دردسر والدین با مشکلات تحصیلى فرزندان

برای کمک به فرزندتان به جای ارائه راه‌حل به او، با طرح چند سوال کلیدی ذهن او را برای یافتن راهی مناسب برای حل مشکلات آماده کنید. به آنها بیاموزید که طرح سوال می‌‌تواند برای یافتن راه‌حل منطقی و درست بسیار موثر باشد. سعی کنید نحوه طرح سوال کلیدی را به فرزندتان بیاموزید. در این مطلب به دردسر والدین با مشکلات تحصیلى فرزندان اشاره خواهیم کرد.
جمعه، 19 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دردسر والدین با مشکلات تحصیلى فرزندان
گاهی اوقات پند و نصیحت‌های لطیف پدر و مادر می‌تواند جرقه‌ای در ذهن فرزند شما بزند و او را به سمت تصمیم‌گیری درست هدایت کند.
 

دردسر والدین با مشکلات تحصیلى فرزندان

اکثر روان‌شناسان این روزها نگران وابستگی شدید فرزندان دانش‌آموز خانواده‌ها به پدر و مادر برای حل مشکلات مربوط به وضعیت تحصیلی و مسائل مدرسه‌ای خود هستند. مساله زیاد هم ساده نیست، زیرا این وابستگی می‌تواند اثرات مخربی روی شکل‌گیری شخصیت فرزندان دانش‌آموز داشته باشد و در آینده از آنها افرادی بسازد که قادر به حل کوچک‌ترین مشکلات خود نیستند. پس زمان آن رسیده تا والدین نسبت به تربیت فرزندان محصل خود به شیوه‌ای که آنها را از هر جهت مستقل بار بیاورد فکر کنند و برای این کار برنامه‌ریزی درستی داشته باشند.

زمانی‌که فرزند شما توانایی حل مشکلات درسی و مدرسه‌ای خود را داشته باشد، معلم او می‌تواند زمان بیشتری برای تدریس و رفع مشکلات درسی او و همکلاسی‌هایش بگذارد، زیرا این روزها نیمی از وقت معلم‌ها صرف حل مشکلات مختلف دانش‌آموزشان می‌شود. حل مشکلات دانش‌آموزان توسط خودشان می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای آنها، خانواده‌ها و معلم‌های شان داشته باشد. این شرایط دانش‌آموز را وادار می‌کند بیش از گذشته مسوولیت درس‌ها و کارهایش را برعهده گرفته و کمتر تحت تاثیر رفتارهای ریاست‌طلبانه بزرگ‌ترها قرار گیرد. این فرصت به دانش‌آموز شما اجازه می‌دهد بیشتر با پستی و بلندی‌های زندگی تحصیلی آشنا شود و با دیدی عمیق‌تر به مسائل اطراف خود نگاه کند. وقتی به فرزندتان اجازه دهید برای حل مشکلاتش اقدام کند به این صورت به او جرات رویارویی با سختی‌های زندگی را می‌دهید و از او فردی مستقل و جسور می‌سازید. 

دانش‌آموز مسئول در مقابل اعمال و کردارش از روحیه بالاتری نسبت به سایر همکلاسی‌های وابسته خود برای همکاری در امور مختلف به مسئولان مدرسه و والدین برخوردار است و در شرایط مختلف زندگی همیشه رفتارهایی معقول منطقی نشان می‌دهد. وقتی به فرزندتان بیاموزید برای حل مشکلات تحصیلی به سراغ بزرگ‌ترها نرود، می‌توانید محیطی آرام و صلح‌آمیز برای او و خود در خانه مهیا کنید، محیطی که به دور از هر نوع تنش و استرس است.
 
پرورش خلاقیت در فرزندان دانش‌آموز
دانش‌آموز با فکر کردن و دقیق شدن روی مسائل و مشکلات گاهی به سمت و سویی هدایت می‌شود که به تصمیم‌گیری‌های بسیار خلاقانه منتهی می‌شود. اگر می‌خواهید فرزندانی خلاق داشته باشید، از مداخله در امور و مشکلات آنها پرهیز کنید. این کار باعث می‌شود آنها برای یافتن راه‌حل‌های مناسب و درست به کارهایی خلاقانه دست بزنند که گاه باعث تعجب و شگفتی شما خواهد شد، پس برای دیدن این لحظات شیرین و دلچسب دورادور مراقب تصمیم‌گیری‌های فرزند محصلتان باشید. پرورش فرزندان دانش‌آموز برای پذیرفتن مسوولیت اعمال و کردار خود باعث می‌شود آنها اندک‌اندک برای تعدیل رفتارها و تصمیمات نادرست و جنگ‌طلبانه‌شان آماده و در بزرگسالی به افرادی کاملا منطقی تبدیل شوند، افرادی که در هر موقعیت فکر کردن را به مقابله به مثل ترجیح می‌دهند.

یکی از مشکلاتی که در بین دانش‌آموز رایج است به اختلافات بین آنها و همکلاسی‌هایشان برمی‌گردد، در این زمان حضور یک فرد بزرگسال بی‌طرف به عنوان داور برای نظارت بر نوع تصمیم‌گیری آنها جهت حل اختلاف می‌تواند موثر و مفید باشد. اما فراموش نکنید که در ضمن داوری جانب بی‌طرفی خود را حفظ کنید و اجازه دهید آنها به شیوه خودشان اختلاف‌ پیش آمده را حل کنند. گاه دخالت بزرگ‌ترها اختلاف پی آمده را عمیق‌تر و پیچیده‌تر می‌کند، پس سعی کنید فقط یک ناظر باشید. دخالت بزرگ‌ترها در مشکلات فرزندان محصل از آنها افرادی بی‌دست و پا که همیشه نیازمند تصمیم‌گیری دیگران هستند، می سازد. پس از همین حالا از مشکلات فرزندتان فاصله بگیرید و در امور مختلف درسی و تحصیلی تصمیم‌گیری را برعهده خودش بگذارید. نگران نباشید، شاید در ابتدا تصمیمات نادرست و غیرعقلانی بگیرند اما حضور شما و نظرات دورادور آن مسائل را حل خواهد کرد و گذر زمان و تمرینات ذهنی‌شان از آنها افرادی قابل اعتماد و مستقل می‌سازد، لطفا به آنها اعتماد کنید.
 
چگونگی کمک والدین در یافتن راه ‌حل
برای کمک به فرزندتان به جای ارائه راه‌حل به او، با طرح چند سوال کلیدی ذهن او را برای یافتن راهی مناسب برای حل مشکلات آماده کنید. به آنها بیاموزید که طرح سوال می‌‌تواند برای یافتن راه‌حل منطقی و درست بسیار موثر باشد. سعی کنید نحوه طرح سوال کلیدی را به فرزندتان بیاموزید. شما والدین می‌توانید با طرح یک پرسش کاملا زیرکانه این حس را به فرزندتان انتقال دهید که برای نظراتش احترام قائل هستید و به او از هر لحاظ دارید. می‌دانید او قادر به حل مشکلات خود است. این روش می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای استقلال فکری فرزند محصل شما در راه‌حل مسائل درسی و مدرسه‌ای باشد. این شیوه هم چنین فرزند شما را در فضایی قرار می‌دهد که به صورت داوطلبانه افکارش را با شما در میان بگذارد و او را آماده می‌کند که برای یافتن راه‌حلی مناسب از بحث و گفتگو استفاده کند. این شیوه فرآیند رشد فکری و عقلی فرزند شما را سرعت می‌دهد و با جهت‌دهی درست به آن طی مسیر را برای شما والدین عزیز راحت‌تر می‌کند.

گاهی اوقات پند و نصیحت‌های لطیف پدر و مادر می‌تواند جرقه‌ای در ذهن فرزند شما بزند و او را به سمت تصمیم‌گیری درست هدایت کند. اما به خاطر داشته باشید لطافت سخن شما بسیار تاثیرگذارتر از پندهای تحکم‌آمیز است. به فرزندان محصل‌تان یاد بدهید با یک سوال کلیدی به سراغ مسائل و مشکلات بروند. سعی کنید ذهن آنها را برای پذیرش مسائل و مشکلات آماده کنید. آمادگی ذهن، ترس فرزند شما را از رویارویی با مسائل و تنگناها برطرف می‌کند و جایی که ترس نباشد منطق و تفکر به راحتی به نتیجه می‌رسد.
 
به فرزندتان جرات خلاقیت بدهید
فرزندان دانش‌آموز شما در زمان رشد و بلوغ فکری متوجه می‌شوند که مشکلات پیچیده و بهم پیوسته نیازمند تفکری عمیق و دیدی خلاقانه است. خلاقیت در فکر کردن می‌تواند شیوه‌ای موثر برای تصمیم‌گیری‌های درست و بی‌عیب و نقص باشد، اما منظور از خلاقیت فکری چیست؟ خلاقیت فکری یعنی این که فرزند شما از طریق فکر کردن راه‌های مختلف و متنوعی برای حل مساله خود پیدا کرده و هر یک از آنها را مورد آزمایش و تحقیق قرار دهد و بهترین راه‌ را به عنوان راه‌حل قطعی انتخاب کند. توانایی ابداع راه‌حل‌های مختلف یعنی خلاقانه فکر کردن، رشد خلاقیت فکری به فرزند شما اجازه می‌دهد که از اتفاقات گذشته فاصله بگیرد و با توجه به حال و آینده اقدام به تصمیم‌گیری کند. به او می‌آموزد که در لحظه فکر کند و تصمیم بگیرد. شاید آموزش این شیوه به فرزندتان کمی سخت به نظر برسد، پس برای شروع از خود آغاز کنید و سعی کنید این شیوه را در زندگی‌تان پیاده کنید تا فرزند شما با دیدن این عادات جدید و ارزنده زندگی، تحت تاثیر روش‌های مثبت زندگی شما قرار بگیرید.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند دانش‌آموزان زمانی اقدام به حل مشکلات شان می‌کنند که زمان و مکان مناسب برای فکر کردن و یافتن راه‌حل را داشته باشد و چه مکانی بهتر از خانه وجود دارد. پس به فرزند محصل زمان و مکان مشخص برای پرداختن به اتفاقات روزمره را بدهید. اجازه دهید روی مسائل تمرکز کنند این روش به آنها حس برخورداری از بلوغ فکری و استقلال را القا می‌کند و می‌تواند انگیزه‌ای برای خودسازی آنها باشد. زمان تحصیل بهترین زمان برای مستقل کردن فرزند محصل تان از هر لحاظ است. زمان را از دست ندهید و با برنامه‌ریزی مناسب برای حال و آینده از او فردی مقتدر در زندگی‌اش بسازید.

منبع: جام جم آنلاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.