شواهدی محکم بر اراده ولایت از حدیث غدیر (6)
از چیزهایی که ثابت می‌کند مراد رسول خدا صلی الله علیه وآله ولایت و امامت امیر مؤمنان علیه السلام بوده نه صرف محبت و دوستی ، احتجاج و استدلال...
پنجشنبه، 5 آذر 1388
شواهدی محکم بر اراده ولایت از حدیث غدیر (4)
وقال بن سعد خرج عطیه مع بن الأشعث فکتب الحجاج إلى محمد بن القاسم أن یعرضه على سب علی فإن لم یفعل فاضربه أربعمائه سوط واحلق لحیته فاستدعاه فأبى...
پنجشنبه، 5 آذر 1388
شواهدی محکم بر اراده ولایت از حدیث غدیر (3)
حدثنی محمد بن القاسم بن أحمد فی تفسیره قال : حدثنا أبو جعفر محمد بن علی الفقیه ، قال : حدثنا أبی قال : حدثنا سعد بن عبد الله قال : حدثنا أحمد...
پنجشنبه، 5 آذر 1388
شواهدی محکم بر اراده ولایت از حدیث غدیر (2)
وی در کتاب مشهور الشفاء «أولی بالمؤمنین» را این گونه تفسیر می‌کند : قال أهل التفسیر : أولى بالمؤمنین من أنفسهم : أی ما أنفذه فیهم من أمر فهو...
پنجشنبه، 5 آذر 1388
شواهدی محکم بر اراده ولایت از حدیث غدیر (1)
درست است که از کلمه مولی معانی مختلفی اراده و استفاده شده است ؛ اما با توجه به قرائن مقامیه و مقالیه‌ای که در کلام آن حضرت وجود دارد ، برای اهل...
پنجشنبه، 5 آذر 1388
مناظرات درباره صلوات و سلام بر آل محمد (ص)
مي‌دانيم كه بسياري از اهل تسنن وقتي كه نام علي (عليه‌السلام) را مي‌برند به جاي (عليه السلام) مي‌گويند : «كرم الله وجهه؛ خداوند مقامش را ارجمند...
پنجشنبه، 5 آذر 1388
احتجاج امام علي(ع) به غدير
يکي از شبهاتي که نزد برخي جلوه نموده اين است که اگر ماجراي غدير واقعيت داشته و روايت غدير صحيح است، چرا در احتجاجات حضرت امير(علیه السّلام) اشاره...
پنجشنبه، 5 آذر 1388
فلسفه لعن در دیدگاه اسلامی
چرا شیعه دشمنان اسلام و مسلمین و پیامبر(صلى الله علیه وآله) و اهل بیتش را لعن مى کند؟ آیا واژه لعن و به طور کلّى تبرّى، موجب خشونت گرایى و دشمن...
چهارشنبه، 13 آبان 1388
توسل ؛ وسیله یا شرک ؟
توسل در لغت به معنای تمسک جستن به وسیله‌ای برای نیل به مقصود است. خداوند جهان هستی را بر اساس نظام اسباب و مسببات قرار داده است و فیض خود را...
يکشنبه، 10 آبان 1388
شفاعت و توسل (2)
حلبی در کتاب السیره الحلبیه به نقل از ابن اسحاق در کتاب المبدأ و قصص الأنبیاء می گو ید : شخصی بنام تبع بن حسان الحمیری‌ قبل از تولد پیامبر اکرم...
يکشنبه، 10 آبان 1388
شفاعت و توسل (1)
فرقه وهابیت که اخیراً در میان اهل تسنن پیدا شده، پیروان محمد بن عبدالوهاب می باشند که وی تابع ابن تیمیه حنبلی شامی بوده است. او مدعی شد که برخی...
يکشنبه، 10 آبان 1388
شفاعت و توسل (2)
1- حلبی در کتاب السیره الحلبیه به نقل از ابن اسحاق در کتاب المبدأ و قصص الأنبیاء می گو ید : شخصی بنام تبع بن حسان الحمیری‌ قبل از تولد پیامبر...
يکشنبه، 10 آبان 1388
شفاعت و توسل (1)
الشافع : الطالب لغیره ، وتقول استشفعت بفلان فتشفع لی إلیه فشفعه فی . والإسم : الشفاعه . واسم الطالب : الشفیع کتاب العین ج ۱ ص۲۶۰ شافع یعنی کسی...
يکشنبه، 10 آبان 1388
لزوم چاپ و احياى ذخاير شيعه
كتب جوامع روايى شيعه را نبايد از دست داد، چون معلوم نيست فردا بر سر ما چه مى آيد. آيا اَبْلَغ(1) از اين مى شود گفت كه: «مُلِئَتْ ظُلْما وَ جَوْرا.»(2)...
سه‌شنبه، 14 مهر 1388
شیعه و فرهنگ توسعه (2)
این عامل مانع فرهــنگ خــلاق و پــرورش ذهــن مبتــکر اســت. هــر عقیدهء جازمى موجب مى شود که مردم آگاهى ها و توانایى هاى خود را نادیده گیرند...
پنجشنبه، 9 مهر 1388
شیعه و فرهنگ توسعه (1)
آگاهى از موانع توسعه سیاسى،اجتماعى و اقتصادى یک ضرورت است. این ضرورت براى کشورهایى که حیات سیاسى اجتماعى آن ها تابع ضوابط و قواعد ایدئولوژیک...
پنجشنبه، 9 مهر 1388
تأملی در فقه سیاسى شیعه
آيت الله عميد زنجانى: بسم ا... الرحمن الرحيم. به نظر مى رسد كه وقت آن رسيده باشد كه ما فقه سياسى را با تعريف جديدى مورد بررسى قرار دهيم. تا كنون...
چهارشنبه، 8 مهر 1388
مبانى آزادى و حزب در تشیع (1)
اگر آزادى, عقل گرايى و مسووليت فرد در زندگى سياسى را, مهمترين مبانى شكل گيرى احزاب سياسى تلقى كنيم, كلام و فقه شيعه در مقايسه با ديگر مذاهب اسلامى...
پنجشنبه، 26 شهريور 1388
مبانى آزادى و حزب در تشیع (2)
فقه سياسى شيعه سه ويژگى اساسى دارد كه آن را از منظومه فقه سياسى اهل سنت بويژه مذهب شافعى و حنبلى متمايز مى كند. در اينجا فرصت آن نيست كه به ارزيابى...
پنجشنبه، 26 شهريور 1388
بداء
بداء عبارت است از تغيير در قضا و قدر غير حتمي. آموزه‌های مبتني بر تقسيم قضا و قدر، به حتمي و غيرحتمي تقسیم می‌شود که باید دانست امكان تغيير در...
دوشنبه، 16 شهريور 1388