قضایای ترکیبی ماتقدم در کانت، ‌ابن سینا و ملاصدرا
برخی از کانت شناسان و نیز تاریخ نویسان فلسفه از تأثیر محتمل ابن سینا، ‌فیلسوف ایرانی ـ اسلامی بر برخی از آراء منطقی و فلسفی کانت سخن گفته اند....
دوشنبه، 13 آبان 1392
روشنگری چیست؟
در این مقاله، بر پایه متنی که (در سپتامبر 1783) در نشریه ماهنامه برلینی (Berlinische monatschrift) منتشر شده و موضوع آن نکوهش کاستی های اخلاقی...
يکشنبه، 12 آبان 1392
برهان در فلسفه ی کانت
کانت در فلسفه ی خویش «برهان» را جزء ویژگی های منحصر به فرد علم ریاضی می پندارد و تفاوتی بین دو واژه Demonstration و Discursive قایل است. مقصود...
يکشنبه، 12 آبان 1392
فلسفه ی تربیتی کانت و مبانی آن
فلسفه های تربیتی معاصر حاصل تطور و تکامل اندیشه های گوناگون در دو سده اخیر است. کانت با تأسیس یک نظام جامع فلسفی توانسته است در حوزه های گوناگون...
يکشنبه، 12 آبان 1392
کانت، اخلاق سیاسی یا سیاست اخلاقی
در این مقاله رابطه ی فاعل (سوژه) اخلاق و فاعل سیاست و نسبت عمل اخلاقی و عمل سیاسی و رابطه میان اصل های هدایت کننده این دو حوزه را وارسی می کنیم...
يکشنبه، 12 آبان 1392
آشنایی ایرانیان با کانت
نزدیک صد و پنجاه سال است که نام ایمانوئل کانت(1724-1804) فیلسوف بزرگ آلمانی بر زبان نخبگان ایرانی جاری است. این دوران آشنایی به سه مرحله قابل...
يکشنبه، 12 آبان 1392
زمان در فلسفه ی کانت؛ ‌بازیگر نقش وجود
چرا کانت «زمان و مکان» و مخصوصاً «زمان» را از عالم خارج به درون ذهن می آورد و به آنها وصف پیشینی می بخشد؟ چرا کانت این دو ادراک ذهنی را «مفهوم»...
يکشنبه، 12 آبان 1392
نظریه ی کانت درباره ی کرامت انسانی و حقوق ذاتی بشر
در عصر روشنگری اصطلاح «طبیعت» موجب تغییری در تعریف انسان شد. از آن زمان تاکنون آن چه انسان را از سایر موجودات متمایز می سازد، ‌دیگر فقط قوه ی...
يکشنبه، 12 آبان 1392
قضایای ترکیبی ماتقدم در کانت، ‌ابن سینا و ملاصدرا
برخی از کانت شناسان و نیز تاریخ نویسان فلسفه از تأثیر محتمل ابن سینا، ‌فیلسوف ایرانی ـ اسلامی بر برخی از آراء منطقی و فلسفی کانت سخن گفته اند....
يکشنبه، 12 آبان 1392
مقدمه‌ای بر روش علمی
روش علمی مجموعه تکنیک‌های مورد استفاده ی جامعه ی علمی جهت بررسی پدیده‌های طبیعی بوده و ساختاری هدفمند برای بررسی علمی و آنالیز داده‌ها به وجود...
يکشنبه، 12 آبان 1392
زندگینامه ویلارد ون اورمان کواین
او تحصیلات دانشگاهى‌اش را با رشته ریاضى در دانشگاه اوبرلین آغاز کرد و در سال 1930 لیسانسش را دریافت کرد. استعدادها و علائق متنوع او از یک طرف...
چهارشنبه، 8 آبان 1392
درباره اندیشه های کواین
گرایش مسلط بر فلسفه ارسطو طبقه بندی کردن و تمایز نهادن است؛ تمایز صورت از محتوا، جوهر از عرض، شعر از فلسفه ، فلسفه از منطق و مخصوصا تمایز بین...
چهارشنبه، 8 آبان 1392
تاریخچه ارزیابی علم و فناوری وظهور شاخص های علمی
معمولاً دولتها برای بازبینی عملکرد گذشته خود در راستای توسعه ملی و طرح سیاستگذاری آینده برای ابعاد مختلف جامعه ناگزیرند برآوردی واقع بینانه از...
چهارشنبه، 8 آبان 1392
تصمیم گیری اخلاقی در جراحی مبتنی بر دستگاه اخلاقی راس
مقوله اخلاق و تأثیر آن بر اعمال جراحی از اهمیت فزاینده ای برخوردار است. شناخت الگوها و مکاتب اخلاقی و کمک گرفتن از آنها جهت تصمیم گیری باعث می...
چهارشنبه، 8 آبان 1392
وظایف اخلاقی در دیدگاه دیوید راس
سر ویلیام دیوید راس برجسته ترین چهره ی اخلاق وظیفه گرا پس از کانت است. در این مقاله، به تبیین نظریه ی ابتکاری او مبنی بر تفکیک «وظایف اخلاقی...
چهارشنبه، 8 آبان 1392
آیا معرفت، باورِ صادقِ موجَّه است؟
تحلیل معرفت همواره یکی از مسائل اصلی اپیستمولوژی بوده است که سابقه آن به افلاطون باز می گردد و عناصر اصلی این تحلیل دو مفهوم باور (belief) و...
چهارشنبه، 8 آبان 1392
مقایسه تطبیقی معارف قرآنی و تفکیکی (۱) گزارش ساده و فشرده آراء تفکیک
هدف این بحث بررسی مختصر چند مسأله اصلی از اختلافات اعتقادی مکتب تفکیک با عرفان و حکمت متعالیه در خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و معادشناسی...
يکشنبه، 5 آبان 1392
مقایسه تطبیقی معارف قرآنی و تفکیکی (۲) خداشناسی
در یادداشت گذشته مروری گذرا بر آراء مکتب تفکیک در چهار محور خداشناسی و جهان‏شناسی و انسان‏شناسی و معادشناسی انجام شد. در اینجا ابتدا آراء تفکیک...
يکشنبه، 5 آبان 1392
مقایسه تطبیقی معارف قرآنی و تفکیکی (۴) انسان ‏شناسی
در این مرحله ـ که «عالم ذرّ اول» نامیده می‌شود ـ بدن ذرّی حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام و حوا نیز در کنار دیگر بدن‌ها بوده‌اند (تنبیهات،...
يکشنبه، 5 آبان 1392
مقایسه تطبیقی معارف قرآنی و تفکیکی (۵) معاد‏شناسی
مکتب تفکیک معتقد است بهشت و جهنّم در گوشه‌ای از همین عالم دنیاست به گونه‌ای که اگر کسی قدرت پرواز به آسمان‌ها را داشته باشد می‌تواند به بهشت...
يکشنبه، 5 آبان 1392