عشریه یا خمس؟
تا عصر نور علیشاه اصفهانی از روسای فرقه ی نعمة اللهی صحبتی از عشریه در مقابل خمس نبوده است بلکه دستور به پرداخت خمس و زکوة داده اند.
چهارشنبه، 10 آبان 1391
ولایت و تشیع نزد صوفیان
صوفیه همانطور که بر خلاف شیعه برای پدیده ولایت بی امامت ارزش قائل است برای «ولی» نیز اهمیت خاص الخاصی قائل بوده گفته اند که «بنی علم وحی دارد...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
مخالفت با امامان شیعه با تصوف
امامان شیعه که هیچگاه در برابر نیرنگ بازان و ملحدان سکوت ننموده، در موارد گوناگون به مقتضای آنچه می بایست صورت می پذیرفته اقدام نموده اند، اصحاب...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
حقیقت مذهب عشق
دست اندرکاران فرقه ی نعمة اللهی گنابادی که پیوسته می کوشند برای ایرادها جوابی بیابند در مسیر برخورد کردن با مخالفان هم بی تحریک و کوشش نیستند...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
تصوف و تشیع
تشیع مصدر باب تفعل از «شیع» و شیعه، دارای لغوی و اصطلاحاتی است «تشیع فی الشیء» در هوای چیزی مستهلک شد و «تشیعه الشیب» پیری در او پخش و گسترش...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
مدح عشق و مذمت عقل
اسلام آخرین و کاملترین دین و ناسخ تمام ادیان توحیدی است که حامل والاترین معارف الهی می باشد به همین لحاظ چنین رسالت مهمی به زمان و مکان محدود...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
آغاز تصوف در اسلام
لفظ صوفی از هر لغتی که مشتق شده باشد خواه عربی یا غیر عربی، قدر مسلم این است که استعمال آن بنابر تحقیق مرحوم علامه محقق جلال همائی «در روزگار...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
مقابله ی تصوف با اسلام
تشکل صوفیان و مطرح شدن افکار و عقائدشان رفته رفته افرادی را به خود جذب کرد و چون هنوز مرکزی رسمی به نام خانقاه وجود نداشت تصمیم گرفتند از مساجد...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
رابطه ی تصوف و اسلام
بررسی و تحقیق پیرامون اینکه چه زمانی تصوف با اسلام برخورد نموده است کاری صعب و دشوار نیست زیرا تاریخ اسلام از همان روز مبارک بعثت بدون اینکه...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
ریشه های تصوف
درباره ی اصل و ریشه ی تصوف با اختلاف مواجه شده، آرای گوناگونی در کتب صوفیه و به مناسبت ریشه یابی لغوی آن در آثار علماء، علم لغت مطرح گردیده است،...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
گذار به تشیع
چکیده: تصوف که حیات خویش را از درون تسنن با مبانى "فقه الخلافه" آغاز کرده است، در دوران حیات اجتماعى‏اش به کاستى‏هاى خویش پى برده و از مبانى...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
بحران اباحه‏ گرى در تصوف
اباحى‏گرى و دین‏گریزى، از اخلاق معمولى اهل خانقاه بوده است. تصوف در عین اعتقاد به اسلام سنى، زمینه بى‏اعتنایى به آن را نیز مطرح کرد و عرفان لیسیده...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
حدیث در فراز و نشیب عقاید صوفیه(3)
در این بخش، به بیان و بررسی احادیثی می‌پردازیم که در مورد صوفیه و عقاید آنان از جانب معصومان علیهم السلام نقل شده است. کتاب‌ها و رساله‌های بی...
پنجشنبه، 2 شهريور 1391
حدیث در فراز و نشیب عقاید صوفیه(1)
مقاله پیش رو، در سه بخش تنظیم شده است. بخش اوّل، کلیاتی است راجع به عقاید، آیین‌ها، بحث‌هایی که صوفیه در دین بنا نهاده‌اند و این که آیا این عقاید...
پنجشنبه، 2 شهريور 1391
حدیث در فراز و نشیب عقاید صوفیه(2)
در این بخش، به بیان چند نمونه از احادیثی می‌پردازیم که متصوّفه جعل کرده‌اند. صوفیه جهت مشروعیت بخشیدن به مبانی فکری و عقیدتی خود و اثبات حقانیت...
پنجشنبه، 2 شهريور 1391
خرقه هزارمیخی (3)
آرزومندی به مشاهده انیس (؟)نه چندان است که در عبادت توان آورد.حق سبحانه و تعالی طریق ملاقات بر نیک تر وجهی مقرون رضای خود گشاده گرداند.
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
خرقه هزارمیخی (2)
مولود شیخ ما نور الدین عبدالرحمن، قدس الله روحه، روز دوشنبه بوده است چهارم ماه شوال سنه تسع و ثلثین و سمائه، وفات وی شب چهارشنبه سیم جمادی الاولی،
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
خرقه هزارمیخی (1)
درکتاب اللمع سراج طوسی در باب فی ذکر آدابهم فی اللباس (ص 187)از«خرق، مرقعات، صوف، خلقان، لبد، مرقعه، خریقات» و در رساله قشیریه در باب
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
سهم زنان صوفیه در گسترش اخوت جهانی
تاریخ نشان می دهد که از دیرباز درارتقای فرهنگ جهانی مردان و زنان، هر دو خدمات شایانی انجام داده، پیشرفت های شایانی از لحاظ سیاسی و علمی و اجتماعی...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
"اهل حق" و "نصيريه"
"اهل حق، على اللهى، سر سپردگان، يارسان، غلات، نصيريه، علويان و..." نام هايى است براى افراد و گروه هايى كه در مورد حضرت امام على عليه السلام،...
يکشنبه، 27 فروردين 1391