مابعدالطبيعه و رياضيات در فرهنگ كهن اسلام
تحقيقات پيشرفته رياضي مدت هفت قرن در مراكز شهري اسلام به زبان عربي صورت مي گرفت. ما در اينجا حقّ اين پرسش را داريم كه آيا فيلسوفان موضوعاتي را...
سه‌شنبه، 23 دی 1393
ديدگاه هاي مسيحيت درباره ي دين
بسياري از مسلمانان بر اين باورند كه نزاع تاريخي بين علم و دين درواقع نزاع بين ديني خاص، يعني مسيحيت، و علم بوده است و هرچند مسيحيت از اين مقابله...
سه‌شنبه، 23 دی 1393
نگرش جهاني- انساني در انديشه ي اسلامي
اصطلاح « نگرش جهاني- انساني » (‌anthropocosmic vision) را از توويمينگ (Tuweiming)، مدير مؤسسه هاروارد- ينچينگ، و استاد مطالعات تاريخ و فلسفه...
سه‌شنبه، 23 دی 1393
علم و دين از منازعه تا مصالحه
اگر بين علم و دين جنگي باشد، به نظر مي رسد كه علم پيروز شود. علم نيز در كنار ياور خويش، فناوري، همانند شارلماني يا تيمور لنگ پيوسته قلمروهاي...
سه‌شنبه، 23 دی 1393
سه ديدگاه درباره ي علم در جهان اسلام (2)
آخرين ديدگاه اصلي درباره ي علم، كه در اينجا مختصري از آن را مي توان بيان كرد، با تأكيدش بر مابعدالطبيعه و انتقاد فلسفي از علم جديد، از دو ديدگاه...
سه‌شنبه، 23 دی 1393
اسلام و علم جديد: مسائل و مرز مشترك (2)
خوشبختانه دست كم تا حدودي مي توان روند انتقال سنت علمي اسلام به اروپا را بازسازي كرد. گرچه ما تصويري كلي از اين نظام نداريم، با دقتي كافي مي...
سه‌شنبه، 23 دی 1393
سه ديدگاه درباره ي علم در جهان اسلام (1)
به ندرت مي توان موضوعي را يافت كه به اندازه علم جديد براي دنياي اسلام اهميت يافته و بحث انگيز شده باشد. دنياي اسلام از نخستين دوران مواجهه اش...
سه‌شنبه، 23 دی 1393
اسلام و علم جديد: مسائل و مرز مشترك (1)
علم جديد را به طور كلي مي توان فعاليتي منحصر به فرد دانست. علم جديد و فرزند سودمدارترش، فناوري، گرچه در نهايت محصول غرب است، امروز همه فرهنگ...
سه‌شنبه، 23 دی 1393
تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفده اروپا نواندیشی نیست
رضا داوری اردکانی: من با لفظ روشن‎فکری دینی مشکل ندارم و معتقدم که صاحب‌نظران و متفکران حق دارند که اصطلاح بسازند. آن‌ها با زبان انس و رفاقتی...
دوشنبه، 15 دی 1393
نسبت دين و تکنولوژي
آن چيزي که امروز تحت عنوان تمدن مادي يا تمدن غرب بروز و ظهور پيدا کرده و شاه بيت آن، تکنولوژي است و همه ي ملل و النحل و همه ي ملت ها را جذب خويش...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
هرمنوتيک کلاسيک (1)
بحث در هرمنوتيک کلاسيک جز از طريق بررسي آراي تک تک ناموران اين عرص ميسر نيست. از اين رو به توضيح نقطه نظريات هر يک از هرمنوتيست هاي کلاسيک مي...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
هرمنوتيک کلاسيک (2)
شلايرماخر رسالت هرمنوتيک را شناختِ مقصود و نيتِ مؤلف مي دانست و آن را معيار تفسير صحيح متن تلقي مي کرد. هر چند که گاه از دشواري و گاه از عدم...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
سيري در تاريخچه هرمنوتيک
در اين نوشته مروري بر سير تاريخي هرمنوتيک از دوران باستان تا امروز داشته و نيم نگاهي به آينده اين علم خواهيم انداخت و در اين گذار و گذر به طرح...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
تعريف و اهداف هرمنوتيک
تاکنون تعاريف گوناگوني از اين علم عرضه شده که ريشه در فراز و نشيب هاي تاريخي آن دارد. صاحب نظران باتوجه به اهداف و انگيزه هايي که از پي جويي...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
اهميت هرمنوتيک
اهميت هرمنوتيک در دنياي امروز بيش از هر چيز مرهون توجه به دو مقوله زبان و فهم است. همين امر باعث شده که افرادي مانند رورتي پايان معرفت شناسي...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
نمونه هايي از کاربرد روش تفسير باطني ( اشاري )
اسم از ريشه « سمّو » ( رفعت ) و « سمه » ( علامت ) گرفته شده است. کسي که اين نام را مي برد شايسته است که به نشانه هاي انواع مجاهدات مفتخر گردد...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
چيستي هرمنوتيک
کلمه هرمنوتيک Hermeneutics واژه اي يوناني و مشتق از فعل Hermenuein به معناي « تفسير کردن » است. از همين رو ارسطو فصلي از کتاب منطق خود را که...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
زبان قرآن
تأمل در زبان دين و متون مقدس و شيوه فهم گزاره هاي آن از جمله مباحثي است که مورد اهتمام روزافزون دين پژوهان معاصر قرار گرفته است. وجود پاره اي...
دوشنبه، 8 دی 1393
امام رضا، کلام و مسائل کلامي عصر
از حضرت رضا در حوزه هاي گوناگون از جمله کلام، فقه، اديان و طب آموزه هاي ارزشمندي به دست ما رسيده است. اين مقاله ناظر بر ديدگاه هاي کلامي ايشان...
يکشنبه، 7 دی 1393
دانشگاه و نوانديشي علمي
يكي از وظايف مهم دانشگاهها عبارت است از نو انديشي علمي. مساله ي تحجر، فقط بلاي محيطهاي ديني و افكار ديني نيست، در همه ي محيطها، تحجر، ايستايي...
پنجشنبه، 4 دی 1393