نقاب دیجیتال
یکی از چالش‌های مهم در حوزه چهره‌پردازی، تبدیل بازیگران جوان به شخصیت‌های سال‌خورده است. در روش‌های سنتی چهره‌پردازی برای این کار از پروتز و...
شنبه، 2 مرداد 1395
پدیدارشناسی بازنمایی مستند
فیلم مستند در دوره‌ی معاصر، خواه در عرصه‌ی نظر و خواه در عرصه‌ی عمل، با پرسش‏هایی مواجه شده است كه اصولاً مشروعیت قالب مستند را محل تردید قرار...
جمعه، 28 خرداد 1395
خیال ورزی سینمایی
مفهوم خیال‌ورزی، كه ژان لاكان آن را طرح و شرح كرده و كریستین متز برای صورت بندی این رأی كه سینما نوعی «دال خیالی» است، از آن سود جسته است، از...
جمعه، 28 خرداد 1395
نظام رویدادها در سینما
از مفاهیم غیرضروری كه در نظریه‌های فیلم مطرح شده است مفهوم نظام رویدادهاست. این اصطلاح را اول بار دیوید بُردوِل در نظریه‌ی نقد فیلم مطرح می‌سازد...
جمعه، 28 خرداد 1395
جهان داستان: برداشتی بی‌حاصل
جهان داستان جهانِ كلی نظام رویدادهاست، یعنی چارچوب زمانی - مكانی این جهان و متعلقات آن و شخصیت‌هایی كه در آن به سر می‌برند و در چارچوب آن به...
جمعه، 28 خرداد 1395
بازنمایی فمینیستی سینما
نظریه‌های فمینیستی فیلم نیز از همان الگوی نظریه های فیلم معاصر پیروی كرده‌اند و از مفاهیمی سود جسته‌اند كه در چارچوب پندارگرایی/ نامگرایی می‌گنجد....
جمعه، 28 خرداد 1395
پدیدارشناسی بازنمایی داستانی
در نظریه‌های فیلم معاصر اشكالات وجودشناختی و معرفت شناختیی وجود دارد كه از بنیادهای نظری آنها، یعنی نامگرایی و پندارگرایی، منشأ می‌گیرند.
جمعه، 28 خرداد 1395
شناخت شناسی هوسرل به روایت ژان - لویی بدری
ژان لوئی بُدری در سال 1974 مقاله‌ای نوشت به نام «تأثیرات ایدئولوژیك دستگاه سینما»؛ این مقاله بر سیر تحول نظریه‌ی فیلم تأثیری عظیم برجای گذاشته...
جمعه، 28 خرداد 1395
شناخت شناسی بازنمایی سینمایی
نظریه‌ها و نقدهای سینمای معاصر از معرفت شناسی پندارگرا سخت تأثیر پذیرفته‌اند. نقدهایی كه بر آثار نگیسا اُشیما نوشته‌اند نمونه‌ی بارز نقدهایی...
پنجشنبه، 27 خرداد 1395
نظریه‌ی پدیدارشناسی
هوسرل در شرح نظریه‌ی بازنماییِ خود، یكی از كنده كاری‌های هنرمند آلمانی آلبرشت دورِر [1528-1471] به نام شوالیه، مرگ، شیطان را شاهد مثال می‌آورد....
پنجشنبه، 27 خرداد 1395
هستی شناسی بازنمایی سینمایی
با استفاده از عناصر اصلییی كه دستگاه نظری هوسرل در اختیارمان می‌گذارد و نیز با آگاهی از اینكه چگونه می‌توانیم پدیدارشناسی را در تحلیل بازنماییِ...
پنجشنبه، 27 خرداد 1395
پدیدارشناسی سینما
نظریه پردازی درباره‌ی فیلم ممكن نیست مگر اینكه در گام نخست توصیفی دقیق از «بازنمایی سینمایی» به دست دهیم. فیلم از رهگذر تصویرگری و شخصیت پردازی...
پنجشنبه، 27 خرداد 1395
وعده دیدار روی پرده سینما محقق شد!
فیلم (ایستاده در غبار) اولین فیلم محمدحسین مهدویان صرفا یک فیلم مستند نیست. این فیلم نگاه واقع بینانه به مقوله جنگ دارد و یک سینمای تمام عیار...
سه‌شنبه، 25 خرداد 1395
به سوی حکمت اخلاقی مسئولیت جهانی
آیا یک بعد هنجاری یا اخلاقی در نوع جدید عمومیتی که رسانه‌ها آفریده‌اند، وجود دارد؟ این پرسش ممکن است از نظر بعضی به شکلی غریب از مد افتاده بنماید،...
جمعه، 21 خرداد 1395
به سوی نوسازی سیاست دموکراتیک
دموکراسی به صورت یک اندیشه، و ظاهراً تنها اندیشه‌ای درآمده است که قابلیت عهده‌گیری اِعمال مشروع قدرت سیاسی را در اواخر قرن بیستم داراست. داستان...
جمعه، 21 خرداد 1395
عمومیت در فراسوی حکومت
با شکل‌گیری حکومت مدرن، اصطلاح «عمومی» به طور فزاینده‌ای برای اشاره به فعالیت مربوط به حکومت به کار رفت، حال آنکه اصطلاح خصوصی مرجوع به حیطه‌ی...
جمعه، 21 خرداد 1395
رؤیت‌پذیری در فراسوی مکان
عمومیت در سطحی نهادی، یعنی در سطح به وجود آوردن نهادهای رسانه‌ای که در فراسوی حکومت قرار دارد و در فرهنگ چندگونه و کثرت‌گرای رسانه‌ها سهیم است،...
جمعه، 21 خرداد 1395
جدایی‌زدایی و وساطت تجربه
شکل‌گیری روابط صمیمانه‌ی نامتقابلِ با دیگرانِ دور، تنها وجه تجربه‌ای نیست که افراد از طریق رسانه‌ها اتخاذ می‌کنند. به عبارت کلی‌تر، رسانه‌ها...
جمعه، 21 خرداد 1395
زیستن در جهان رسانه‌ای
در جهانی که به شکلی فزاینده مشحون از اشکال رسانه‌ای اطلاعات و ارتباطات است، زیستن چگونه است؟ در جهانی که تجربه‌ی رسانه‌ای نقشی اساسی و رو به...
جمعه، 21 خرداد 1395
صمیمیت نامتقابل از فاصله دور
دو جنبه از شبه تعامل رسانه‌ای وجود دارد که برای ماهیت روابط شخصی، که می‌تواند از طریق رسانه‌ها شکل گیرد، از اهمیت خاصی برخوردار است. نخست آنکه،...
جمعه، 21 خرداد 1395