راهکارهای درمان بیماری افسردگی

معروف ترین افراد یا پولدار ترین ها هم گاهی در زندگی شان دچار بیماری به نام افسردگی می‌شود، که شاید حتی خودشان از آن باخبر نباشند. اما باید دانست که اثرات افسردگی قابل برگشت است و تنها به تلاش شما بستگی دارد. در این مطلب به راه های درمان افسردگی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 22 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمان بیماری افسردگی
اگر بروز احساسات تان باعث می شود که اشک تان جاری شود هیچ عیبی ندارد. به راحتی خودتان را خالی کنید و از گریه کردن حتی با صدای بلند نهراسید.
 

مقدمه

افسردگی بیماری است که امروزه بسیار فراگیر شده و دارای علائم زیادی است که نمی توان فرد را مختص به یکی از آن ها دانست، چرا که یک فرد افسرده شاید دارای علائم زیادی باشد که یک فرد دیگری که به آن بیماری دچار است، آن علائم را نداشته باشد و علائم متفاوتی دارا باشد. 

روش های بسیار ساده هستند، که می توانید با در پیش گرفتن این راهکار ها حتی حاد ترین نوع افسردگی را درمان کنید. یک اشتباه که در بین مردم رایج است این است که اگر چند روز از زندگی خود را غمگین باشند و حوصله کاری نداشته باشد تصور می‌کنیم که دچار افسردگی شدند. اما افسردگی محدود به چند روز یا چند ساعت نیست، بلکه فرد افسرده مدت طولانی‌تری را دچار غم درونی، بی‌حوصلگی و... می‌شود. 
 

راه های درمان افسردگی

فعالیت داشته باشید
اگر در خود زمینه های افسردگی را می ‌بینید و یا در دوران سختی از زندگی خود وجود دارید. بهتر است که از سکون بودن در یک مکان دوری کنید. به طور مثال: به جای نشستن و در خانه راه رفتن در اتاق، به خارج از منزل بروید و کمی پیاده روی کنید. دوچرخه سوار شوید یا با یکی از دوستان تان به دیدن یک فیلم سینمایی بروید یا دوستان تان را به شام دعوت کنید. فعالیت های کوچک اثر بزرگی در زندگی شما دارد آنها را نادیده نگیرید. 
 
احساسات خود را بروز دهید
از نظر روانپزشکان بسیار موثر است که شما بتوانید کسی را شریک احساسات تان کنید و با کسی که مورد اعتماد شما هستند از حال درونی تان صحبت کنید. در اطراف خود دوستانی را که به شما اهمیت می دهند پیدا کنید و آن را شریک احساسات خود بدانید، چرا که در از بین رفتن افسردگی این روش اهمیت زیادی دارد.

اگر حال روحی شما خوب است اما در اطراف خود فردی را می‌شناسید که دچار این بیماری شده است، همدم و یاور خوبی برای او باشید. تنها گذاشتن فرد بسمار باعث وخیم شدن حال او می‌شود. در همین زمینه امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: « من فرج عن مومن فرج الله عن قلبه یوم القیمه؛» هر کس اندوه و مشکلی را از مومنی برطرف نماید خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف سازد. [1]
 
وضعیت خود را تجزیه کنید
بیشتر اوقات خود فرد مبتلا به افسردگی منشأ اصلی آن بیماری را می داند، اما به دلیل غلبه غم و اندوه بر او نمی‌تواند به دنبال یافتن ریشه اصلی افسردگی خود برود. بهتر است در این موارد با خود بنشینید و وضعیت حال خود را تجزیه و تحلیل کنیم زمانی که منشاء آن را یافته‌اید، سعی در حل آن داشته باشید. 
 
‏گریه کنید
اگر بروز احساسات تان باعث می شود که اشک تان جاری شود هیچ عیبی ندارد. به راحتی خودتان را خالی کنید و از گریه کردن حتی با صدای بلند نهراسید. همانگونه که وقتی به اوج خنده می رسید با صدای بلند می خندید. این کار باعث بهبودی حال شما می شود، حتی در تنهایی یا حضور یک حامی. 
 
ورزش کنید
تحقیق ها و پژوهش های روانشناسی نشان می‌دهد که ورزش کردن به شما کمک می کند که بتوانید بر احساسات منفی قلبی خود غلبه کرده و نشاط را جایگزین آن بکنید. خستگی پس از ورزش به شما مجال فکر و خیال را نمی‌دهد و بدن استراحت را می‌طلبد. 
 
کمی آرام باشید
زندگی در سال‌های اخیر بسیار سخت شده است، به‌طوری که افراد برای رسیدن به موفقیت ها باید ساعت های زیادی را به جنب و جوش و کار بیرون از خانه بپردازند و از تفریحات و سرگرمی‌های خود بکاهند. اگر فکر می‌کنید که دچار غم و افسردگی شده اید بهتر است که ساعت های زیادی را از کار خود بکاهید و کمی آرام باشید و در خانه استراحت کنید یا به کارهایی که شما را مشغول می کند بپردازید. 
 
عجولانه تصمیم نگیرید
زمانی که دچار افسردگی شده اید و از منفی ترین دید خود به اطراف نگاه می‌کنید. بهتر است که تصمیمات مهم زندگی خود را به تعویق بیاندازید و هیچ تصمیم مهمی را در آن دوران نگیرید. اگر تصمیم های اشتباهی را در این دوران بگیرید باعث افزایش نگرانی و ناراحتی شما می شود. 
 
از مخارج خود بکاهید
شاید تصور کنید که خرید کردن و رفتن به فروشگاه ها در این دوران می تواند به بهبودی شما کمک کند. اما خرید کردن هم در این دوران حد و حدودی دارد. اگر شما دست خود را باز بگذارید و مقدار زیادی از وسایل غیر ضروری برای خود تهیه کنید، هنگامی که به مخارج خود فکر می کنید، بسیار غمگین تر شده و از این کار خود نیز پشیمان می شوید. 
 
یخچال تان را ببندید
زیاده روی در خوردن نیز همین اثر را دارد، در آن لحظه احساس لذت اما بعدا افسردگی تان بیشتر می‌شود. از خانه بیرون بروید و میل به خوردن را از بین ببریم. [2 ] 
 
احترام دیگران را حفظ کنید
ممکن است در این دوران سخت بازخوردهای متفاوتی از اطرافیان دریافت کنید، یا این که شما میل به صحبت با دیگران نداشته باشید و در جمع ها تماما سکوت باشید، زمانی که افراد به شما واکنشی نشان می‌دهند، بهتر است که شما با احترام کامل با آنها رفتار کنید، یا اینکه آن مکان را ترک کنید. چون ممکن است در غیر این صورت بعد از اتمام این دوره شما ما از عملکرد خود پشیمان شوید و از طرفی یکی از بهترین دوست های خود را نیز از دست بدهید.
 
نگاهی به رژیم غذایی خود داشته باشید
افسردگی از نگاه طب سنتی ناشی از سردی مغز است. استشمام عطر های گرم، استفاده از روغن کنجد یا زیتون که طبع گرم دارند و همچنین کاهش غذا های فست فودی و سردمزاج به بهبودی شما کمک می کند. [3] 

در این مضمون امام رضا علیه السلام فرمود: «نِعْمَ الطَّعَامُ الزَّیتُ یطَیبُ النَّکْهَةَ وَ یذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یصَفِّی اللَّوْنَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَ یطْفِئُ الْغَضَب‏؛» روغن زیتون، خوب طعامی است که دهان را خوش‌بو می‌کند، بلغم را می‌برد، رنگ پوست را درخشنده می‌نماید، عصب را نیرومند و بیماری را نابود می‌کند و خشم را فرو می‌نشاند». [4] 

پی نوشت:
[1] اصول کافی، جلد 3، صفحه 268.
[2] خدادای ، مصطفی ، طب سنی ، جلد یک ، قم : سپهر اندیشه ، 1396 ، صفحه 282.
[3] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حمسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش 1388، صفحه 302.
[4] مکارم الاخلاق، صفحه 190.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.