مولانا و نقش انبیا در ساختار تربیتی بشر
پیامبران برگردن همه‌ی انسان‌ها حق فراوان دارند، زیرا ما را از فرجام دل‌بستن به جذبه‌های پرنقش و نگار دنیا آگاه کردند؛ یعنی به ما گفتند که مبادا...
جمعه، 19 شهريور 1395
مولانا و چهره‌ی حقیقی و باطنی پیامبر و اولیاء‌الله
مولانا می‌گوید: دیدن صورت حقیقی پیامبر و اولیای حق به این اسانی نیست، بلکه باید از نفس و دنیا بگذری، زیرا نیل به کمالات والای معنوی به این آسانی‌ها...
جمعه، 19 شهريور 1395
مقام و جایگاه انبیا و اولیا از نگاه مولانا
این که برخی می‌گویند که اولیا به کوه‌ها پناه می‌برند تا از چشم مردم پنهان شوند، حرف درستی نیست، زیرا در همان اثنا که جسم اولیاء الله در نزد مردم...
جمعه، 19 شهريور 1395
مولانا و توصیف پیامبر اسلام به حقیقت محمدیه (ص)
مولانا می گوید: قدرت همه انبیا فرع قدرت پیامبر اسلام است. قدرت حق می‌تواند هر آفریده‌ای را به کارهای خارق‌العاده توانا کند. پیامبران چون متکی...
جمعه، 19 شهريور 1395
مسئله شفاعت صالحان در مثنوی
پیوند باطنی انبای و اولیا با حق موجب شفاعت آنها برای بخشایش امت است. از این رو، اینک نجات امت خویش را از او خواهانم، زیرا او هرگز از عارفان رخ...
جمعه، 19 شهريور 1395
مثنوی و گواهی بتان به عظمت شأن مصطفی (ص)
سخن مولانا بر مدار این مطلب هست که بت‌پرستان چون معبود حقیق را گم کرده‌اند به معبودهای آفل و زوال‌پذیر روی می‌آورند و از این خبر ندارند که پرستش،...
جمعه، 19 شهريور 1395
مر یتیمی را که سرمه حق کشد
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شفیع هر گنه‌کار است، چرا که چشم او به جز حضرت حق به هیچ جانبی نلغزید. در این دنیا که به منزله‌ی شب است، خورشید...
جمعه، 19 شهريور 1395
مثنوی و تأکید بر نقش انبیا در تربیت نفوس
خداوند متعال در کلام خود، تو را حمار نخوانده، بلکه اسپ خطاب کرده است، زیرا عرب به اسپ تازی گوید: تعال؛ یعنی بیا. خداوند نیز آدمیان را کلمه تعال...
جمعه، 19 شهريور 1395
مثنوی و شمه ای‌از حقیقت محمدی (ص)
خداوند به پیامبر خطاب‌ می‌کند: (یا أَیهَا الْمُزَّمِّلُ* قُمِ اللَّیلَ إِلَّا قَلِیلًا)؛ ای‌درگلیم پیچیده، شب را بیدار بمان، مگر کمی از آن را....
جمعه، 19 شهريور 1395
ظلم ستیزی انبیا و فلسفه‌ی حکومت در نگاه مولوی
«انصاف جو» به معنای دادخواه یا به اصطلاح محاکم، مدعی است. «باد و بروت» به معنای غرور و تجاوز «که ظلمی پیش برد؟» و به معنای چه کسی توانست ظلم...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
شرح مناظره‌ی موسی و فرعون در مثنوی
فرعون عقل کمال طلب ندارد و از ماورای این جهان چیزی ‌نمی‌فهمد، اما عقل موسی عالم غیب و جهان دیگر را می‌بیند. «من عقلم» بدین معناست که انبیا جلوه...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
در نگاه مثنوی پیامبران و مردان حق در شکست هم پیروزند
از بارگاه الهی وحی در رسید که ای پیامبر، برو و از این شکست غمگین مباش، زیرا در خواری و اندوه فعلی، پیروزی‌هایی نهفته است؟ «از دولت» به معنای...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
در نگاه مولانا خورشید احمدی خورشید صدتوست
ارادت مولانا به ساحت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در این ابیات موج می‌زند. جمال احمدی، جمال باطنی و معنوی پیامبر است که در هر دو کون نظیری...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
حق سیتزی منکران موجب اثبات حق و عزّت پیامبران
سخن از کافران و منکران است که مقابله‌ی آنها موجب اثبات حق و عزّت پیامبران می‌شود. حقیقت‌ستیزان قصد ذلیل کردن بندگان خاص خدا را داشتند، در حالی...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
حکمت بربسته و حکومت بر رُسته
هنگامی که دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) علنی گشت و هواداران آن حضرت افزایش یافتند، سران قریش احساس خطر می‌کنند و روزی نزد ابوطالب-...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
جنبه‌ی بشری و جنبه‌ی الهی پیامبر(ص) از نگاه مولانا
عظمت شهپر جبرئیل پیامبر را بیهوش کرد، اما مرد حق، آن هم شخصیتی چون پیامبر، چگونه ممکن است که مشاهده‌ی بال جبرئیل را برنتابد؟ مردی که در معراج...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
جنسیت و تناسب روحی و معنوی در بیان مثنوی
مولانا در سایه‌ی دو تمثیل و لطیفه و با تعبیرات گوناگون اصل جذب و انجذاب را در پدیده‌های مادی و روحی بیان می‌کند. بدین معنا که جذب و انجذاب در...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
تفسیری متفاوت از معراج پیامبر(ص) در مثنوی
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: معراج من، برتر از معراج یونس نیست: (لا تُفضلونی علی یونس بن متّی»؛ مرا برتر از یونس، فرزند متی، ندانید....
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
آگاهی پیامبران بر ضمایر انسان‌ها از نگاه مثنوی
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دسته‌ای از اسیران را که دست بست می‌بردند، تبسم‌کنان تماشا می‌کرد. اسیران آهسته با خود می‌گفتند: این دیگر چه...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
پیامبر و معراج در مثنوی معنوی
ماه، پهنه‌ی آسمان را در یک شب در می‌نوردد. در جایی که ماه در یک شب برج‌ها را طی می‌کند، پس چرا معراج را انکار می‌کنی؟ وقتی که ماه در چنین زمان...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395