آیا پوست ماهی را می توانیم بخوریم؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای طرفداران ماهی پیش بیاید این است که آیا پوست ماهی نیز مانند خود ماهی قابل خوردن است؟ و آیا مصرف آن نمی تواند مشکلاتی را برای سلامتی به همراه داشته باشد؟ در این مقاله مزایا و مشکلات احتمالی مصرف پوست ماهی را بررسی می کنیم.
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا پوست ماهی را می توانیم بخوریم؟

مقدمه

ماهی یکی از منابع غنی پروتئین حیوانی است که در سرتاسر جهان طرفداران زیادی دارد.
 
در واقع تخمین زده می شود که انسان ها در طول یک سال بیش از 150 میلیون تن، ماهی مصرف می کنند. ماهی سرشار از موادی غذایی است که به دلیل طعم خوب و فواید آن در تمام وعده های غذایی استفاده می شود.
 
در این مقاله، مزایا، فواید و نحوه مصرف پوست ماهی را خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
 

آیا مصرف پوست ماهی بی ضرر است؟

ممکن است برخی افراد از ترس اینکه پوست ماهی سالم نیست، از مصرف آن اجتناب کنند، اما باید بدانید این مطلب همیشه صحیح نیست.
 
مردم در طول تاریخ، پوست ماهی را می خورده اند و آن را غذایی سالم می دانسته اند. پوست ماهی در بسیاری از کشورها و فرهنگ ها یک اسنک محبوب است.
 
اگر پوست ماهی به خوبی تمیز شود و پولک های آن به طور کامل جدا شوند، مصرف آن می تواند کاملاً سالم باشد.  
 
از آنجا که ماهی یک منبع غنی از مواد مغذی مانند آهن و اسیدهای چرب امگا3 است، سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف 113 گرم ماهی، 2 تا 3 بار در هفته را توصیه نموده است.
 
با این حال برخی از انواع ماهی ها، حاوی جیوه و دیگر مواد سمی هستند و این سموم می توانند در پوست ماهی نیز وجود داشته باشند.
 
بنابراین، بهتر است ماهی بدون جیوه و یا ماهی با جیوه اندک را برای مصرف انتخاب کنید. در ادامه برخی ماهی های  کم جیوه، با جیوه متوسط و حاوی جیوه زیاد را ذکر می کنیم:
 
- جیوه کم: گربه ماهی، ماهی روغن (کاد)، کفشک، پولاک ماهی، ماهی قزل آلا ، تیلاپیا ، بیشتر تن های کنسرو شده.
- جیوه متوسط: کپور، هامور، هالیبوت (لوزی ماهی)، ماهی ماهی، سرخو
- جیوه زیاد: شاه ماهی خال خالی، مارلین، کوسه، شمشیر ماهی، کاشی ماهی
 
به طور خلاصه می گوییم که خطر مصرف پوست ماهی هیچ تفاوتی با گوشت ماهی ندارد. آنچه مهم است، نوع ماهی ای است که برای خوردن انتخاب می کنید.
 

مواد مغذی و فواید پوست ماهی

مقدار دقیق مواد مغذی موجود در پوست ماهی به شدت به نوع ماهی بستگی دارد. در هر صورت پوست بیشتر ماهی ها حداقل چند ماده مغذی ضروری را در خود جای داده اند.
 
مصرف پوست ماهی (چه ماهی پر چرب و چه کم چرب)، می تواند برخی مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تأمین کند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
 
- پروتئین
- اسیدهای چرب امگا3
- ویتامین D
- ویتامین E
- ید
- سلنیوم
- تائورین
 
در ادامه به برخی از فواید این مواد مغذی موجود در پوست ماهی می پردازیم:
 
منبع غنی پروتئین
ماهی، از جمله پوست آن، یک منبع غنی و عالی پروتئین محسوب می شود. پروتئین یک ماده مغذی ضروری است که به عنوان آجر برای ساخت بافت هایی مانند ماهیچه ها در بدن انسان عمل می کند.
 
از سویی پروتئین با کاهش خطر ابتلا به برخی مشکلات مانند کوتاهی قد، سطح پایین آهن و تورم در بدن، مرتبط است.
 
بعلاوه، برخی پروتئین ها مانند هیستونها و ترانسفرین، نقشی جدی در تقویت سیستم ایمنی ایفا می کنند. بسیاری از این پروتئین ها در مخاط پوست ماهی وجود دارند.
 
سرشار از اسیدهای چرب امگا3
یکی از شناخته شده ترین مزایای ماهی های چرب، وجود اسیدهای چرب امگا3 در آن هاست.
 
مصرف اسیدهای چرب امگا3 موجود در پوست ماهی می تواند مزایایی مانند، حفاظت از قلب، کمک به بارداری سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به همراه داشته باشد.
 
کمک به حفظ سلامت پوست
مصرف پوست ماهی می توان به سلامت پوست شما کمک کند.
 
پوست ماهی یک منبع خوب کلاژن و ویتامین E محسوب می شود که هر دوی آن ها نقشی اساسی در سلامت پوست انسان دارند.
 
به عنوان مثال مطالعات دریافته اند که کلاژن، می تواند آب رسانی به پوست را بهبود بخشیده و قابلیت ارتجاعی آن را افزایش دهد و در نتیجه از چروک شدن و پیری پوست پیشگیری کند.
 
کلاژن نوعی پروتئین است که در تمام قسمت های بدن انواع ماهی یافت می شود. از سویی، ویتامین E، یک چربی محلول در چربی است که بیشتر در ماهی های چربی مانند سالمون و قزل آلا، یافت می شود.
 
ویتامین E از تأثیرات منفی نور خورشید بر پوست می کاهد و برخی از مشکلات پوستی مانند اگزما را بهبود می بخشد.
 
افزایش دریافت مواد مغذی
مصرف پوست ماهی به همراه گوشت آن می تواند به شما کمک کند تا حداکثر مواد مغذی ماهی را دریافت کنید.
 
اگر پوست ماهی را جدا نموده و تنها گوشت آن را مصرف کنید، در واقع خود را از بسیاری از مزایای موجود در ماهی محروم کرده اید.
 

چگونه پوست ماهی را مصرف کنیم؟

اگر بتوانید ماهی را به روشی تهیه کنید که پوستش خوشمزه و قابل خوردن باشد، انگیزه بیشتری برای خوردن آن خواهید داشت و در نتیجه از مزایا و فواید پوستش بهره مند خواهید شد.
 
برای تهیه یک ماهی خوشمزه می توانید آن را با یک روغن سرخ کردنی سالم و مناسب در ماهی تابه سرخ کرده و یا آن را بر وری آتش یا درون فر، کبابی کنید. البته باید مراقب باشید پوست ماهی نسوزد.
 
از پختن و یا بخارپز کردن ماهی خودداری کنید، زیرا با این کار، پوست ماهی لزج و نرم می شود و افراد به خوردن آن رغبت نمی کنند.
 
همچنین باید توجه کنید که مزه پوست انواع ماهی ها با یکدیگر متفاوت است. برخی ماهی ها پوست بسیار لذیذی دارند که از جمله آن ها می توان به خارماهی (باس)، باراماندی، کفشک، خال خالی، سالمون و سرخو، اشاره کرد.
 
از سویی پوست برخی ماهی ها، مزه مطلوبی ندارد که از جمله آن ها می توان به ماهی فانوس، لقمه ماهی، شمشیر ماهی و ماهی تن، اشاره نمود.
 
حتی در برخی کشورها پوست ماهی به صورت سرخ شده و مجزا در رستوران ها به عنوان پیش غذا سرو می شود.
 
اسنک های تهیه شده از پوست ماهی در برخی کشورهای آسیایی، طرفداران زیادی دارد. این اسنک ها معمولاً به روش غوطه ور شدن در روغن سرخ می شوند و نمک فراوانی به آن ها زده می شود و بنابراین باید در مصرف آن ها احتیاط نمود، خصوصاً اگر از بیماری های قلبی مانند فشار خون رنج می برید.
 

سخن پایانی

پوست ماهی یکی از بخش های خوشمزه و البته مفید ماهی است.
 
مصرف پوست ماهی درست مانند گوشت آن، مزایا و فواید زیادی دارد و مصرف همزمان پوست و گوشت آن موجب می شود، چیزی از مواد مغذی موجود در ماهی را از دست ندهید.
 
ماهی و البته پوست آن، طیف وسیعی از مواد مغذی را در خود جای داده و مصرف آن می تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد که از جمله آن ها می توان به حفاظت از قلب و سلامت پوست، اشاره نمود.
 
منبع: هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.