مروري بر انديشه ها و آثار کلامي عبدالجليل قزويني رازي (ق 6)
عبدالجليل بن ابي الحسين ابن ابي الفصل ابوالرشيد قزويني دانشمندي فصيح و دين دار، واعظ و خطيبي توانمند و ماهر، متکلمي زبردست و صاحب آثار و تأليف...
جمعه، 26 دی 1393
مروري بر انديشه ها و آثار کلامي شيخ طوسي ( 460 ق)
ابوجعفر محمد بن حسن بن علي بن حسن طوسي، در سال 385 هـ در طوس- يکي از شهرهاي خراسان- متولد شد. در سال 408 هـ که بيبست و سه سال داشت به بغداد رفت...
جمعه، 26 دی 1393
مروري بر انديشه ها و آثار کلامي سيد مرتضي (355-436 هـ. ق)
علي بن حسين بن موسي بن محمد بن موسي بن ابراهيم بن الامام موسي الکاظم (عليه السلام)، شريف مرتضي و علم الهدي (1) نيز از القاب او است. او در سال...
جمعه، 26 دی 1393
مروري بر انديشه ها و آثار کلامي سيد مرتضي (355-436 هـ. ق)
علي بن حسين بن موسي بن محمد بن موسي بن ابراهيم بن الامام موسي الکاظم (عليه السلام)، شريف مرتضي و علم الهدي (1) نيز از القاب او است. او در سال...
جمعه، 26 دی 1393
مروري بر انديشه ها و آثار کلامي ابوالفتح کراجکي ( ...- 449 ق)
محمد بن علي بن عثمان کراجکي ( م 449 هـ )، دانشمندي ذوفنون است که در فقه، حديث و کلام، صاحب نظر و داراي تأليف بوده است بيشترين استفاده را از درس...
جمعه، 26 دی 1393
مروري بر انديشه ها و آثار کلامي شيخ مفيد (2)
بعد از آغاز دوره غيبت کبري و انقطاع کامل شيعيان از امام غائب- ارواحنا فداه- يکي از خطراتي که کليت مکتب اهل بيت را تهديد مي کرد، اين بود که اشتباه...
چهارشنبه، 24 دی 1393
مروری بر اندیشه ها و آثار کلامی شیخ مفید (1)
ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید و ابن المعلم، در روز 11 ذی قعده سال 336 ق در عُکبَری ( در ده فرسنگی بغداد ) متولد شد.چون...
چهارشنبه، 24 دی 1393
مروري بر انديشه ها و اثار کلامي ابن قبه رازي ( قبل از 319 )
ابو جعفر محمد بن عبدالرحمن بن قبه رازي، متوفاي قبل از 319 ق است. او از متکلمان نامدار اماميه عظيم القدر، خوش عقيده و در استدلال، قوي و در علم...
چهارشنبه، 24 دی 1393
عقل گرايي تأويلي در علم کلام
«عقل» از کلماتي است که در ادبيات و سنت اسلامي کاربردهاي مختلف و معاني متفاوتي دارد. در مقابل واژه هاي مختلف مانند جهل، جنون، نفس، عشق، هوي، امام،...
چهارشنبه، 24 دی 1393
شخصيت هاي کلامي نص گرا
در اين رويکرد ( نص گرايي ) دو گرايش افراطي و اعتدالي وجود داشته است. هرچند پيروان گرايش افراطي - البته تا قبل از ظهور ملا محمد امين استرآبادي...
چهارشنبه، 24 دی 1393
ويژگي هاي کلي علم کلام، از عصر غيبت تا خواجه نصير
اين دوره به دليل برخورداري از شرايط فکري، سياسي، اجتماعي و جغرافيايي، ويژگي هاي انحصاري خود را دارد که در رشد و يا افول تفکر کلامي - اعم از شيعي...
چهارشنبه، 24 دی 1393
رويکرد نص گرايي در تاريخ علم کلام
اين روش در واقع دنباله رو جريان حديث گرايي شيعه در دوره حضور امامان (عليهم السلام) و به ويژه دوره دوم يعني امام رضا (عليه السلام) و بعد از آن...
چهارشنبه، 24 دی 1393
دوره هاي تاريخی کلام شيعه (1)
نظام و قواعد عقايد و مباحث علم کلام، تاريخي است و در گذر روزگاران شکل مي گيرد و پديد مي آيد. هر نسلي به نسل پيشين موضوعي يا انگاره اي کلامي و...
چهارشنبه، 24 دی 1393
دوره هاي تاريخي کلام شيعه (2)
در بين مراکز و مدارس کلامي رايج در اين دوره، عمده ترين آن ها مدرسه قم و بغداد است. ديگر مدارس هر کدام تحت تأثير يکي از آن دو مدرسه اند. البته...
چهارشنبه، 24 دی 1393
خلاصه اي درباره کلام اسلامي
هدف از ارائه تعريف، يا شناخت ذات و واقعيت معرَّف است و يا شناخت و تمييز آن از امور ديگر است. هدف اول به مفاهيم حقيقي و معقول هاي اوليه مربوط...
چهارشنبه، 24 دی 1393
مطالعه علمي سيستم عصبي و طبيعت بشري (2)
بايد توجه كرد كه ماشين حساب از قوانين فيزيك و حساب پيروي مي كند. زيرا اين دستگاه طوري ساخته شده است كه فرايندهاي علّي آن بر پايه تغييرات عددي...
چهارشنبه، 24 دی 1393
مطالعه علمي سيستم عصبي و طبيعت بشري (1)
يكي از كتاب هاي مرجع حوزه ي پژوهشي مسيحي را برداريد و ببينيد درباره ي طبيعت آدمي، جسم، نفس، رستاخيز و جاودانگي چه گفته است. احتمالاً بيشتر در...
چهارشنبه، 24 دی 1393
مرزهاي مشترك علم و فقه
فقه اسلامي در دوران كلاسيك و پس از آن، تقريباً با مباحث علمي روزگار خود هم ساز بود. فقهايي كه با علوم اوايل مخالفتي نداشتند. در احكام فقهي خود...
چهارشنبه، 24 دی 1393
آفرينش از ديدگاه اسلام و جهان شناسي جديد
مسئله آفرينش همواره يكي از مهم ترين مسائل موردتوجه انسان بوده است. اما پيش از قرن بيستم ميلادي، عمدتاً متكلمان و فيلسوفان بدان مي پرداختند. جهان...
سه‌شنبه، 23 دی 1393
الگوهاي اسلامي در ارتباط بين علم و دين
مطالعات جديد در تاريخ علم نشان مي دهد كه پژوهش هاي علمي اصيل و بارور در قرن شانزدهم ميلادي در دنياي اسلام همچنان ادامه داشت. اما منابع تاريخي...
سه‌شنبه، 23 دی 1393