جوينده (1)
هدف مولف از طرح و شرح و تفسير اين داستان،اين است که انسان گمشده اي دارد و نشان گمشده خويش را هم مي داند و انسان ديگري که هرچند او هم گمشده اي...
يکشنبه، 14 آذر 1389
شانه ي قلم بر زلف سخن
قلم ابزار نوشتاراست،سخن ره آورد آمد و شد قلم مشيت الهي بر لوح هستي،بدين سبب است که خداوند متعال بدان سوگند ياد کرده است: «ن و القلم و مايسطرون»...
يکشنبه، 14 آذر 1389
جلوه هايي نو از داستان ليلي و مجنون در آثارعطار نيشابوري (2)
10-حکايات مربوط به زشتي چهره ي ليلي در اکثر آثارشعرا يافت مي شود و هر کدام برداشتي خاص از اين موضوع کرده اند از جمله مولوي (17) بيداري در عشق...
يکشنبه، 14 آذر 1389
جلوه هايي نو از داستان ليلي و مجنون درآثارعطار نيشابوري (1)
داستان ليلي و مجنون از معدود داستانهايي است که بسيار مورد توجه شعراي فارسي زبان قرارگرفته،به نحوي که قريب هفتاد و سه مثنوي با عنوان ليلي و مجنون...
يکشنبه، 14 آذر 1389
ضرورت تصحيح متون
هدف نويسنده از اين مقاله رسيدن به اين موضوع است که تصحيح متون بازمانده از گذشتگان ما مي تواند در غني کردن منابع فرهنگي ما اثر قابل توجه داشته...
يکشنبه، 14 آذر 1389
تجلي «قاف» در شعر فارسي (2)
گفت نتوان شد به دعوي و به لاف هم نشين سيمرغ را در کوه قاف لاف عشق او مزن در هر نفس کو نگنجد در جوال هيچ کس گر نسيم دولتي آيد...
يکشنبه، 14 آذر 1389
تجلي «قاف» در شعر فارسي (1)
در ميان رنگين کمال آفرينش الهي،کوه از شاخصه هايي پر شور و جذبه قاف تا قاف عالم هستي است به گونه اي که در کتب آسماني و فرهنگ اسلامي و عرفاني و...
يکشنبه، 14 آذر 1389
از غربت غريب سهراب (3)
«يکي از اولين پيشگامان مکتب پراگ که سبک را انحراف از هنجار اعلام کرد جان،موکاروسکي بود. او در حدود سال 1930 سبک را به فورگراندنيگ تعريف کرد....
يکشنبه، 14 آذر 1389
از غربت غريب سهراب (2)
«مايا» يکي ديگر از اصول هندوئيسم است که بر شعر سپهري تاثير مستقيم و غير مستقيم نهاده است. مايا يعني وهم يا زندگي اين جهاني، جان. بي. ناس درباره...
يکشنبه، 14 آذر 1389
از غربت غريب سهراب (1)
اختلافي که در مورد نقد اشعار سپهري چه در زمان حيات و چه بعد از مرگش ميان منتقدان وجود داشت و دارد،خود دليلي بر اين است که «ابهام آگاه» در زبان...
يکشنبه، 14 آذر 1389
بررسي ادبي سفرنامه دوم مظفرالدين شاه به اروپا
ممکن است بررسي جنبه هاي ادبي سفرنامه ي دوم مظفرالدين شاه به فرنگ، در نظر کساني چندان مهم نباشد و يا بررسي آن را فاقد ارزش علمي بدانند. اين نظر...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
ترجمه و تحرير جامي از خمريه ي ابن فارض
پيوند و داد و ستد و تاثير و تأثر دو زبان و فرهنگ عربي و فارسي که از همان روزگار انگيزش نبي اکرم صلي الله عليه و آله- به پيمبري و حتي دير زماني...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
با گذشتگان قدمي بزنيم
ناصرالدين شاه به قدري با عظمت و ابهت مقام سلطنت اهميت مي داد که دستمال هاي جيب خود را که طبعاً چرک مي شد، از جيب خود خارج نمي کرد که مبادا متصدي...
دوشنبه، 8 آذر 1389
مشک ختن
ما چینی ها اگر مروری در دیوان های شعر فارسی بکنیم تعجب خواهیم کرد که مشک ختن بر خلاف چین در ایران چقدر زبانزد و مشهور است در ایران اصطلاح ،«مشک...
يکشنبه، 7 آذر 1389
آقا- آغا مغولي است نه ترکي
(چون گاهي در مراجع زبان فارسي کلمه «آقا» بدون توجه به منشأ لغوي آن تعريف مي شود و ميان مغولي و ترکي بودن آن تمايزي گذاشته نمي شود حتي ميان ترکي...
يکشنبه، 7 آذر 1389
هشت گوشه و رمز و راز آن
خيام چنان در ششدر حيرت در راز و رمز چهار عنصر و پنج حس و شش جهت و هفت آسمان سرگردان است که به معماهاي ديگر عالم نمي رسد، و اکنون استاد نه ايجي...
يکشنبه، 7 آذر 1389
موسيقي حروف و واژه ها
زبان وسيله ايست براي برقراري ارتباط و تفهيم و تفهم.به عبارت ديگر علت پيدايش زبان نياز به برقراري ارتباط بوده است. از اين رو در امر تفهيم و تفهم...
يکشنبه، 7 آذر 1389
فيل در مثنوي (2)
ابزار کسب معرفت براي انسان، حواس ظاهري است. حواس ظاهري اولاً محدوداند دوم نسبي اند و سوم حوزه درکشان امور مادي است و به امور معنوي از طرق غيرتجربي...
دوشنبه، 1 آذر 1389
فيل در مثنوي (1)
معرفت شناسي (Epistemology) انديشه اي است کهن که امروزه در هيأتي تازه تر رواج يافته و غير از حوزه ديني، زمينه هاي اجتماعي و اقتصادي را نيز درنورديده....
دوشنبه، 1 آذر 1389
ترنج: ميوه اي از جنس ميوه هاي بهشتي (2)
از ترنج و نارنج، گاهي خيمه و خرگاه پادشاهان را تزيين مي کردند. در تاريخ بيهقي آمده است: «... و وقت ترنج و نارنج بود و باغهاي اين بقعت ـ ستّارآباد...
دوشنبه، 1 آذر 1389