لوازم و پیامدهای اسلامیت و جمهوریت
یکی از آموزه‏های اساسی حکومت در اسلام تلفیق سیاست و دیانت بوده است که خود را در عرصه‏های مختلف سیاسی و اجتماعی ظاهر می‏سازد.این آموزه به علت...
چهارشنبه، 6 خرداد 1388
مردم‏سالاری در نظام ولایی
از همان زمانی که واژه «جمهوری اسلامی»، در انقلاب شکوهمند اسلامی سال 1357 بر سر زبان‏ها افتاد و امام خمینی(رحمت الله علیه)، آن را به عنوان حکومت...
چهارشنبه، 6 خرداد 1388
مفهوم مردم سالاری دینی
واژه «مردم‏سالاری دینی»، اصطلاح تازه‏ای در گفتمان سیاسی دنیاست كه - بر خلاف واژه‏هایی چون جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و ... كه همگی تركیب‏هایی...
يکشنبه، 3 خرداد 1388
شايسته سالاري در حكومت ديني
مجلس شوراي اسلامي، در بين اركان نظام مقدس اسلامي، از جايگاه ويژه اي برخوردار مي باشد تا جايي كه بنيانگذار و معمار كبير انقلاب، حضرت امام آن را...
يکشنبه، 3 خرداد 1388
خط قرمزهای مردم سالاری در قرآن
چند سالی است كه در گفتارها و نوشتارهایی كه در حوزه نوگرایی دینی، مدرنیته و سنت، تقابل دین و دمكراسی و موضوعاتی نظیر این ها، واژگانی مطرح شده...
يکشنبه، 3 خرداد 1388
مردم محوری علیه مردم سالاری
1ـ مردم به گروهی از انسانها گفته می‏شود که در یک حوزه جغرافیایی و با یک فرهنگ خاصی زندگی می‏کنند و دارای تاریخ مشخصی می‏باشند هر چند این تاریخ...
يکشنبه، 3 خرداد 1388
شرايط كارگزاران حكومتي در قرآن و حديث
مجلس شوراي اسلامي مركب از نمايندگان بي واسطه مردم است كه طبق قانون اساسي جمهوري اسلامي دو وظيفه اصلي دارند: يكي صلاحيت قانونگذاري(1) و ديگري...
يکشنبه، 3 خرداد 1388
شرايط رهبرى
چنانكه پس از رسول اكرم «صلى الله عليه وآله» وقتى در آن كسى كه بايد عهده‏دار خلافت شود، اختلاف پيدا شد باز در اينكه مسئول امر خلافت بايد فاضل...
يکشنبه، 3 خرداد 1388
مشروعیت حكومت اسلامی
بررسی این كه بر چه اساس و معیاری قدرت حاكمیّت بر ملّت به عهده فرد و یا دستگاهی نهاده می شود تا آن فرد یا دستگاه حاكمه شرعاً و قانوناً حقّ استفاده...
يکشنبه، 3 خرداد 1388
استفاده صحيح از نعمتهاي الهي
روزي رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) وارد اطاق عايشه شد. مشاهده کرد که تکه ناني روي زمين و زير دست و پا افتاده است آن را برداشته و خورد...
يکشنبه، 3 خرداد 1388
تنها شكل حكومت دينى
ابتدا ببينيم نظريه ولايت فقيه در بردارنده چه پيامى است. آنچه به طور خلاصه درباره ولايت فقيه مى توان گفت اين است: در زمانى كه امام معصوم حاكميت...
شنبه، 2 خرداد 1388
دلیل نقلی محض بر ولایت فقیه
چون بحث مبسوط پیرامون تمام ادله نقلی، اعم از قرآنی و روایی، خارج از محور اصلی این رساله است که وظیفه او، تحلیل و تبیین و تعلیل عقلی ولایت فقیه...
شنبه، 2 خرداد 1388
معنا و مفهوم مشروعیت
مشروعیت (Legitimacy) در لغت به معنای «قانونی بودن» و «مطابق با قانون» آمده است و اگر چه ریشه لغوی آن، از «شرع» گرفته شده و با کلمه‏هایی چون «شریعت»...
شنبه، 2 خرداد 1388
ساده ترين دليل عقلى بر ولايت فقيه
مى توان با توجه به يك اصل عقلائى، ولايت فقيه را تبيين كرد و آن اينست كه اگرامرى براى عقلا مطلوب بود، ولى به دلايلى تحقق آن مشكل يا ناممكن گشت،...
جمعه، 1 خرداد 1388
اسلام‌ خشونت‌گر يا خشونت‌گريز؟
خشونت‌ از ماده‌ «خشن‌» به‌ معناي‌ تندي‌ در برابر نرمي (1) و نيز به‌ معناي‌ زبري‌ در برابر صاف‌و هموار بودن ‌(2) است‌. «خشن‌» گاهي‌ وصف‌ شخص‌...
پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1388
مرزهاى خشونت و مدارا
فلسفه اصلى تساهل و تسامح در اسلام، تربيت مومنان و نزديك‏ساختن دلهاى آنها به يكديگر است; به عبارت روشن‏تر، قلمرو مدارادر درون نظام دينى است و...
پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1388
آزاد انديشي در نظام سياسي ديني
طرح بحث نظريه پردازي و توليد علم در دهه سوم انقلاب ممکن است به دوگونه تغيير شود. يکي آنکه زمينه هاي طرح مسئله تاکنون وجود نداشته و لازم بود تا...
پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1388
آزادى سياسى و بنيانهاى آن در حكومت علوى، از نگاهى ديگر( قسمت اول)
بحث آزادى مخالفان سياسى در حكومت على(علیه السلام) كه بخش اول آن به «آزادى سياسى و بنيانهاى آن» اختصاص يافته بود، طبعاً نمى توانست داورى و ارزيابى...
پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1388
شیوه تعیین رهبری
در نظام جمهوری اسلامی ایران ، مرجع خاصی برای تعیین رهبر مشخص شده است، قانون اساسی 58 یكی از طرق تعیین رهبری را پذیرش اكثریت مردم می دانست، چنان...
پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1388
فلسفه تشكيل مجلس خبرگان رهبری
ولايت و رهبري، تفاوت‌هاي فراواني با مرجعيت دارد كه تنبّه به سه فرق، در اينجا ضروري است:‏‎ ‎‏1ـ مرجعيّت، كثرت‌پذير است و لذا تقليد نيز تعدّدپذير...
پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1388