راهکارهای مدیریت دعوا کودکان

بیشتر والدین به هنگام دعوای کودکان و نحوه مدیریت کودک هنگام دعوا با مشکل مواجه می شوند. این اختلافات و دعواهای کودکان به نوعی والدین شان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و آن ها مردد می شوند در این شرایط چه برخوردی داشته باشند. از جمله روش های برخورد با کودکان به هنگام دعوا این است که کاملا بی طرفانه برخورد کنید. با ما همراه باشید.
شنبه، 17 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای مدیریت دعوا کودکان
اگر نحوه برخورد والدین در هنگام دعوای کودک شان با هم یکسان باشد کودک خیلی راحت تر از والدین حساب می برد.
 

مقدمه

از جمله مواردی که بیشتر والدین به هنگام برخورد با کودک با مشکل مواجه می شوند نحوه برخورد و روش های مدیریت کودکان به هنگام دعوا است. این اختلافات و دعواهای کودکان به نوعی والدین شان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و آن ها مردد می شوند در این شرایط چه برخوردی داشته باشند. البته دعواهایی که میان برادر و خواهر اتفاق بیافتد امری اجتناب ناپذیر است و در تمام خانواده ها دیده می شود. اگر دعوا در بیرون از خانواده باشد و یا میان کودکان فامیل اتفاق بیافتد گاهی می تواند جبران ناپذیر باشد. پس حتما باید نحوه صحیح برخورد با کودکان را بیاموزید تا دعوای آنها را مدیریت کنید.
 

روش های مدیریت کودکان به هنگام دعوا

بی طرف باشید
از جمله روش های برخورد با کودکان به هنگام دعوا این است که کاملا بی طرفانه برخورد کنید. اول دعوا ببینید مقصر ماجرا کیست و چرا دعوا را شروع کرده است. متاسفانه بعضی از والدین به علت حساسیت شدید روی کودکان خود بدون اینکه علت ماجرا را بدانند از فرزند خود پشتیبانی می کنند و این موضوع باعث می شود فرزندشان نسبت به اشتباهی که انجام داده مسر تر شود آن را مجدا تکرار کند. اگر دعوا نیز بین خواهران و برادران باشد هیچ گاه جانب دارانه برخورد نکنید. یا به صرف اینکه یکی از فرزندان تان عزیز تر است بی خود و بی جهت از او حمایت نکنید.
 
قضاوت نکنید
بعضی از والدین بدون اینکه علت دعوا را بدانند بدون اینکه حرف های آنها را بشنوند کودکان شان را قضاوت می کنند و می گویند تو مقصر هستی. این جمله باعث می شود علاوه بر اینکه کودک سرخورده شود روابطش با والدینش به هم بخورد و این اصلا به صلاح دو طرف نیست. همیشه بعد از جدا کردن کودکان یک به یک از آن ها بپرسید که علت دعوای شان چه بوده است و بعد با آنها به شیوه درست برخورد کنید. این موضوع یکی از روش های مدیریت کودکان به هنگام دعواست که بسیار کاربردی هم می باشد.
 
فریاد نزید
هیچگاه بر سر کودکان خود فریاد نزنید. پرخاشگری شما کودک تان را پرخاشگر خواهد کرد. این جمله بر اساس تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان به اثبات رسیده است. بسیاری از اختلالات روانی و عصبانی بودن کودک به خاطر همین شیوه پرخاشگری در برخورد با اوست. سعی کنید در هنگام دعوای کودکان آرامش خود را حفظ کنید.

درست است که با وجود دغدغه های والدین نمی توان از آنها انتظار داشت که در هنگام تنش و دعوا و داد و فریاد آرام باشند اما والدین عزیز بدانند داد و فریاد زدن شما علاوه بر اینکه باعث می شود انرژی و اعصاب خود را هزینه کنید از کودک تان فردی پرخاشگر و عصبی خواهد ساخت و مجبورید هر روز این کار را تکرار کنید.

خشم کودک خود را درک کنید از جمله روش های مدیریت کودکان به هنگام دعوا این است که کودک را درک کنیم. کودک گاهی نیاز دارد خودش را خالی کند. اینکه هر سری هنگام دعوا او را ساکت کنید باعث می شود کودک سرخورده شود. بعضی از والدین حتی اجازه نمی دهند کودک شان حرف بزند و به خیال خود فکر می کنند چه والدین قدرتمندی هستند درحالی که پایه های گوشه گیری و انزوای کودک خود را بنا می کنند.
 
اثرات منفی برخورد فیزیکی را به کودکان آموزش دهید
اگر والدین نسبت به اثرات منفی دعوا با کودک خود صحبت کنند و آن ها را از اثرات منفی دعوا آگاه کنند به جرات می توان گفت میزان دعواها در بین آنها کمتر می شود. کودکان بسیار باهوش بوده و مراقب بدن خود هستند. پس اگر زمان اندکی برای حرف زدن با آن ها اختصاص دهید دردسر خود شما نیز کمتر خواهد شد. شاید اصولی ترین روش های مدیریت کودکان به هنگام دعوا پیشگیری از دعوا باشد که خیلی از والدین آن را نادیده می گیرند.
 
تفاهم رفتاری زن و شوهر در زمان دعوای کودکان
اگر نحوه برخورد والدین در هنگام دعوای کودک شان با هم یکسان باشد کودک خیلی راحت تر از والدین حساب می برد. چه بسیار دیده شده که در زمان دعوای کودکان والدین شان به حدی با هم اختلاف نظر دارند که خودشان یک دعوای جدیدی را شروع می کنند. خوب وقتی کودکان این ناهماهنگی شما را می بینند برای دعوا کردن جسورتر خواهند شد. در این صورت نه کودک از شما حساب می برد و نه دیگر می توانید او را تربیت کنید.

سعی کنید اگر مشکل و اختلافی در تربیت کودک دارید در جایی که کودک نیست اختلافات را برطرف کنید. کودک نیازمند یک تربیت واحد است. شاید به چشم نیاید اما می تواند یکی از روش های مدیریت کودکان به هنگام دعوا باشد و بسیار نیز کاربردی است.
 
فرزند از شما الگو برداری می کند
متاسفانه یکی از علت های پرخاشگری کودک خود خانواده است. در بسیاری از خانواده ها بحث و مشاجره عادی شده و در بعضی موارد می بینیم که به دعوا و کتک کاری والدین نیز ختم می شود. خوب چگونه می توان از کودک انتظار داشت که آرام باشد.

قطعا این کودک نیز در برخورد با خواهران و برادرانش و در اجتماع با دوستانش مداوم دعوا می کند. پرخاشگر می شود و دوست دارد جو را متشنج کند. کافی است کمی به خاطر فرزندتان کمی از غرور و اخلاق های بد خود دست بکشید. اجازه دهید کودک کودکی خود را بکند و کودکی شاد تربیت شود. این روش اصولی ترین روش های مدیریت کودکان به هنگام  دعوا خواهد بود.
 
هنگام دعوا کودک را نصیحت نکنید
سعی کنید هیچگاه کودک خود را در هنگام دعوا نصیحت نکنید چون اگر مدام به او بگویید که تو بزرگتری و تو باید کوتاه بیایی. این جمله باعث می شود که او در اجتماع نیز سر هر چیزی کوتاه بیاید و تسلیم دیگران شود که اصلا به نفع او نیست. این کودک در برابر خواسته های غیر منطقی دیگران کوتاه می آید و در نگاه دیگران به یک فرد بیچاره و ضعیف تبدیل شده که حتی نمی تواند حق خود را بگیرد.

پس بهتر است در زمان دعوا ابتدا علت موضوع را بفهمید و پس از آن اگر حق با هر طرفی بود به طرف دیگر توصیه کنید که این کار را تکرار نکند. آرامش را به جمع کودکان برگردانید و اگر کودکان به مشکل رفتاری خود پی بردند آنها را تشویق کنید. این موضوع می تواند یکی از روش های مدیریت کودکان به هنگام دعوا باشد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما