به سوي معرفتي فرانگر
هر چند بايد به شرط حصول شروط و شرايط ماهوي و هويتي (صوري) مشخص در فهم و ادراك دين آن را معرفت ديني انگاشت، اما آنچه را كه از سعي موجه دانشور...
دوشنبه، 13 تير 1390
حكمت عملی وامدار حكمت نظري
متني كه مي خوانيد سخنراني منتشر نشده اي از آيت اللّه عبد الله جوادي آملي است كه در جمع اعضاي كميته علمي و شوراي سياستگذاري همايش سياست متعاليه...
دوشنبه، 13 تير 1390
بي اعتناء به جهان
آنچه من در دو سال اخير درباره سياست علم نوشته ام، گرچه مورد استقبال دانشگاهيان قرار گرفته است هنوز ابهام هاي بسيار دارد و به اين جهت سوء تفاهم‌هايي...
يکشنبه، 5 تير 1390
توسعه همراه با عدالت از منظر فيلسوفان معاصر
اين نوشتار به بررسي نسبت عدالت و پيشرفت از منظر فيلسوفان معاصر پرداخته است. نوشتار، پس از طرح مشكلات روش شناختي، رو يكرد به عدالت و توسعه را...
چهارشنبه، 1 تير 1390
عدم ثبات و فقدان حاکميت تفکر فلسفي در ايران معاصر
فلسفه ي سياسي، هرگونه تأمل عقلي از چيستي زندگي و نظم سياسي، تعيين جهت و هدف و غايت آن و بيان اصول سامان دهي جامعه و حکومت و تحقق آنها مي باشد....
چهارشنبه، 25 خرداد 1390
سوال هایی که بشر در مسیر شناخت باید از خود بپرسد
انسان در طول تاریخ ، هرگاه فرصتی پیدا کرده نقبی به درون خود بزند ، خود را با هزاران سوال از ناشناخته های درون و برون خود ، روبرو دیده که هرچه...
شنبه، 21 خرداد 1390
متافيزيك و زندگى هر روزه
اولين قدم در بحث متافيزيك تعريف كلمه متافيزيك است كه يكى از الفاظ مبهم و مسئله ساز و گيج كننده در تاريخ فلسفه است. در تاريخ فلسفه كمتر مفهومى...
دوشنبه، 26 ارديبهشت 1390
متافيزيك دكارت
موضوع هستي نزد دكارت به صورت سيستماتيك بررسي نشده است. دكارت همه توجه خود را صرف فعاليت " من فكر مي كنم" يا cogito كرده است كه منبع ذهني هستي...
دوشنبه، 26 ارديبهشت 1390
متافيزيك از ديد ارسطو
ارسطو شاگرد افلاطون در كتاب خود "متافيزيك" به بررسي هستي همانطور كه هست پرداخته است. او در اين كتاب از افلاطون انتقاد كرده كه وي نه به مفهوم...
دوشنبه، 26 ارديبهشت 1390
متافيزيك از ديدگاه پارمنيدس و افلاطون
پارمنيدس نخستين كسي ست كه درباره متافيزيك بحث كرده است. اين فيلسوف در قرن ششم قبل از ميلاد مسيح مي زيسته است. پارمنيدس را "پدر متافيزيك" مي دانند...
دوشنبه، 26 ارديبهشت 1390
متافيزيك ابن سينا
متافيزيك آن طور كه ابن سينا در كتابش با عنوان "شفا" در نظر گرفته، توضيح عقلاني همه هستي ست. ابن سينا "مشتق شدن همه چيز از هستي لازم"، ابديت هستي...
دوشنبه، 26 ارديبهشت 1390
علوم شناختی ، علمی رو به آینده
علوم شناختی ، مجموعه ای از رشته های تخصصی و حوزه وسیعی از دانش است. ده ها سال است که در دنیا در زمینه علوم شناختی تحقیقات مفصل و پر هزینه ای...
دوشنبه، 26 ارديبهشت 1390
استقراء و تجربه(2)
در فلسفه مشائي نوع جسماني مركب از ماده و صورت نوعيه است. صورت نوعيه حقيقت و ماهيت ويژه هر شي است كه به وسيله تحصل اخير تحصل و تميز يافته است....
سه‌شنبه، 20 ارديبهشت 1390
استقراء و تجربه(1)
براي تبيين جايگاه استقراء و تجربه به خصوص در معرفتشناسي پيشينيان، ناگزيريم به اجمال نگاهي به قضاياي بديهي در منطق ارسطوئي بيندازيم. منطق ارسطويي...
سه‌شنبه، 20 ارديبهشت 1390
نگاهي به فلسفه انكسيمندروس
انكسیمندروس (547-610 قبل از میلاد) معتقد بود ضرورتی ندارد آب یا هوا یا آتش را قطعاً به عنوان اصل یا صورت نخستین جسم مشخص سازیم. علت مادی و عنصر...
سه‌شنبه، 20 ارديبهشت 1390
مفهوم زمان از ديدگاه هايدگر
در اين مقاله به بررسي رساله هايدگر با عنوان ”مفهوم زمان“ مي پردازم. هايدگر در اين رساله به بحث درباره زمان پرداخته است. براي درك كتاب ” وجود...
سه‌شنبه، 20 ارديبهشت 1390
فلسفه و علوم طبيعي
اخلاق تكاملي مي كوشد بر شكاف ميان فلسفه و علوم طبيعي پل بزند. به اين ترتيب كه استدلال مي كند انتخاب طبيعي حسي اخلاقي را در انسان القا كرده است،...
دوشنبه، 19 ارديبهشت 1390
مفهوم زمان از ديدگاه هايدگر
در اين مقاله به بررسي رساله هايدگر با عنوان ”مفهوم زمان“ مي پردازم. هايدگر در اين رساله به بحث درباره زمان پرداخته است. براي درك كتاب ” وجود...
دوشنبه، 19 ارديبهشت 1390
نسبيت ، زندگي ، هستي ، نيستي
بايد توجه داشت كه صرفِ امكانِ فرض وجود امر مطلق، نمي توان بر وجود آن اصرار كرد، به ديگر بيان وجود مطلق ممكن است، هر چند كه اصراري براثبات آن...
دوشنبه، 19 ارديبهشت 1390
ظهور فلسفه مشاء و اسماعیلیان و منتقدان آنها
فلسفه مشایی با ابن سینا به اوج کمال رسید. شیخ الرئیس ابوعلی سینا که هموطنان وی حجة الحق لقبش داده اند، بزرگ ترین دانشمند ایران و سرآمد فلاسفه...
دوشنبه، 19 ارديبهشت 1390