قضای الهی و دگرگونی عوامل طبیعی در مثنوی
کو آن انسانی که در این جهان به هنگام ظاهر شدن خشم و شهوت، خویشتن‌داری کند تا جان خود را فدای او کنم. گفت: چنین انسانی پیدا نمی‌کنی، مگر خدا بخواهد....
سه‌شنبه، 29 تير 1395
غفلت و قضای الهی در مثنوی
غفلت، در این جا غفلت از سیر به سوی حق و اشتغال به دنیاست. آنها که از غم جهان دیگر غاقل‌اند در این دنیا غرق می‌شوند و هر یک به گوشه‌ای از آن می‌چسبند....
سه‌شنبه، 29 تير 1395
اختیار و مسئولیت انسان از نگاه مثنوی
در نظر مولانا انسان هرچه می‌کند به مشیت حق است، اما مولانا این را جبر نمی‌داند و انسان را تا حدی مختار و مسئول اعمال خود می‌بیند. مولانا می‌گوید:...
سه‌شنبه، 29 تير 1395
تجلیات غیبی روح متعالی در مثنوی
آن‌چه مولانا در قصه طولانی دقوقی بیان می‌کند، رؤیای پرماجرایی به نظر می‌رسد که وقوع آن در عالم حس پذیرفتنی نیست و گویی مولانا برای بیان عوالمی...
سه‌شنبه، 29 تير 1395
قضای الهی و مسئول بودن انسان در نگاه مثنوی
شخصی از مولانا می‌پرسد: تناقض میان این دو حدیث را چگونه باید حل کرد: حدیث اول این‌که پیامبر فرمود: «و لا رضا بالکفر بعد الاسلام؛ راضی شدن به...
سه‌شنبه، 29 تير 1395
قضای الهی در مثنوی
مولانا به اندیشه‌ی قضای الهی اشاره می‌کند و می‌گوید: قضای الهی هر توانایی در هستی را محو می‌کند و بر همه چیز غالب است. به مثلی از عرب‌ها اشاره...
يکشنبه، 27 تير 1395
رضا به قضای الهی و معرفت شهودی در مثنوی
در این ابیات بحث در مورد رضا به قضای الهی و سالکانی است که در این دنیا نسبت به مشیت الهی اعتراضی نمی‌کنند ولو در قالب دعا و خواستن از پروردگار....
يکشنبه، 27 تير 1395
مشیت فراگیر حق در مثنوی
همه چیز به مشیت حق بستگی دارد و هیچ یک از دلایل و ضوابطی که ما برای دنیای خودمان داریم نمی‌تواند معیار کارهای خدا باشد. لطافت و نرمی آب از ذات...
يکشنبه، 27 تير 1395
قضا و قدر و مشیت الهی در مثنوی
مسئله قضا و قدر الهی از پُر دامنه‌ترین مباحث فرقه‌ها و نحله‌های گوناگون فکری و اعتقادی است. «قضا» در لغت به معنای حکم و قطع و فیصله دادن است....
يکشنبه، 27 تير 1395
تقدیر الهی در مثنوی
«شب»، همان عالم اسرار ازلی است. حیله‌ها و مکرها تدبیرها و نقشه‌هایی است که ما در این هستیِ محدودِ خود، پدید می‌آوریم و به آن دل می‌بندیم. تدبیرها...
يکشنبه، 27 تير 1395
توکل جبریّون در بیان مثنوی
به نظر استاد فروزان‌فر، مولانا در مناظره‌ی شیر و نخجیران، شیر را نمونه‌ی مرد بیدار دل و به کمال رسیده‌ای می‌داند که با وجود اعتقاد به قدرت حق...
يکشنبه، 27 تير 1395
اتحاد عاشق و معشوق در مثنوی
فرضاً اگر از روی امتحان، صد شمشمیر بر ایاز بزنم از پیوستگی آن مهربان به من چیزی کاسته نشود، زیرا او می‌داند که من آن شمشیر را بر خود می‌زنم،...
شنبه، 26 تير 1395
جبر و اختیار در مثنوی
در آیه‌ی 16 سوره‌ی اعراف آمده است: (فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِیمَ)؛ چون مرا گمراه کردی، بر سر راه راستی...
شنبه، 26 تير 1395
حدوث و قدم عالم از منظر عینیت‌گرایی عارفانه مثنوی
در کلام مولانا دهری و فلسفی غالباً به کسی اطلاق می‌شود که به ماورای طبیعت و هستیِ بیرون از عالم، اعتقاد ندارد و می‌گوید: هستی به همین صورت از...
شنبه، 26 تير 1395
وحدت و کثرت در مثنوی
خدا در عالمِ ظاهر مانند موجودات خاکی و مادی دیده نمی‌شود، به همین دلیل پیامبران در عالم خاکی نایب او به حساب می‌آیند و همانند او باید مورد اطاعت...
شنبه، 26 تير 1395
خُم خانه‌ی شراب وحدت و مستی باده‌ی عشق
بایزید بسطامی در حالت محو و فنا و مستی به مریدان خود گفت: منم خداوند سبحان و چون از بی‌خویشی بدر آمد، بدو گفتند: دیشب چنین ادعایی کردی، بایزید...
شنبه، 26 تير 1395
وحدت جوهری ادیان و مذاهب در مثنوی
مولانا در مثنوی بارها بر وحدت جوهری ادیان تأکید ورزیده است، به نحوی که تحقیقاً می‌توان آن را یکی از مبانی مکتب فکری و ذوقی او شمرد. البته وحدت...
جمعه، 25 تير 1395
وحدت حقیقی و حقیقت توحید در مثنوی
این دریا دریای وحدت است و نظیر و همتایی ندارد. گوهر و ماهی‌اش تنها موج است. منظور بیت این است: وجود، یکی است و تالی ندارد و آن‌چه به صورت موجودات...
جمعه، 25 تير 1395
اتحاد عشق و عاشق و معشوق در مثنوی
عشق، سخت تشنه است و تشنه را می‌جوید. عشق، خواهان عاشق است. عشق و عاشق مانند روز و شب دائم در پی یک‌دیگرند و هم‌دیگر را می‌طلبند:
جمعه، 25 تير 1395
چگونگی صدور کثیر از واحد از نگاه مثنوی
شکی نیست که باید میان علت و معلول سنخیت باشد، زیرا معلول از رشحات و اثرات وجودی علت است. چنان‌که قاعده معروف «الواحد لایصدر عنه الا الواحد»؛...
جمعه، 25 تير 1395