فاجعه ی هیروشیما و ناکازاکی
«بمب اتم یک سلاح بسیار مزخرف و لعنتی است. اسلحه ای است که از جهت نظامی بی اهمیّت تلقّی می شود. موجب سر و صدا و فاجعه ی بزرگی می شود ولی اسلحه...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1392
در مقابله با تفکر هالیوودی چه باید کرد؟
می بینیم که هالیوود، فرجام جهان را ترسناک و مملو از وحشت و مرگ و خون ریزی و قتل عام جلوه می دهد. نبرد نهایی و جنگ آخرالزّمان او در سینمای غالب...
شنبه، 31 فروردين 1392
روابط بین الملل در عصر صفوی
پس از فروپاشی و نابودی تیموریان، مرحله ی جدیدی در تاریخ سیاسی و فکری اسلام در راه بود. دوره ی زمانی واقع در فاصله سقوط ایران (645) تا سقوط بیزانس...
شنبه، 17 فروردين 1392
دیپلماسی عمومی ایران در جهان اسلام
در برگ های آغازین«کتاب مرجع دیپلماسی عمومی» می خوانیم که حوادث 11 سپتامبر سال 2001 در آمریکا باعث شد پس از یک دوره رکود در مباحث و عملیات دیپلماسی...
يکشنبه، 6 اسفند 1391
اخلاق، سیاست خارجی و روابط بین الملل
در چارچوب روابط بین الملل کسانی که امر سیاست خارجی را راهبری می نمایند نقش تعیین کننده ای دارند. این افراد دارای دو مسئولیت می باشند: تصمیم گیری...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
قاعده بازی در سیاست جهانی
برای مدت ها مطالعه سیاست بین الملل تحت تأثیر رویکرد رئالیسم، ظاهراً باعث کم توجهی به ابعاد فرهنگی و هنجاری الگوهای رفتاری و بازیگران گردیده است....
دوشنبه، 30 بهمن 1391
روایتی مقبول از یک نگاه ایرانی (1)
اتهامات آمریکا علیه وجاهت اخلاقی نگاه جمهوری اسلامی نسبت به «مداخله انسان دوستانه به نفع حقوق انسانی» موجب بروز دغدغه ای ذهنی در این دانش پژوه...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
روایتی مقبول از یک نگاه ایرانی (2)
در سه دهه ای که از عمر سیاسی جمهوری اسلامی می گذرد، تعارض بر سر وجاهت اخلاقی مداخله انسان دوستانه به نفع حقوق بشر، ایران را درگیر اتهام های بسیار...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
اصول اخلاقی اسلام در روابط بین الملل (2)
سنت پیامبر اسلام (ص) از جمله در طول حکومت آن حضرت در مدینه به خصوص در مقابل مخالفان و دشمنانش بسیار ملایم و مسالمت آمیز بود. اساس رفتار آن حضرت...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
اصول اخلاقی اسلام در روابط بین الملل (1)
امروزه بخش عمده ای از بازیگران نظام بین الملل، پیروان ادیان الهی هستند و البته بخش قابل توجهی از آنها مسلمانند، به همین دلیل می توان گفت به خصوص...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
اخلاقی نمودن روابط بین الملل (2)
از آنجا که خداوند متعال عزیز است، آنان که امر او را گردن نهاده و زندگی سالمی را پیشه نمایند نیز به عزت خواهند رسید. از سوی دیگر، عزت جزو خصال...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
اخلاقی نمودن روابط بین الملل (3)
ملاحظاتی از این قیبل نشان می دهد که اخلاق اسلامی راه را بر بی ادبی های سیاسی- اجتماعی سد می نماید و از این طریق نوعی احترام را نسبت به تمامی...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
اخلاقی نمودن روابط بین الملل (1)
اگرچه «اخلاق» به دلیل نداشتن ضمانت های اجرایی متعارف از «قانون» متمایز شده و لذا گستره و عمق نفوذ آن در عرصه عمل متفاوت از قانون تعریف می شود،...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
احیای رویکرد «اخلاقی» به جنگ
در خصوص جایگاه و منزلت اخلاقی جنگ در روابط بین الملل، حداقل سه دیدگاه را می توان از هم متمایز کرد. واقعگرایی (Realism)، در مقابل یکی از پرنفوذترین...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
بازتاب های تروریسم، گفتمان و اخلاق جهانی
رویدادهای یازدهم سپتامبر 2001 از اشکال عملکرد غیر انسانی است و عمق و گسترده آسیب پذیری ما را نشان داد. هر کدام از ما در برابر وحشی گری و پاسخ...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
اخلاق گرایی هنجاری در منطقه گرایی جدید
اخلاق اقتصادی تحت تأثیر مؤلفه های فرهنگی، اجتماعی و سازمانی قرار می گیرد. آنچه را که « وبر» در آغاز قرن بیستم با عنوان « اخلاق پروتستانیسم و...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
صلح یا جنگ؟
در داستان بلند ظلمت در نیمروز، روباشوف پیر، از معترضان کهنه کاری است که در دسته گاردهای قدیم پیرو ایدئولوگ ها بوده است. اکنون اوضاع تغییر یافته...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
اخلاق گرایی انتقادی در ملاحظات استراتژیک
اگرچه استراتژی معطوف به کاربرد ابزارهای قدرت برای نیل به پیروزی و امنیت محسوب می شود، اما تحقق چنین اهدافی بدون توجه به ضرورت های ادراکی، اخلاقی...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
چرخش فرهنگی و جایگاه اخلاق در روابط بین الملل
این پژوهش بحث فرهنگ و چرخش فرهنگی در نظریه روابط بین الملل در دو دهه اخیر را در کانون بررسی خود قرار می دهد. گرچه مسئله فرهنگ و عنوان پژوهش به...
دوشنبه، 30 بهمن 1391
مباحث عملی و کاربردی اخلاق و روابط بین‌الملل (2)
در اندیشه کانت با توجه به منع شورش و لزوم اطاعت از دولت قابل بحث است. کانت می‌گوید: 1. مردم مکلفند حتی تحمل ناپذیرترین سوء استفاده‌ها از قدرت...
دوشنبه، 30 بهمن 1391