راهکارهای بهبود روابط بین والدین و فرزندان

ایجاد رابطه عمیق و باکیفیت با کودک زمانی امکان پذیر است که به عنوان پدر و مادر به دنبال راه هایی برای افزایش میزان مکالمه مفید با فرزندان تان باشید و زمینه های صحبت را در خصوص مسایلی که به راحتی قابل بیان نیستند فراهم کرده و درباره شان صحبت و بحث کنید؛ آنگاه کودک شما برای بیان دغدغه های ذهنی خود احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهد نمود. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای بهبود روابط بین والدین و فرزندان
بچه ها معمولا کمتر با پدر و مادر خود حرف می زنند چون می ترسند والدین شان مشکل بزرگتری برای آنها رقم بزند.
 

مقدمه

بسیاری از نوجوانان معتقدند همیشه مسائلی وجود دارد که نمی توانند با والدین خود در میان بگذارند. چرا که آنها یا گوش نمی دهند، یا درک نمی کنند و یا عکس العمل شدیدی نشان می دهند. اما باور کنید یا نه، پدر و مادرهایی نیز وجود دارند که فرزندان شان مسائل شان را به راحتی با آنها در میان می گذارند و از آنها برای تصمیمات شان مشاوره می خواهند. این مطلب شاید به شما کمک کند که یکی از آن والدین باشید. واقعیت آن است که قدرت والدگری شما بستگی به آن دارد که بدانید در زندگی فرزند شما چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و توانایی تاثیرگذاری شما بر روی آنها تا چه اندازه است که این تنها از میزان عمق و کیفیت رابطه شما با فرزندتان قابل تشخیص است.

ایجاد رابطه عمیق و باکیفیت با کودک زمانی امکان پذیر است که به عنوان پدر و مادر به دنبال راه هایی برای افزایش میزان مکالمه مفید با فرزندان تان باشید و زمینه های صحبت را در خصوص مسایلی که به راحتی قابل بیان نیستند فراهم کرده و درباره شان صحبت و بحث کنید؛ آنگاه کودک شما برای بیان دغدغه های ذهنی خود احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهد نمود. البته این بدین معنی نیست که به عنوان مثال با کودک خود به یک بحث مفصل در مورد مسایل جنسی یا موضوعاتی مانند آن بپردازید. صحبت این است که برای داشتن یک خانواده سالم و آرام لازم است شرایط به گونه ای باشد که بتوانید در خصوص هر موضوعی، هر زمان که بخواهید با آسودگی صحبت کنید و نگران عواقب ناخوشایند آن نباشید.
 

راهکارهای بهبود روابط بین والدین و فرزندان

همدل شوید و گوش کنید
یکی از مهمترین توانایی های والدین در مکالمه با فرزندان شان توانایی گوش دادن است؛ نه جواب دادن، نه درس دادن، نه توضیح دادن، نه راه حل دادن و درست کردن چیزی. آنچه کودکان از شما می خواهند توجه تمام و کمال به همراه همدلی و حمایتگری شماست. این یک گوش دادن عمیق و فعالانه است و تاثیرگذارترین روشی که می توان دوست داشتن خود را به کسی نشان داد. آیا شما اینگونه رفتار می کنید؟
 
بگذارید به شما اعتماد کنند
بچه ها معمولا کمتر با پدر و مادر خود حرف می زنند چون می ترسند والدین شان مشکل بزرگتری برای آنها رقم بزند. لازم است به عنوان پدر و مادر ثابت کنیم قابل اعتمادیم و در برابر اشتباهات آنها رفتار خونسرد و همدلانه خود را فراموش نخواهیم کرد.

وقتی کودک حرف ناراحتت کننده ای می زند، لازم است در ابتدا یک نفس عمیق کشیده و سپس خوب گوش دهید و پیش از آغاز صحبت، خود را آرام کنید و وقتی شروع به صحبت کردید، به هیچ عنوان راه حل ارایه ندهید. در آن لحظه به این فکر کنید که با رفتار آرام و منطقی شما کودک می تواند، خود راه حل مشکلش را بیابد و خودش را از شرایط ایجاد شده رهایی بخشد. ( مگر اینکه مشکل ادامه دار شود و نیاز به دخالت مستقیم و هوشمندانه شما وجود داشته باشد ). چنانچه خواستید درباره مساله ای که کودک تان با شما در میان گذاشته با کسی صحبت کنید، حتما قبل از آن، کودک را در جریان بگذارید و نگذارید اعتماد دو طرفه تان خدشه دار شود.
 
راستش را بگویید...
خیلی راحت است که به کودک به دروغ بگویید که تزریق آمپول اصلا درد ندارد و او را برای تزریق ببرید. در این صورت او دیگر چرا باید به شما اعتماد کند؟ اگر به دنبال ساختن یک رابطه عمیق و بر پایه اعتماد هستید، ار ابتدا تا انتهای سخن راستگو باشید و خلاف آن عمل نکنید.
 
کوتاه و واقعی جواب دهید
خوب است در مواقع بروز مسایل و سوالات جدی و حساس کودک خود، طبیعی و واقعی عمل کنید. نفس عمیق بکشید و جواب های درست، کوتاه و مطابق با واقعیت بدهید. دیر یا زود، کودک شما احساس راحتی بیشتری با مساله پیدا خواهد کرد و درباره احساسش با شما صحبت می کند. طبق تحقیقات این روش موجب صمیمیت بیشتر شما و فرزندان شده و امکان اینکه کودک تان در آینده مسایلش را با شما در میان بگذارد بیشتر است.
 
آینده همین امروز است
بسیاری از والدین هر روز مکالمات معمول زیادی در خصوص تکالیف مدرسه و حمام و کلاس های کودکان با آنها دارند و تصور می کنند رابطه عمیق با فرزندشان زمانی صورت می گیرد که آنها کمی بزرگتر شوند. اما بسیار متعجبند زمانی که متوجه می شوند بچه های آنها در سنین پایین نیز دارای اولویت هایی در خصوص ارتباط صمیمی با والدین هستند و فرصت ایجاد یک رابطه عمیق و تاثیرگذار با آنها هر روز در حال از دست رفتن است!
 
کودکم تو ارزشمندترینی
برای ایجاد یک رابطه عمیق، لازم است زمانی که با فرزند خویش در حال صحبت هستید به تلفن خود کاملا بی تفاوت باشید، سوار ماشین شوید و به گردش بروید و حرف های واقعی بزنید. اگر تلفن تان زنگ زد از کودک تان اجازه بگیرید و جواب بدهید. همنطور رفتار کنید که وقتی در جلسه مهمی تلفن شما زنگ می خورد. هدف این است که این پیام به کودک تان مخابره شود که گفت و گوی میان شما بسیار ارزشمند است و او از هر چیزی برای شما با اهمیت تر است.

به عنوان پدر و مادر آگاه، بیندیشید و بینید که با چه تغییراتی می توانید فضای با کیفیتی در زندگی ایجاد کنید تا کودک تان از هر آنچه که بخواهد آزادانه حرف بزند و احساس نکند امنیتش از دست رفته است. نتیجه اش را خواهید دید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.