تصوف در چین
تاریخ تصوف در چین تا حدودی مبهم و پژوهش‌های درباره‌ی آن عمدتاً جدید است. تصوف اسلامی از سده‌ی دهم / شانزدهم از طریق آسیای مرکزی و خاورمیانه به...
يکشنبه، 19 مهر 1394
تصوف در شبه قاره‌ی هند
تصوف در شبه قاره‌ی هند در قرن دوم و سوم ظهور یافت. درباره‌ی دیدار ابوعلی سِندی با بایزید بسطامی (متوفی 261 یا 264)، سفر تبلیغی حلّاج (متوفی 309)...
يکشنبه، 19 مهر 1394
تصوف در ایران بعد از قرن ششم (2)
با انقراض صفویان و ظهور نادر (حک‍: 1148-1160) و کم‌اعتنایی او به علما و نپرداختن کریم‌خان زند به موضوع تصوف، قدرت و نفوذ مخالفان تصوف چندگاهی...
يکشنبه، 19 مهر 1394
تصوف از ابتدا تا پایان قرن ششم
ظاهراً واژه‌ی صوفی در قرن دوم، در برخی از سرزمین‌های اسلامی، به خصوص در بین‌النهرین، متداول شد. کسانی که در قرن دوم صوفی خوانده می‌شدند، تشکیلات...
يکشنبه، 19 مهر 1394
تصوف در ایران بعد از قرن ششم (1)
اواخر دوره‌ی سلجوقیان یکی از مهم‌ترین ادوار تاریخ تصوف در ایران و در دیگر سرزمین‌های اسلامی است، زیرا در این دوره تصوف پس از تحمل مخالفت‌ها و...
يکشنبه، 19 مهر 1394
واژه‌شناسی تصوف
تصوف، مصدر لازم ثلاثی مزید از باب تفعل، در لغت به معنای صوفی شدن است. یکی از موارد کاربرد باب تفعل در عربی، بیان دارا شدن چیزی یا صفتی است، مثل...
يکشنبه، 19 مهر 1394
بررسی تحولات و تغییرات تصوف در ایران از آغاز تا پایان دوره تیموریان
فرهنگ هر جامعه‌ای از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است؛ که یکی از آن ها تصوف نام دارد. مردمان بسیاری صوفی گری و ورود به دنیای تصوف را راهی برای رسیدن...
شنبه، 2 خرداد 1394
نحله هاي حکمت صوفيانه
بررسي دقيق آثار صوفيانه آشکار مي دارد که تصوف از سه نظر که در واقع مکمل يکديگرند، به حقيقت نهايي نگريسته است: برخي از صوفيان حقيقت وجود را اراده...
شنبه، 27 دی 1393
سرچشمه هاي تصوف
در ميان خاورشناسان معاصر توجه به تسلسل حوادث يا جست و جوي زمينه و منشأ امور، رسمي رايج شده است. بي گمان اين رسم ارزش تاريخي بسيار دارد.
شنبه، 27 دی 1393
تصوف از پیدایش تا زوال
تصوّف، از جریان های مهم اجتماعی و سیاسیِ تاریخ جهان اسلام است که به خصوص در دوره مورد بحث، نقش مهمی در تحولات اجتماعی ایفا کرده است. در مورد...
دوشنبه، 26 خرداد 1393
تصوف، مأمن ابوحامد غزالی
در مجموعه آثار غزالی پس از رها کردن کرسی نظامیه ی بغداد این تصوف است که بیشترین حضور را دارد. او در سیر حیات فکری خود در المنقذ من الضلال نهایتاً...
شنبه، 16 فروردين 1393
پیدایش تصوف
تا آن جا که از بقیه البقایای ناچیز به دست مانده می توان استنباط کرد، در کهن ترین اشعار فارسی دری، نشانه ای از تمایل خاصی به جنبه های مذهبی و...
شنبه، 28 ارديبهشت 1392
دو دلیل مهم در ردّ معروف کرخی
موضوعات زیادی به هنگام تدوین رساله حاضر نظرم را به خود جلب می کرد و می طلبید مورد بحث و بررسی قرار گیرد، لکن به لحاظ سلیقه ی فشرده نویسی و اینکه...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
مرگ معروف کرخی
از نشانه های زندگی افسانه ای معروف بن فیروزان کرخی به لحاظ نتائج تحقیقات صورت گرفته که با غیرواقعی بودن آن مواجه هستیم، مسأله مرگ اوست و شاید...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
نگاهی به فرقه سازی در صوفیه
تذکره نویسان وتاریخ نگاران تصوف فرقه ای که با شکل دادن به گروه های تصوف انسانی، تصوف را دسته بندی کرده اند، پیرامون تفکر هر صوفی سر شناسِ استادی...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
نظر فقها و علمای شیعه در مورد معروف کرخی (2)
در عریضه ای که حضور حضرات روات مجتهد، مراجع تقلید تقدیم شده سؤال نموده ایم «آیا معروف بن فیروزان کرخی از اصحاب حضرت علی بن موسی الرضا- علیه السلام-...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
نظر فقها و علمای شیعه در مورد معروف کرخی (1)
وقتی با پیش نوشته ی مختصر عبدالحمید مرادی نامی بر ترجمه قسمتی از آنچه آقای قاسم اسلامی تهرانی پیرامون معروف کرخی صوفی نوشته برخورد کردم او بنا...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
معروف کرخی وسیله ای برای تضعیف امامت
همانطور که محققان خبیر اشاره کرده اند امویان با تقویت زاهدان ریائی صوف پوش، نظیر سفیان ثوری به میدان هم شأنی امامتِ بی مثل و نظیر که یگانه دوران...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
معروف کرخی، ناموس تصوف
چند مهمِّ صوفیانه در انتخاب نام رساله ی فشرده ی حاضر مؤثر بود، موقعیت معروف کرخی درتصوف فرقه ای که با عنوان «معروفیه» در کنار رشته ی آسمانی امامت...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
معروف کرخی از منظر تاریخ تحلیلی
آنچه می باید مورد توجه قرار گیرد روند تکاملی سلیقه ای مصلحتی، همان موضوعاتی است که صوفیه با اسلامِ معروف بن فیروزان کرخی آغاز نموده اند، با دربانی...
يکشنبه، 27 اسفند 1391