اخترشناسی و آفرینش (قسمت اول)
اخترشناسان و فیزیک دانان در قرن بیستم تلاش نمودند تا عمر دقیق کیهان را تعیین کنند. آنها با استفاده از نظریی نسبیت عام، یک جهان در حال انبساط...
شنبه، 3 ارديبهشت 1390
اخترشناسی و آفرینش (قسمت دوم)
فیزیک دانان و اخترشناسان درجستجوی یک نظریی "وحدت یافته"اند که اصطلاحاً آن را "جام مقدس" در کاوش های جاری نامیده اند. جستجو برای نظریی وحدت یافته...
شنبه، 3 ارديبهشت 1390
تصور و تصديق (4)
از مجموعه مطالب گفته شده بدست آمد كه تصديق هميشه همراه حكم است؛ قوام تصديق به حكم است. تصديق بدون حكم تصديق نيست و آنچه تصديق را تصديق مي كند...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
تصور و تصديق (3)
از آنجا كه ملاكِ تصديق حكم و مايز ميان تصور و تصديق نيز حكم است، لازم است قبل از پرداختن به تصديقات با حقيقت و ماهيت حكم آشنا شويم. در مسئلة‌...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
تصور و تصديق (1)
تقسيم علم به تصور و تصديق دومين تقسيمبندي علم است؛ بدين معنا كه علم در گام نخست به حصولي و حضور منقسم شد و علم حصولي دو قسم خواهد داشت: تصور...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
تصور و تصديق (2)
حال كه دانستيم تصور علمي است كه نسبت به حكم لابشرط است،‌ اين نوع علم شامل اقسامي مي شود: 1. تصور مفرد: اين تصور مثل تصور انسان،‌ درخت، سنگ و...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
تصوّر و تصديق، پيش درآمد جايگاه مبحث علم در علوم اسلامى(1)
مباحث مربوط به ادراك و مع[1]رفت در علوم اسلامى - اعم از فلسفه، كلام، منطق و حتى علم اصول- بصورت پراكنده مطرح شده است. در منابع اسلامى، ابواب...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
تصوّر و تصديق، پيش درآمد جايگاه مبحث علم در علوم اسلامى(3)
از آنجا كه ملاكِ تصديق و مائزميان تصور و تصديق حكم است، لازم است قبل از پرداختن به تصديقات با حقيقت و ماهيت حكم آشنا شويم. در ارتباط با مسئله...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
تصوّر و تصديق، پيش درآمد جايگاه مبحث علم در علوم اسلامى(4)
از مجموعه مطالب گفته شده بر مى آيد كه تصديق هميشه همراه حكم است؛يعنى قوام تصديق بر حكم است و بدون حكم، تصديقى در كار نيست. اينك بايد ديد ارتباط...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
تصوّر و تصديق، پيش درآمد جايگاه مبحث علم در علوم اسلامى(2)
ابن سينا آندو را چنين تعريف كرده است: التصور هو الحاظر مجردا عن الحكم و المصدّق بها هو الحاضر مقارناله[5]. در اين بيان تصور، مجرد از حكم و تصديق...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
معماي جذر اصم نزد منطق دانان قرن هفتم (پارادوكس دروغگو) – (3)
سعد بن منصور بن كمونه (683 - 622 ه .ق.) نويسنده المطالب المهمله - كه بخش منطق آن به سبك دو بخشي تدوين شده است - در برخي از آثار خويش به طرح معماي...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
معماي جذر اصم نزد منطق دانان قرن هفتم (پارادوكس دروغگو) – (1)
شبهه كلّ كلامي كاذب، كه نزد منطقدانان قرن هفتم به نام شبهه جذر اصم خوانده شده است ، غالبا در منابع منطق دوبخشي، مورد بحث قرار گرفته است. اثيرالدين...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
معماي جذر اصم نزد منطق دانان قرن هفتم (پارادوكس دروغگو) – (2)
خواجه طوسي (672 - 598 ه .ق.) از منطق نگاران نُه بخشي در قرن هفتم است. وي در تعديل المعيار في نقد تنزيل الاسرار كه كتاب دو بخشي ابهري را مورد...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
معماي جذراصم در حوزه فلسفي شيراز (پارادوكس دروغگو) – (2)
بيرون شدي كه اميرصدرالدين دشتكي، ارائه مي‌دهد در واقع تلاشي براي نشان دادن صدق و كذب ناپذيري جمله كل كلامي كاذب است. ريشه معما، صادق و يا كاذب...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
معماي جذراصم در حوزه فلسفي شيراز (پارادوكس دروغگو) – (1)
تأملات فلسفي حكيمان حوزه فلسفي شيراز (نيمه دوم قرن نهم تا پايان قرن دهم) نقطه عطفي در تاريخ تفكر فلسفي فرهنگ اسلامي است. انديشه هاي كلامي، مداقه...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
معماي جذر اصم نزد متكلمان (پارادوكس دروغگو)- (2)
روي آورد متكلمان به مسأله كل كلامي كاذب، رهيافتي ابزار انگارانه است. بر خلاف رويكرد منطق دانان كه به منظور حل معما و يافتن برون شدي از آن، به...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
معماي جذر اصم نزد متكلمان (پارادوكس دروغگو)- (1)
تطور تاريخي مسئله معماي دروغگو نزد دانشمندان مسلمان، هشت دوره مشخص دارد. تحليل متكلمان را در دوره دوم مي توان تفسير كرد. متكلمان اين معما را...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
مقايسه نگرش صدرالمتألهين و ابن‌سينا در مسئله اتّحاد عاقل و معقول(3)
پس از آنكه معناي تعقل از نظر ابن سينا و ملاصدرا بيان گرديد، لازم است به مسئله اتحاد عقل و عاقل و معقول اشاره شود، و مقصود از آن روشن گرديده،...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
مقايسه نگرش صدرالمتألهين و ابن‌سينا در مسئله اتّحاد عاقل و معقول(4)
صدرالمتألهين در مباحث گوناگون به بررسي انواع اتحاد پرداخته است، مثلاً در پي فرمايشات شيخ الرئيس در الهيات شفا، وي نيز اتحاد ماده و صورت، و اتحاد...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
مقايسه نگرش صدرالمتألهين و ابن‌سينا در مسئله اتّحاد عاقل و معقول(2)
بيان شد كه در عبارات ابن سينا، به دو برداشت از تعقل برمي‏خوريم: يكي، تعقل از طريق تجريد و ديگري، تعقل از طريق استفاضه و اتصال به عقل فعال. بنظر...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390