سينماگر بايد فيلسوف باشد
حسن عباسی نزدیک به دو دهه است که به صورت تخصصی در حوزه‌ی مسائل استراتژیک فعالیت می‌کند. از آنجا که به باور او، مقوله‌ای به نام سینما نیز جزء...
يکشنبه، 23 شهريور 1393
علوم سیاسی و سینما
هنر سینما از زمان پیدایش خود نسبتی خاص با فهم سیاسی داشته است. سینما خود متأثر از زمان و مکانی است که در آن متولد می‌شود؛ و در معنا بخشی به مفاهیم...
يکشنبه، 23 شهريور 1393
متن کامل فيلمنامه ي نبراسکا
نامزد اسکار در رشته هاي بهترين فيلمنامه غير اقتباسي، بهترين فيلم، بهترين کارگرداني، بهترين فيلم سال به انتخاب انجمن فيلم آمريکا نامزد جايزه بفتا...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
تقويت پرسش اصلي از طريق پرسش هاي فرعي
متن هاي دراماتيک از طريق روابط اجزاي خود و از راه دلالت هاي اوليه و ثانويه پرسش هايي را با مخاطبان در ميان مي گذارند. در ميان اين پرسش ها معمولاً...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
آيروني نژادي
فيلمنامه 12 سال بردگي، از اين جهت که به رابطه متقابل يا تعامل ميان ارباب و بنده مي پردازد، قابليت هاي مناسبي براي مطالعه از ديدگاه نظريه « ارباب...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
جنايتي که تاريخ فراموش نمي کند
مهم ترين مضمون مشترک در فيلم هايي که برده داري سياه پوستان را دست مايه داستاني خود قرار مي دهند، تلاش و مبارزه آن ها براي دست يابي به آزادي و...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
اقتباس يا ديکتاتوري متن؟
فيلم 12 سال بردگي بر اساس يک داستان واقعي ساخته شده است. تحليل فيلم از منظر فيلمنامه زماني دقيق خواهد بود که کتاب 12 سال بردگي نيز خوانده و با...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
متن کامل فيلمنامه 12 سال بردگي
برنده جوايز اسکار بهترين فيلمنامه اقتباسي ( جان ريدلي ) فيلم و بازيگر زن مکمل ( لوپيتا نيونگ اُ ) و نامزد شش جايزه ديگر برنده جايزه گلدن گلوب...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
آفرينش و خاطره مجروح
جراحت خاطره به معناي حوادث غالباًً تلخي که پيش از شروع داستان براي شخصيت اتفاق افتاده و بر پيشبرد داستان و سرنوشت شخصيت تأثير مي گذارد، همچون...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
کابوس هايي که درون روياها نهفته است
غالباً فيلم هاي ديويد لينچ را به عنوان آثاري به شدت پيچيده، دشوار، غيرقابل فهم، عجيب و نامتعارف توصيف مي کنند که مخصوصاً به خاطر دنياي مشوق،...
شنبه، 15 شهريور 1393
پيش داستان در سينماي هنري/ اپيک
گذشته از معرفي به معناي عام آن، يکي از کارکردهاي پيش داستان در فيلم، وجود يا وقوع چيزي، رويدادي، شخصي در آن است که تأثيري ژرف، شديد يا معمولاً...
شنبه، 15 شهريور 1393
رد گام هاي مرد نابينا از يونان تا ايتاليا
مطالعه پيش داستان يا پيش روايت يکي از شيوه هاي تحليل روايت به شمار مي آيد. پيش روايت در بيشتر موارد بخشي از داستان است که ناديده انگاشته مي شود....
شنبه، 15 شهريور 1393
پيش داستان در سايکودرام از منظر روايت درماني
نظريه پردازان در طول تاريخ نه چندان طولاني پديد آمدن و گسترش اين نظريه، تعاريف مختلفي را از روايت ارائه کرده اند که ما از اين ميان، نظريه رابرت...
شنبه، 15 شهريور 1393
روش نوشتن پيش داستان در رمان و داستان
فيلمنامه و رمان/ داستان دست کم در سه حوزه پيرنگ و شخصيت پردازي و داستان با يکديگر اشتراکات و تشابهاتي دارند. هم فيلمنامه و هم داستان و رمان از...
شنبه، 15 شهريور 1393
چيستي و اهميت پيش داستان در درام
آن چيزي که به نام « پيش داستان » ( Back-Story ) مي شناسيم. تنها و تنها در دنياي درام کارکرد ندارد؛ بلکه در تمام الگوهاي داستاني مي توان رد پايش...
شنبه، 15 شهريور 1393
پيش داستان در فيلمنامه
هر حادثه مهمي که قبل از شروع داستان اتفاق افتاده و نويسنده مي تواند از آن براي پيش برد داستان استفاده کند. پيش داستان عبارت است از حوادثي در...
شنبه، 15 شهريور 1393
پيش داستان و اصطلاحات مرتبط با آن
داستان پيش زمينه، يا پيش زمينه، مجموعه اي از رويدادهاست که براي يک پيرنگ ابداع مي شود، و به عنوان آنچه پيش از آن پيرنگ روي داده و به آن منتهي...
شنبه، 15 شهريور 1393
چیزی از فضای درون (2)
چیزی که تارکوفسکی را زنده نگه می‌دارد ماتریالیسم سینماییِ او، تأثیر مستقیم فیزیکیِ متنیت فیلم‌اش است... چیزی که در فیلم‌های تارکوفسکی نفوذ کرده...
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
چیزى از فضای درون (1)
_ کاری که من برای انجام پیش‌ می‌نهم چیزی بس ساده‌لوحانه‌تر و ناگهانی‌تر است: تحلیل شیوه‌ای که مضمون چـیز در فضای رواییِ شرح سینمایی نمود می‌یابد؛...
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
نوح؛ تصویری زمینی از یک پیامبر
_ آرونوفسکی هرجا که توانسته، سعی کرده برای افزایش جذابیت فیلم از تصورات ذهنی‌اش بهره گیرد. یکی از بروزهای عمده‌ی این مسئله در رویکرد اسطوره‌گرا...
پنجشنبه، 13 شهريور 1393