اولیاء‌الله از دیدار حق نیرو می‌گیرند
نیروی مردان حق، نیروی مادی نیست و مانند چشمه‌ای از نیروی حق است که می‌جوشد. نیروی مردان حق- همانند نیروی جبرئیل و دیگر فرشتگان- از دیدار و رابطه...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اولیا و عنایات حق در مثنوی معنوی
مولانا می‌گوید: عنایات الهی در حق اولیا غالباً نهانی است و به چشم اهل ظاهر نمی‌آید. مولانا ابیات را با مضمون این حدیث می‌آورد: «إن الله یُحِبُ...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
امام علی(علیه السلام) از منظر مولانا
اخلاص در عمل را باید از امام علی(علیه السلام) یاد بگیری. آن شیر بیشه‌ی حقیقت را از هر حیله و نیرنگی پاک و منزه بدان. امام علی(علیه السلام) در...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اوصاف انسان کامل در مثنوی مولوی
ایاز او یماق، از درباریان سلطان محمود غزنوی است که مورد توجه سلطان بوده. هنگامی که به مقام و منصب رسید به حکم نمک‌شناسی، بر خلاف محتشمان، چارق...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اطاعت از اولیای الهی در مثنوی مولوی
دل نهادن به فرمان حق و اطاعت از اولیای الهی، حزم و دور‌اندیشی است. مولانا می‌گوید: با مطالعه‌ی سرگذشت گذشتگان پند بگیرید و با حزم خود را به عاقبت...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
الهام گرفتن از اولیاء‌الله در نگاه مثنوی
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود که من و اصحابم و یا اهل بیتم در طوفان روزگار مانند کشتی‌ایم. مضمون این سخن به حدیثی اشاره دارد که عبارات...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اشراقات ربّانی و دریافت باطنی مردان حق در مثنوی
نگرانی‌های اهل صفا بی‌اساس نیست. اگر آنان از امری، بی‌آن که شواهد و قراین عینی در کار باشد، احساس ناخوش آیندی پیدا کنند، قطعاً شرّی در شرف وقوع...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
ادب بندگی اولیاء‌الله نسبت به ولیّ مطلق
مولانا می‌گوید: انسان را نرسد که حضرت حق را مورد امتحان و آزمایش قرار دهد، زیرا امتحان، نوعی تصرف کردن در مشیت و حکمت بالغه‌ی الهی است. بسیارند...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اشراف مردان حق بر باطن انسان‌ها در نگاه مثنوی
«بوشناسان» مردان حق‌اند که بر باطن همه اشراف دارند؛ جواسیس القلوب‌اند. «همسایگان» کسانی هستند که از دل ما بی‌خبر نمی‌مانند. در ابیات بعد می‌بینیم...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اتکا به حق اولیای الهی در مثنوی
سخن از اتکای به حق و مردان حق است و در این جا جعفر بن ابی طالب (جعفر طیار)، برادر حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام) برای مثال مطرح می‌شود. جعفر...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مولوی و تجسم اعمال در روز رستاخیز
در روز رستاخیز باطن انسان‌ها به صورت‌هایی تجسّم می‌یابد. صورت تجسم‌یافته‌ی هر کس مطابق با صفت غالب اوست. حکیم سبزواری در شرح این بیت می‌گوید:...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
نهیب مرگ در بیان مولانا
یک نمونه دیگر از عوالم قدرت، مرگ یا عزرائیل است. مولانا می‌گوید: گرز او چوبی یا آهنی نیست. «اثر آن را بنگر»، یعنی مرگ یک هشدار و نهیب الهی است....
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مولانا و تجسم اعمال در آخرت
ای کسی که پوستین بندگان نیک را می‌دری و به مؤمنان و مقبولان الهی که هم چون حضرت یوسف(علیه السلام) پاک و پرهیزکارند آزار می‌رسانی، روزی از این...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مولانا و سوگ نامه تعزیت در قیامت
در روز قیامت جهت آگاه کردن خلایق، نامه‌ی سیاه اعمال شخص را به دستش می‌دهند. تا وقتی که شخص عاصی در دنیا زندگی می‌کند از حقایق پشت پرده غافل است....
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مسئله تجسم و نتیجه اعمال و پیوند جان‌ها در مثنوی
در این ابیات مولانا موضوع پیوند جان‌ها را مطرح می‌کند که از پیوند آنها، جان تازه‌ای پدید می‌آید و به هستی معنای تازه‌ای می‌دهد، همان‌طور که پیوند...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مولانا و الهامات الهی در خواب
این که گفته‌اند: النوم اخ الموت، یک تفسیرش این است که آن سوی مرگ هم مثل هنگام خواب، روح حیات و انتظامی دارد. «هست آن فرع این»، یعنی آن چه در...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مرگ پلی است که دوست را به دوست رساند
غافلی می‌گفت: اگر پای مرگ در میان نبود، این دنیا بسیار دل‌نشین می‌شد. خردمند عارفی بدون گفت: اگر مرگ نمی‌بود، این جهانِ پُر از رنج و ابتلا، پَر...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مثنوی و صدای جیرجیر درهای مرگ
شگفت این که چراغ جان انسان، هم با پُف اندوه می‌میرد و هم از پُف شادی. هم شدت شادی انسان را می‌میراند و هم شدت غم و غصه. انسان در میان این دو...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
قیامت یا رستاخیز کبرا در نگاه مثنوی
سخن در چگونگی وقوع رستاخیز است و این که روح به تن همان‌گونه باز می‌گردد که هر صبح بیداری به خفتگان باز آید. حشر اکبر همان قیامت بزرگ است که بیداری...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
قیامت نقد حال تو بود
منظور از نقد حال شدن قیامت این است که قیامت در تو ظهور می‌کند، زیرا تو با همراه شدن حقیقت، حجاب دنیا را واپس زده‌ای و به قیامت نایل شده‌ای. در...
چهارشنبه، 7 مهر 1395