خواص تمشک برای سلامتی (بخش دوم)

میوه‌هایی مانند تمشک که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند برای پوست فواید زیادی دارند. مهم‌تر از همه این که از اثرات مضر خورشید بر روی پوست جلوگیری می‌کنند. این بدان معنا است که اگر پوست حساسی داشته باشید، تمشک می‌تواند قرمزی آن را از بین ببرد. وجود ویتامین C در تمشک باعث می‌شود که یک ماده‌ی خوراکی ایده‌آل برای جلوگیری از سرطان پوست باشد. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 25 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص تمشک برای سلامتی (بخش دوم)
یکی از مواد معدنی موجود در تمشک منگنز است که برای کمک به فرآیند متابولیسم در بدن به خصوص متابولیسم ویتامین B۱ و ویتامین E بسیار فایده دارد.
 

خواص تمشک برای سلامتی

۱. دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند
تمشک سرشار از ویتامین C است که قدرت ایمنی کلی بدن را در برابر بیماری‌های روزمره و عفونت‌های نادر افزایش می‌دهد. ویتامین C سطوح آنتی‌اکسیدانی را در تمشک افزایش می‌دهد و می‌تواند به پاکسازی سلول‌های خونی کمک کند، بنابراین می‌تواند تهاجمات ناخواسته‌ی ویروس‌ها را از شما دور کند. آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر فنل‌ها و آنتوسیانین وضعیت سلامت کنونی‌تان را حفظ می‌کنند،‌ و برخی اثرات مخرب کهولت سن را نیز از شما دور می‌کنند؛ بنابراین با کمک آن‌ها می‌توانید سلامتی‌تان را در سال‌های پیش رو نیز حفظ کنید.
 
2. به کاهش وزن کمک می کند
تمشک چربی اندک و فیبر زیادی دارد، از این رو هم‌زمان با این‌که شما را سیر نگه می‌دارد، باعث ورود کالری‌های اضافی به بدن‌تان نمی‌شود. هم‌چنین، تمشک مملو از آب و پتاسیم است که می‌تواند از کم‌آبی بدن‌ و تمام عوارض مخرب و ناخوشایند همراه آن جلوگیری کند.
 
3. روند پیری را کند می‌کند
میوه‌هایی مانند تمشک که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند برای پوست فواید زیادی دارند. مهم‌تر از همه این‌که از اثرات مضر خورشید بر روی پوست جلوگیری می‌کنند. این بدان معنا است که اگر پوست حساسی داشته باشید، تمشک می‌تواند قرمزی آن را از بین ببرد. وجود ویتامین C در تمشک باعث می‌شود که یک ماده‌ی خوراکی ایده‌آل برای جلوگیری از سرطان پوست باشد.

براساس یک مطالعه که در صربستان صورت پذیرفت، کتون‌های موجود در تمشک قابلیت استفاده در صنایع آرایشی بهداشتی را دارند. این ویژگی به خاطر تیلیروساید است، ترکیبی در تمشک که ثابت شده تولید ملانین را در سطوح داخل سلولی مهار می‌کند. از این رو، این ترکیب می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی سفیدکننده‌ی پوست در محصولات آرایشی به کار برود. در واقع، برخی از کرم‌های ضدآفتاب حاوی روغن تمشک هستند به عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده برای بهبود سلامت پوست و ماده‌ای که  خواص آنتی‌اکسیدانی و مراقبتی در برابر اشعه‌ی UV دارد. الاجیتانین موجود در تمشک، اثرات آنتی‌اکسیدانی دارد و بنابراین از شما در برابر پیری زودرس محافظت می‌کند.
 
4. درد آرتریت را تسکین می‌دهد
چنان‌چه در یک مطالعه‌ی صورت گرفته در آمریکا معلوم شد، پلی‌فنول‌های موجود در تمشک می‌توانند به حفاظت از غضروف‌ها کمک کنند و اختلالات ناشی از آرتریت را تا حدی تسکین بدهند. مصرف تمشک قرمز به­ طور منظم می‌تواند به درمان التهاب و حفظ سلامت مفاصل کمک کند. تمشک قرمز همچنین از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می‌کند، اختلالی که در اثر آن کلسیم از بافت استخوانی به خون منتقل می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که استخوان‌ها حاوی مقادیر کافی از کلسیم نیستند.
 
5. به سلامت زنان کمک می‌کند
تمشک، و به ویژه برگ این گیاه، مزایای زیادی برای زنان در دوران بارداری دارد. یک مطالعه نشان می‌دهد احتمال پاره شدن کیسه آب در زنان بارداری که برگ تمشک مصرف می‌کنند بسیار کم‌تر است. همچنین احتمال زایمان طبیعی و عدم نیاز به فورسپس در آن‌ها بسیار بالاتر است. مصرف برگ تمشک همچنین می‌تواند وضع حمل را کوتاه کند و خبر خوب این‌که هیچ اثر جانبی برای مادر یا نوزاد / نوزادان وی ندارد.

چگونه باید از چای تمشک برای وضع حمل استفاده کنیم؟ استفاده از تمشک برای بارداری به گذشته‌ها برمی‌گرد. بنا به گفته‌ی متخصصین انگلیسی گیاهان دارویی، زنان باردار که چای برگ تمشک مصرف می‌کنند در طول زایمان هیچ گونه مشکلی را تجربه نمی‌کنند. آمریکایی‌های بومی معتقد بودند که این چای به مقابله با حالت تهوع در دوران بارداری نیز کمک می‌کند.
 
6. سلامت موها را بهبود می‌دهد
تمشک به میزان فراوانی فولات دارد. فولات به شکل‌گیری سلول‌های قرمز خون که اکسیژن را به همه‌ی سلول‌های بدن حمل می‌کنند،‌ کمک می‌کند. این امر برای فولیکول‌های مو بسیار مهم است زیرا آن‌ها برای رشد مناسب به جریان خون مناسب و اکسیژن نیاز دارند. همچنین منیزیم و سیلیکون موجود در تمشک قرمز باعث بهبود کیفیت مو می‌شود. اعتقاد بر این است که سیلیکون در عرض چند هفته باعث ضخیم شدن موها می‌شود. این میوه‌های کوچک و قدرتمند می‌توانند سرعت رشد مو را نیز افزایش دهند.
 
7. جلوی ریزش مو را می‌گیرد
تمشک‌ها بمبی از ویتامین B هستند. این ویتامین برای داشتن موهایی سالم ضروری است. تمشک در کاهش ریزش مو، ترویج رشد مو و جلوگیری از سفید شدن مو موثر است.
 
8. موها را درخشان می‌کند
بیوتین به میزان فراوانی در تمشک موجود است و برای سلامتی موهای‌تان و درخشان و براق کردن آن‌ها ضرورت دارد. بنابراین، با مصرف تمشک، موهایی بلند، ضخیم و سالم را با درخششی طبیعی خواهید داشت.
 
9. به سلامت پوست سر کمک می‌کند
ویتامین C به میزان فراوانی در تمشک یافت می‌شود. این ویتامین برای حفظ سلامت پوست سرمان ضروری است.
 
10. به مبارزه با اگزما کمک می‌کند
تمشک معمولا به داروهای ضد میکروبی گیاهی برای درمان بیماری‌‌ّهای مرتبط با میکروب‌ها اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که در طب سنتی انواع توت اغلب برای درمان اختلالاتی مانند اگزما تجویز می‌شود. روغن بذر تمشک با توجه به خواص ضد التهابی که دارد، می‌تواند به درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما، و همین‌طور راش و سایر ضایعات پوستی  کمک کند.
 
11. سلامت پوست را حفظ می‌کند
تمشک علاوه بر این‌که طعم فوق‌العاده‌ای دارد سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌هایی است که برای سلامتی پوست فایده دارند. با مصرف آن به طور مرتب، پوستی سالم‌تر، شفاف‌تر و روشن‌تر خواهید داشت.
 
12. سطح پوست را سفت می‌کند
برگ‌های تمشک قرمز دارای خواص سفت‌‌کننده‌ی پوست هستند و این موضوع در سراسر جهان شناخته شده‌است. این برگ‌ها همچنین دارای خواص قابض هستند و به افزایش انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند.
 
13. خطر بروز رتینوپاتی را کاهش می‌دهد
افراد مبتلا به دیابت می‌توانند در معرض اختلالات و بیماری‌های مختلف ناشی از دیابت قرار بگیرند. یکی از این اختلالات رتینوپاتی است که در اثر آن رگ‌های خونی در شبکیه‌ی چشم آسیب می‌بینند. برای به حداقل رساندن ریسک بروز این بیماری چشمی، افراد مبتلا به دیابت می‌توانند تمشک مصرف کنند. تمشک با آنتوسیانینی که دارد می‌تواند گردش خون مویرگی را در شبکیه‌ی چشم افزایش دهد و به این ترتیب احتمال ابتلا به رتینوپاتی در بیماران دیابتی کاهش خواهد یافت.
 
14. به روند متابولیسم کمک می‌کند
یکی از مواد معدنی موجود در تمشک منگنز است که برای کمک به فرآیند متابولیسم در بدن به خصوص متابولیسم ویتامین B۱ و ویتامین E بسیار فایده دارد.
 
15. از آسیب دیدن کبد جلوگیری می‌کند
مصرف تمشک همچنین برای جلوگیری از بروز سرطان کبد، مفید است. چرا که این میوه‌ی کوچک و قدرتمند می‌تواند به سوختن چربی در ناحیه‌ی کبد کمک کند و به این ترتیب از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند.
 
16. احتمال ابتلا به تصلب شرایین را کاهش می‌دهد
این بیماری انباشت مواد مختلفی مانند چربی، پلاک، سلول‌های ماکروفاژ (یا درشت‌خوارها)، کلسیم، کلسترول و سایر مواد زائد در لایه‌های داخلی و مرکزی عروق خونی است. این توده‌ی تشکیل‌شده، پلاک آتروما نامیده می‌شود و باعث می‌شود رگ‌های خونی سخت شوند یا جریان خون را دچار انسداد کنند. سالیسیلیک اسید موجود در آب تمشک نیز می‌تواند به غلبه بر این بیماری کمک کند.
 
17. تمشک غنی از منگنز است
منگنز در مقادیر زیادی در تمشک وجود دارد. این ماده‌ی معدنی برای تسکین دادن سندرم پیش از قاعدگی، درد ناشی از آرتریت و همچنین کنترل سطح کلسترول LDL در بدن مفید است. منگنز همچنین برای بهبود سلامت استخوان‌ها و مبارزه با رادیکال‌های آزاد فایده دارد.
 
18. منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است
دانه‌های تمشک دارای سطوح فوق‌العاده بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ هستند که غذای مناسبی برای مو، ناخن و پوست محسوب می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند در درمان اختلالات پوستی مانند اگزما، آکنه روزاسه و پسوریازیس مفید باشند.
 

مواد مغذی موجود در تمشک

به گزارش پایگاه اطلاعاتی تغذیه‌ی ملی وابسته به وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک فنجان تمشک (حدود ۱۲۳ گرم) حاوی ۶۴ کالری، ۱.۵ گرم پروتئین، ۰.۸ گرم چربی، و ۱۵ گرم کربوهیدرات (شامل ۸ گرم فیبر و ۵ گرم قند) است. مصرف یک فنجان تمشک خام ۵۴ درصد ویتامین C، ۱۲ درصد ویتامین K، ۶ درصد اسید فولیک، ۵ درصد ویتامین E، آهن، و پتاسیم، و ۴۱ درصد منگنز مورد نیاز روزانه‌تان را تامین می‌کند؛ هم‌چنین تمشک حاوی مقادیر اندکی تیامین،‌ ریبوفلاوین، ‌نیاسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، کلسیم، منیزیوم، فسفر، روی، و مس است.

تمشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌های آلفا و بتا کاروتن، لوتئین، زآگزانتین، و کولین است. به علاوه، تمشک منبع خوبی برای پلی‌فنل‌هایی نظیر آنتوسیانین، فلاونول، و الاجیتانین به شمار می‌رود؛ این پلی‌فنل‌ها میزان آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند، و طبق شواهدی که از مطالعه بر انسان و حیوان‌ها به دست آمده‌اند، به طور بالقوه می‌توانند از خطر ایجاد بیماری‌های مزمنی نظیر سرطان یا بیماری قلبی پیشگیری کنند یا این خطر را کاهش دهند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی و سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.