چگونه با کودک خجالتی به دید و بازدید برویم؟ (بخش دوم)

تعطیلات نوروز می‌تواند زمان مناسبی برای شروع تغییر رفتار کم‌رویی شود. اگر می‌خواهید عادت‌های اجتماعی فرزندتان را تقویت کنید اولین گام دقت در روابط او با بچه‌هایی است که ارتباط بهتری با آنها دارد و انتخاب دوست همسن و سال و همبازی است. در ادامه این مطلب به راهکارهای برای از بین بردن خجالت بین کودکان در دید و بازدید ایام عید اشاره خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 6 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه با کودک خجالتی به دید و بازدید برویم؟ (بخش دوم)
برای هر پیشرفت کوچکی او را تحسین کنید. کودکان خجالتی همیشه فکر می‌کنند دیگران در مورد آنها بد قضاوت می‌کنند.
 

در مهمانی با کودک‌تان چه کنید؟

ما به دنبال معرفی راهکارهایی برای برطرف کردن خجالت کودکان هستیم:
 
به بیان احساسات کودک کمک کنید
کودکان خجالتی از اینکه مورد قضاوت دیگران قرار بگیرند، می‌ترسند، اضطراب ناشی از این موضوع باعث ایجاد حس حقارت در کودکان می‌شود. لازم است به طور مرتب به حرف‌های کودک و چیزهایی که از اطرافیان شنیده، با دقت گوش کنید. به او اعتماد به نفس بدهید. هر چه شما بیشتر با او صحبت کنید، برقراری ارتباط با دیگران نیز برای او راحت‌تر خواهد شد. خجالت همیشه بد نیست!

خجالت کشیدن نوعی مکانیزم دفاعی است. بدون اینکه سعی کنید این موضوع را در نظر کودکان خیلی خوب جلوه دهید، سعی کنید آن‌ را از شکل و حالت یک نقص و عیب و یا عدم توانایی و یا گناه غیر قابل بخشش درآورید و به او بفهمانید که باید به آنچه هست احترام بگذارید.
 
برای کودکان ارزش قائل شوید
برای هر پیشرفت کوچکی او را تحسین کنید. کودکان خجالتی همیشه فکر می‌کنند دیگران در مورد آنها بد قضاوت می‌کنند. پس هر بار کار درستی انجام می‌دهد او را تشویق کنید. مثلا به کودک‌تان بگویید: من به تو افتخار می‌کنم، چقدر شجاعی، چقدر زیبایی و ... این امر سبب می‌شود حس عشق در فرزندتان شدت بگیرد.
 
او را مجبور به برقراری ارتباط نکنید
تشویق کردن کودکان خجالتی برای پیوستن به دیگران تنها وضعیت را بدتر می‌کند. این امر باعث می‌شود این حس به کودک منتقل شود که والدین او را نمی‌فهمند و او را بیشتر در خود فرو می‌برد و منزوی می‌کند. با خجالت کنار آمدن باید به آرامی و به تدریج صورت گیرد.
 
از انگ زدن به کودک پرهیز کنید
او را ببخشید، او کمی خجالتی است! این جمله‌ای است که از گفتن آن باید خودداری کنید. چنین جملاتی باعث می‌شود کودک شما گمان کند دارای بیماری درمان‌ ناپذیری است و خجالتی بودن جز اصلی‌ترین ویژگی‌های او است. بیان این جملات حتی توجیهی برای او می‌شود تا نخواهد تغییر کند و از هر موقعیت اجتماعی که برایش سخت است، بگریزد.
 
در مورد خجالتی بودن او در جمع حرفی نزنید
کودکان خجالتی در برابر حرف‌های اطرافیان بسیار حساس‌اند. حرف زدن در مورد کم‌رویی وی را آزار می‌دهد. کودکان خجالتی بیش از قضاوت‌های منفی به قضاوت‌های مثبت احتیاج دارند.
 
از خجالت کودک تان حمایت نکنید
توجیه کردن خجالت و پذیرش خیلی ساده کم‌رویی کودک موضوع را پیچیده می‌کند. باید اجازه داد کودک با مشکلاتش کنار بیاید و جایگاهی در میان دیگران برای خود باز کند. مراقب باشید، خجالتی بودن نباید ادب را از کودک بگیرد.
 
عشق‌تان را ابراز کنید
کودک خجالتی باید مطمئن شود شما او را همانطور که هست، دوست دارید. او روش خود را برای رویارویی با موقعیت جدید دارد و دوست دارد اول ببیند، بعد اعتماد کند و بعد وارد بازی و ارتباط با اطرافیان شود. شما باید به این ویژگی کودک تان احترام بگذارید و به او محبت کنید. احترام و محبت به کودک اعتماد به نفس می‌دهد. کودک تان را در آغوش بگیرید و نشان دهید که او را همینطور که هست دوست دارید.

تعطیلات نوروز می‌تواند زمان مناسبی برای شروع تغییر رفتار کم‌رویی شود. اگر می‌خواهید عادت‌های اجتماعی فرزندتان را تقویت کنید اولین گام دقت در روابط او با بچه‌هایی است که ارتباط بهتری با آنها دارد و انتخاب دوست همسن و سال و همبازی است، دومین گام می‌تواند دعوت دوست کودک تان به خانه‌ خود باشد، این کار کمک کند می‌کند تا تعداد عناصر جدیدی که فرزندتان یکباره با آن‌ها روبه رو می‌شود کم باشد و وی آسان‌تر با آنها کنار بیاید و سپس می‌توانید به کودک‌تان اجازه دهید به خانه دوستش برود و آخرین گام اینکه وقتی فرزندتان چند ماهی را با همبازی جدید گذراند و توانست ارتباط مناسبی با وی داشته باشد، عضو جدیدی را وارد گروه کنید. به این ترتیب دایره دوستان و ارتباطات وی وسعت می‌یابد.

منبع: زندگی آنلاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.