بیان احساسات منفی در زمان افسردگی
هدف مواجهه دوقطبی عبارت است از حساسیت زدایی مراجع نسبت به موقعیت ناراحت کننده قریب الوقوع قبل از اینکه با راحتی، دلگرمی و مهارت بیشتر به مواجهه واقعی بپردازد.
شنبه، 17 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از آنجا که در ادراک بافت درونی تجاریمان بر حسب رویدادهای ادراکی آموزش ندیدهایم، آمادگی داریم با این تجارب همانندسازی کنیم. وقتی به خود میآموزیم که افکار و حسهای بدنی خود را کمتر با داوری و واکنشگری ادراک کنیم، به طور فزایندهای به همان صورتی که هستند، به نظر میرسند، به طوری که گویا اطلاعات ادراکی هستند و ما آنها را با میزانی از گسلش، بیشتر مشابه حسهای دیگری ملاحظه میکنیم که مسئول درک بو، مزه، بینایی و غیره هستند. ذهنآگاهی موجب میشود که کمتر با تجارب درونی همانندسازی کنیم، به همین دلیل اندکی فاصله بین تجربههای دردناک و خودپنداره ایجاد میشود. به این ترتیب در عین نپنداشتن آن تجربه به عنوان قسمتی از خود، آگاهی کامل نسبت به آن امکان پذیر میشود.
فقدان تجربه هشیار از تجارب بدن به همراه مفهوم فلسفی عمیق مربوط به حس خود که از طریق هنجارهای اجتماعی و تعلق فرهنگی تقویت شده است، در این سوء تفاهم پرهزینه نقش دارند. بنابراین عاقلانه است که یک سیستم درمان عاطفی اطمینان حاصل کند که الگوی فعالیتش عقاید مربوط به حس جعلی خود را تقویت نمیکند و در عین حال به اندازه ای منعطف است که اجازه نمیدهد افکار منحرف فعلی به تشدید اختلال بالینی بینجامد. این منطق که اغلب مشکلات هیجانمان هزینههایی هستند که به دلیل تسلی حس خودپنداره خود میپردازیم، باید با دقت توضیح داده شود و به واسطه اصول هم ظهوری (جفت شدن ارزشیابی و حس احشایی) اثبات شود. این کار (و نه بحث فلسفی درباره ماهیت زودگذر خود) هم به درمانجو و هم درمانگر کمک میکند که عمیقا درگیر تجربه شوند. بعد از جلسات درمانی کافی (اغلب ۴ تا ۵ هفته MiCBT) اغلب درمانجویان میتوانند ماهیت ناپایدار حس خود را درک و تجربه کنند.
به طور معمول درمانجویان در می یابند که «اگر پردازشی که به واسطه آن حسهای بدنی و افکار میآیند و میروند فراتر از کنترل من هستند، پس نمیتوانند من راستین باشند» و اگر هیچ یک از حسهای بدنی و افکارم مال من نیستند، پس کلیت وجود من شامل احساسات و جسم من به طور مداوم در حال تغییرند و کلمه من برایم معادل ناپایداری است. از این رو ذهنآگاهی فزاینده نسبت به «چیست» موجب افزایش درک «چه نیست» میشود. پیامد طبیعی این امر عبارت است از بازارزیابی شناختی هدف اصلی مرحله دوم MiCBT آموختن ممانعت از اجتناب تجربی است که مانع از پیشرفت درمانجویان به سوی اهداف یا زندگی براساس ارزشهایشان میشود. با افزایش اعتماد به خود در عین مواجهه با موقعیتهای چالش برانگیز که از سوی دیگر ممکن است تمایل به اجتناب از آنها را داشته باشند، قابل وصول است؛ این رویکرد به دقت مؤلفههای محوری مراقبه ذهنآگاهی (آگاهی تجربی و تعادل فکری) را با روشهای مواجهه شناخته شده در درمان رفتاری ترکیب میکند. به طور خاص، مواجهه دوقطبی تصویرسازی خود-رهنمون درباره موقعیتهای مورد اجتناب را با مواجهه ترکیب میکند. مواجهه دوقطبی به طور معمول در چهار جلسه پی در پی یازده دقیقهای مورد استفاده قرار میگیرد که در آخر هر تمرین مراقبه ذهنآگاهی و قبل از پرداختن به مواجهه طبیعی، تعبیه شده است.
هدف مواجهه دوقطبی عبارت است از حساسیت زدایی مراجع نسبت به موقعیت ناراحت کننده قریب الوقوع قبل از اینکه با راحتی، دلگرمی و مهارت بیشتر به مواجهه واقعی بپردازد. این روش مواجهه تدریجی استاندارد را برای هر موقعیت الزامی نمیکند. به این ترتیب زمان زیادی را صرفه جویی میکند، در حالی که به بسیاری از مباحث میپردازد؛ : سیستمهای درمانی که به طور مستقیم بر تجربه حسی تکیه ندارند، هم به لحاظ بعدی و هم به لحاظ وجهی نامتجانس اند. تجانس بعدی هنگامی میسر است که روش درمان به طور مستقیم به تجربه واقعی درمانجو بپردازد. برای مثال کوشش برای منطقی بودن بعد شناختی برای کاهش واکنشگری هیجانی (بعد هیجانی / حسی تنی) از ابزاری استفاده میکند که با مشکل نامتجانس است و بدین ترتیب پیچیدگی های غیرضروری در مداخله ایجاد میشود. به همین صورت روشهای نامتجانس، از وجوه مغزی نامتجانسی استفاده میکنند.
در مورد شناخت درمانگری استاندارد، از درمانجوی هیجانی انتظار می رود مهارتهای تحلیلی پیچیده ای را به کار گیرد که در مناطق چپ و میانی پیشانی پیش پیشانی مغز تولید شدهاند، در حالی که عمده منابع ذهن در گذرگاه های هیجانی بین نواحی پیش پیشانی راست و ناحیه زیر قشری (لیمبیک) به کار گرفته میشوند. بر عکس، روشهای مبتنی بر ذهنآگاهی هم به لحاظ بعدی و هم وجهی متجانس اند؛ در تمرین ذهنآگاهی بازارزشیابی شناختی به عنوان پیامد بینش تجربی روی میدهد. در MiCBT هم از روشهای پرسشی سقراطی از بالا به پایین و هم از روشهای تجربی از پایین به بالا بازارزیابی عقاید غیر مفید استفاده میشود؛ بازارزیابی کردن معنای خود به وسیله تجربه، پذیرش تجربی و انعطاف پذیری را ارتقا میدهد. انسانها حالات هیجانیشان را برای خود نگه نمیدارند. فرقی نمیکند که احساس شادی، غم یا خشم کنیم، به هرحال تجربه ما به سختی مخفی میشود. به طور معمول اجازه میدهیم هیجاناتمان به دیگران انتقال یابد و آنها را متأثر کند. در مرحله سوم MiCBT این اتصال اجتناب ناپذیر با دیگران، به همراه ظرافت و پیامد بالقوه تعاملات ناشیانه گوشزد میشود. توانایی هدایت مرکز توجه به درون و برعهده گرفتن مسئولیت تجربه که طی مرحله دوم کسب شده است، حالا به سوی دنیای بیرون گسترش می یابد. مرحله سوم گسترش جامع مراحل قبلی است. در حالی که در دو مرحله قبل مستلزم غلبه خود مشاهده گری بودند، مراحل سوم و چهارم مستلزم تمرکززدایی توجه از خود و عطف آنها به دیگران است. با ترسیم یک نظریه مهم درباره چگونگی همانندسازی با طبقات یا گروه های اجتماعی کار خود را آغاز میکنیم .
منبع: شناخت رفتار درمانگری یکپارچه شده باذهن آگاهی، برنو ای کایون، مترجمان: دکتر محمد خدایاریفرد، کوروش محمدی حاصل و مریم دیدهدار، صص137-133، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ اول، 1393
مقالات مرتبط
عوامل مشکل آفرین در عملیات ذهنآگاهی
وارسی بدن به روش نوین
وارسی بدن محور اصلی تنظیم هیجانی است
وارسی دوطرفه (متقارن) بدن
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
پیاده سازی درمان ذهنآگاهی
سهشنبه، 20 اسفند 1398
دانستن ارزش خود
شنبه، 17 اسفند 1398
مواجهه با درد
پنجشنبه، 15 اسفند 1398
عملیاتی سازی ذهن آگاهی
يکشنبه، 11 اسفند 1398
تغییرات روانشناسی بالینی غربی
يکشنبه، 11 اسفند 1398
تعادل فکری، یک سازوکار محوری
يکشنبه، 11 اسفند 1398
تبیین سیستمهای پویا برای افکار مزاحم (قسمت اول)
يکشنبه، 11 اسفند 1398
تبیین سیستمهای پویا برای افکار مزاحم (قسمت دوم)
يکشنبه، 11 اسفند 1398
ارتباط بین ذهن آگاهی و نظریه یادگیری مدرن
يکشنبه، 11 اسفند 1398
آرامش و انسجام در مواجهه با فراز و نشیبهای زندگی
يکشنبه، 11 اسفند 1398
تازه های مقالات
دانلود سریال ایرانی خارجی – دانلود کارتون جدید upko – فیلم جدید رایگان + پخش آنلاین
چهاردیواری ولایت (امنیت) از منظر حضرت زهرا (س)
روش و آداب ختم یا لطیف
روش و آداب ختم یا ذوالجلال و الاکرام + متن و صوت
بهترین زمان برای پرواز به شیراز؛ راهنمای سفر
میثاق نامه حضرت زهرا (س) و امتحان قبل از خلفت
بررسی دکوراسیون اتاقهای هتل پارسیان استقلال
بصیرت و تبیین به روایت حضرت زهرا (س)
پارچه بافت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چشم انداز جذاب پایتخت از هتل ارم تهران
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
محل ولادت امام علی علیه السلام کجاست؟
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
چهار زن برگزیده عالم
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
روش و آداب ختم صلوات حضرت زهرا (س) + متن و صوت
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
موارد بیشتر برای شما
چرا باید به نهادهای دولتی اعتماد کرد؟!
حکمت | وقتی تمام درها قفل میشه! / استاد عالی
حکمت | با من معامله کن؛ ضرر نمیکنی! / استاد عالی
حکمت | تباذل / استاد رفیعی
نداشتن امام و راهنما بزرگترین بلاست
حکمت | یا امیرالمومنین! چرا اینقدر بی قراری؟ / استاد کاشانی
حکمت | نامه امام صادق به شیعیان / استاد رفیعی
دانلود سریال ایرانی خارجی – دانلود کارتون جدید upko – فیلم جدید رایگان + پخش آنلاین
جزئیات دستگیری عاملان آزار و اذیت دختر جوان در یاسوج
خداحافظی چینیها با پول نقد
آیا بیماری HPV در ایران شیوع دارد؟
پرطرفدارترین صنایع دستی ایرانی در جهان
بمباران تروریستها در جاده حلب به دمشق
پروین: پرسپولیس مقابل الشرطه خوب بازی نکرد
گزارش وکیل مدافع تروریستها