نداشته ها، غر زدن به اتفاقات زندگی، نگاه کردن به داشته های مردم و طلبکار بودن از دیگران…. همه این موارد باعث خواهند شد تا آرامش از زندگی شما رخت ببندد. 
 
5. ورزش پیاده روی داشته باشید
گاهی اوقات لازم است از ماشین های خود پیاده شوید و با همسرتان در پارک ها یا جنگل ها شروع به قدم زدن کنید. قدم زدن در هوای تازه، زندگی را برای تان زیباتر جلوه می دهد و سبب آرامش ذهن تان می شود. پس گاهی قدم بزنید و هوای تازه را استشمام کنید تا سختی ها و مشکلات زندگی نتوانند بر شما پیروز شوند. 
 
6. منظم باشید
به هم ریختگی و آشفتگی باعث می‌شوند تا ذهن شما هم حالت پریشانی داشته باشد، اما اگر منظم و مرتب باشید به آرامش ذهنی دست پیدا می‌کنید. سعی کنید برای تمام کارهای خود نظم داشته باشید تا دچار اختلالات روانی نشوید و آرامش را دست ندهید.
 
7. تلاش و پشتکار داشته باشید
تنبلی و سستی برای شما ارمغانی جز ناامید و اضطراب به همراه نخواهد داشت. برای رهایی از استرس و اضطراب باید تلاش و پشتکار داشته باشید تا به هدف خود برسید. رسیدن به هدف می‌تواند آرامش شما را بیشتر کند. هر موجود زنده ای به امید رسیدن به مقصد و مقصود خود حرکت و تلاش می کند.[4] 

پی نوشت :
[1] کالابراس به نقل از دادفر، محبوبه، 21/10/1386- بررسی نقش دین در بهداشت روانی و فرآیندهاى روان درمانی
[2] بحارالانوار، علامه مجلسی، جلد ۷۵، صفحه ۲۰۷
[3] موهنداس‌کارمچاند گاندی،همة مردم برادرند، ترجمة محمود تفضلی، تهران: موسسه‌ انتشارات‌ امیرکبیر 1390،چاپ دوازدهم، صفحه ۱۰۶
[4]بی.آر. هرگنهان و متیو اولسون، مقدمه ای بر نظریه های یادگیری، مترجم علی اکبر سیف، تهران: دوران، جلد ۲، صفحه ۲۲۱


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما