علائم، دلایل و راهکار بهبود سوء هاضمه

بعضی از نشانه‌های سوء هاضمه وجود دارند که کمی نامعمول‌تر و کمتر قابل تشخیص هستند. با این وجود، این نشانه‌ها می‌توانند بسیار بدتر از یک باد معده و جوش کوچک و ساده باشند! اگر هر یک از این نشانه‌ها در مورد شما صدق می‌کند، باید به فکر اعمال تغییری در سبک زندگی‌تان باشید. در این مطلب به علائم، دلایل و راهکار بهبود سوء هاضمه اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 25 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم، دلایل و راهکار بهبود سوء هاضمه
با وجود چربی‌های غیرطبیعی و غذاهای فراوری شده که در همه جا موجود هستند، تعجبی ندارد که آدم‌های بسیاری درد مزمن روده را تجربه می‌کنند.
 

مقدمه

اگر سوء هاضمه دارید پس احتمالا تا الان به وجود آن پی برده‌اید – تشخیص بعضی علائم آن نسبتا ساده است. مثلا نفخ و اضافه وزن غیر قابل کنترل، و بعد این احساس که در قبال آن نمی‌توانید کاری انجام بدهید. همچنین می‌تواند نشانه‌هایی مثل آروغ زدن، نفخ شکم، و آکنه داشته باشد. به طور کلی، سوء هاضمه می‌تواند دلیل احساس ناخوشایند به وجود آمده در بدن‌تان باشد. سوء هاضمه کابوس یک آرایشگر است!

بعضی از نشانه‌های سوء هاضمه وجود دارند که کمی نامعمول‌تر و کمتر قابل تشخیص هستند. با این وجود، این نشانه‌ها می‌توانند بسیار بدتر از یک باد معده و جوش کوچک و ساده باشند! اگر هر یک از این نشانه‌ها در مورد شما صدق می‌کند، باید به فکر اعمال تغییری در سبک زندگی‌تان باشید. در ادامه بعضی از نشانه‌هایی که هرگز نباید نادیده بگیرید به شما معرفی می‌شوند.
 

علائم سوء تغذیه

– گاز (آروغ زدن و نفخ شکم)
– سوزش سر دل
بوی بد دهان
– بی میلی نسبت به گوشت
– بوی تند عرق
– حالت تهوع
– ناخن‌‌های ضعیف و شکننده
– اسهال یا یبوست مزمن
– میل به خوراکی‌های اسیدی
– خارش رکتوم
– آکنه
– کمبود آهن مزمن
– اگزما
– کمبود ویتامین B۱۲

اگر خوردن همیشه برای شما تجربه‌ی ناخوشایندی را رقم می‌زند، حتما مشکلی وجود دارد! دستگاه گوارش شما خوب کار نمی‌کند، اما نگران نباشید. تمام این مشکلات به آسانی قابل درمان هستند. درمان آنها می‌تواند باعث بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی‌تان نیز بشود!
 

علت سوء هاضمه چیست؟

اکثر این علائم به معنی آن است که معده‌ی شما اسید کافی ترشح نمی‌کند. همانطور که ممکن است حدس زده باشید، اسید معده برای هضم درست غذا بسیار حائز اهمیت است. این ماده معده را ضد عفونی می‌کند، در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌های مزاحم مقابله می‌کند، به تجزیه‌ی پروتئین‌ها کمک می‌کند، و به حرکت غذا در بقیه‌ی قسمت‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند. این اسید آنقدر قدرتمند است که می‌تواند در فرش‌تان یک سوراخ ایجاد کند.

غذایی که در معده به درستی هضم نشده است و بعدا به سایر قسمت‌های دستگاه گوارش منتقل می‌شود برای شما ایجاد درد می‌کند. این باعث می‌شود احساس نفخ کنید، موجب سوزش بافت‌های ظریف روده می‌شود، و می‌تواند به حساسیت غذایی شدید یا بیماری‌ خود ایمن منجر شود!
 

چه چیزی باعث ترشح کم اسید معده می‌شود؟

معده‌ی شما به چند دلیل ممکن است اسید کافی ترشح نکند. آنچه می‌خورید کاملا برای داشتن یک دستگاه گوارش سالم حائز اهمیت است. با وجود چربی‌های غیرطبیعی و غذاهای فراوری شده که در همه جا موجود هستند، تعجبی ندارد که آدم‌های بسیاری درد مزمن روده را تجربه می‌کنند. دستگاه گوارش شما به چیزهایی احتیاج دارد که ارزش غذایی بالایی داشته باشند! عنصر روی به نحو ویژه‌ای برای تولید اسید معده مهم است.

دلیل دیگری که ممکن است معده‌تان اسید کافی ترشح نکند غلظت صفرا است. در طول فرآیند گوارش کیسه صفرا، صفرا ترشح می‌کند تا به هضم غذا در معده کمک کند. اگر این صفرا بیش از حد غلیظ باشد، اسد معده را خنثی می‌کند و در نتیجه طوری به نظر می‌رسد که انگار معده‌تان اسید کافی ترشح نمی‌کند. عموما صفرا با کهولت سن غلیظ‌تر می‌شود، بنابراین ممکن است به همین دلیل باشد که وقتی جوان‌تر بودید بهتر مواد خوراکی‌ را هضم می‌کردید.

یکی از مسائل بزرگتر در رابطه با ترشح کم اسید معده آن است که اگر به فکر درمان نباشید این مشکل جدی تر خواهد شد. این مسئله خود به خود حل نمی‌شود! این به آن معنی است که شما غذای کمتری را هضم خواهید کرد که به نوبه‌ی خود به معنای عدم دریافت مواد مغذی لازم برای برطرف کردن این مشکل است. این مشکل ممکن است به کمی اضافه وزن هم بینجامد، که بیشتر کسانی که رژیم غذایی دارند با آن موافق هستند. این رژیم‌ها مشکل را بدتر هم می‌کنند! این یک چرخه‌ی معیوب دارای عواقب است.
 

توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت گوارشی

اگر این علائم را تجربه می‌کنید، قطعا دل‌تان می‌خواهد به خودتان کمک کنید به وضعیت عادی برشد. این‌ها کارهایی هستند که می‌توانید از همین امروز شروع کنید تا دوباره روبراه شوید! مهمترین کاری که باید هیمن امروز انجام دهید هیدراته کردن خودتان است. این کار به شما کمک خواهد کرد کمی از غلظت صفرا کم کنید. همچنین می‌توانید چغندر بخورید، آب یک لیموی کوچک را داخل لیوان آب بریزید و سر بکشید، و سر وقت غذا بخورید. اگر مشکل‌تان صفرای غلیظ باشد، باید سعی کنید یک مکمل ترمیم کبد نیز مصرف کنید.

برای کمک به افزایش ترشح اسید معده، باید خودتان را تغذیه کنید! غذاهای غنی از ویتامین(به خصوص روی، کلسیم، و ویتامین B) مصرف کنید. از روش‌های رژیمی و محدودیت‌های غذایی مرسوم اجتناب کنید. این چیزها فقط سوخت و ساز بدن شما را کندتر خواهند کرد!

درحالی که اسید معده‌ی کم می‌تواند دائمی شود، اما راه‌هایی وجود دارند که شما می‌توانید این روند را معکوس کنید و دستگاه گوارش‌تان را به روال عادی سابق خود بازگردانید. احتمالا هرگز مثل دوران نوجوانی‌تان نخواهد شد، اما خب زندگی همین است! حتی بهبودهای جزئی می‌تواند خوردن را دوباره برای شما به یک تجربه‌ی خوشایند تبدیل کند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.