ریشه ی تاریخی فرقه ی خاکساریه
صوفیانی هستند که با شکل و شمایل درویشی در کوچه و بازار و خیابان کشکول به دست و تبرزین به دوش و کلاه نمدی که تاجش می خوانند و به امر رئیس فرقه...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
ریشه ی تاریخی فرقه ی اویسیه
عده ای از صوفیه اند که حدوداً کمتر از صد سال است پیدا شده اند بر خلاف روش و قانون حاکم در تصوف که معتقدند «اویسیه» دارای فرقه نبوده اند منسوب...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
ریشه ی تاریخی فرقه ی کمیلیه
اهل تصوف از تمامی فرقه های صوفیه با تکریم و تعظیم این فرقه را نام می برند و آن را منسوب به حضرت کمیل بن زیاد نخعی می دانند شکی نیست که کمیل فرزند...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
نقل گرائی صوفی و عقل گرایی محقق
دوستی های جاهلانه موجب گردیده، اتباع یا هواداران صوفیه به نقل بی اعتبار و بی سند صوفیه گرایش اعتقادی داشته باشند و آنچه جز نقل، آنهم نقلی چون...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
صوفیه در مقابل ائمه طاهرین
یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت که متأسفانه در پس قشنگی های اصطلاحاتی یا سنن صوفیانه پنهان شده یا بهتر است بگوئیم پنهانش داشته اند تا در دسترس...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
مدعیان مهدویت
ملا سلطان گنابادی می نویسد: «حضرت قائم عجل الله فرجه فرزند صلبی جناب امام حسن عسکری حی و قائم و مهدی آخرالزمان است و او است (یعنی امام زمان)...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
هدف: شاگردان احسائی
یکی از شاگردان حوزه ی احسائی «سید کاظم رشتی» بود او در جلسه ی علماء نجف که برای امتحان احسائی تشکیل داده بودن حاضر شده حتی حکم تکفیر او را هم...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
صوفی مسلمان
انگلیس که برای اجرای طرح های استعماری خود همیشه در گوشه و کنار به جستجو بوده شخصی را به نام «صوفی در اسلام» از افغانستان به عنوان امام زمان علم...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
اندیشه ی سیاسی صوفیه
تنها درباره خاستگاه فلسفی تصوف، گفتن و نوشتن که عقاید هندوان و ایرانیان قبل از اسلام، افلاطون و نوافلاطونیان، مانویان و مسیحیان در تکوین و پیدایش...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
مهدویت نوعیه ی اهل تصوف
اهل تصوف «ولایت جزئیه» که به «ولایت قمریه» هم تعبیر کرده اند مسئله «باب امام» یا «نایب خاص امام» را از آن استنباط می کنند، منظورشان فقط این نیست...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
همسازی بهاالله با صوفیه
از پی غیبت کبری عده ای باب بودن حضرت حجة ابن الحسن العسکری روحی فداه شده اند که یکی از مشهورترین مدعیان بابیت حضرت امام غائب روحی له الفداء میرزا...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
غیبت و بیعت
یکی از وظایف مقرره اسلام برای جماعت مسلمین تشخیص علمی احکام دین است از راه اجتهاد و پر روشن است که انجام این وظیفه برای افراد مسلمین امکان پذیر...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
بیعت صوفی، بیعت مسلمان
ابن منظور می نویسد: «دست دادن بر یکدیگر برای انعقاد داد و ستد و بستن پیمان و اطاعت را بیعت می گویند و بیعت بستن پیمان و اطاعت است»(1). که نزد...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
ماجراتی وکلالت جنید
شیخ ابوالقاسم جنید بن محمد بن جنید الخراز بغدادی اصلش از نهاوند ولی در بغداد ولادت یافت از مشاهیر صوفیه می باشد و نزد آنان معروف و مشهور است....
چهارشنبه، 10 آبان 1391
اهالی انحراف
رسیدن به اینکه بین اهل انحراف هماهنگی های اعتقادی در مسائل پایه ای و اساسی دیده می شود گویای حقایق مهمّی است که نشان دهنده خیلی از مقاصد ضد ولایت...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
تحریف ولایت
خوشبختانه شخصیتهای علمی شیعی در زمینه ولایت رسائل و آثار بسیاری تدوین فرموده اند که راه هرگونه بهره برداری سوء را برای منحرفان از صراط و درستی...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
بدعتهای صوفیانه
بدعت در لغت به معنی نوآور و یا نوآورده می باشد و در اصطلاح دانش کلام و علوم دینی پدید آوردن رسم و آیین و باور تازه در زمینه دین است. رسم و آیین...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
تدوین تصوف
از همان روزگار که امیری ترسا(165) در رمله ی شام خانقاه بنا نمود، صوفیان از کوه گزینی و غارنشینی برای زندگی دل بریده به اجتماعات بشری روی می آورند....
چهارشنبه، 10 آبان 1391
اسلام صوفیه
آیات قرآن بر این گواهند که تنها دین عند الله «اسلام است به همین اعتبار هرگونه بی اعتنائی به اسلام، بی اعتنائی به حق تعالی» محسوب می شود و چه...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
موحد و ملهم
صوفیه با اینکه می نویسد: «عبادات فقط باید نسبت به ذات حق باشد و معبودیت منحصر به اوست»(1) ولی باز به اتباع خویش توجه به غیر حق را القاء کرده،...
چهارشنبه، 10 آبان 1391