روشنفکري؛ از قرائت ابتر غرب تا خلسه ي هايدگري
افراد گوناگون روشنفکري را به گونه هاي متفاوتي تعريف کرده اند؛ دکتر يحيي يثربي گفته است: روشنفکري يعني باور به اينکه وضعيت موجودي را که شايسته...
يکشنبه، 30 آذر 1393
ريشه هاي اومانيستي مدرنيسم و روشنفکري
روشنفکر را در دو سطح مي توان تعريف کرد: در بعد غير تخصصي، نگاه عام و رايج به روشنفکر اين است که او فرد تحصيل کرده، آشنا با دنياي جديد، خوش فکر،...
يکشنبه، 30 آذر 1393
فخرالدین شادمان و خلاء گفتمان اسلامی در نسل سوم روشنفکری ایران
جامعه‌ی روشنفکری ایران به عنوان ویترین آرا و عقاید مرتبط با مسأله‌ی غرب و چگونگی مواجهه با آن، بر همین منوال نسل‌های متفاوتی را به خود دیده است....
يکشنبه، 30 آذر 1393
روشنفكري دين و حوزوي؛ انگيزه ها و چشم انداز ها
جريان روشنفكري دين ايران كه اشخاص و خطوط فكري متنوع و متكثري آن را راهبري مي كنند، نياز به واكاوي، تحليل و بررسي اين اهداف و مقايسه ي آن ها با...
يکشنبه، 30 آذر 1393
پيشگامان حوزه ي علميه ي شيعه در مواجهه با فلسفه ي غرب
منظور از عالمان شيعي عالماني هستند كه از حوزه هاي علميه ي شيعه برخاسته اند. غرض، نشان دادن نقش حوزه هاي علميه در برخورد با فلسفه ي غرب است. بنابراين...
يکشنبه، 30 آذر 1393
ايده ي روشنفكري و موضع حوزه ي نجف
از جمله ايده هايي كه در صدر سال اخير در دنياي اسلام رخنه كرده تفكر و يا ايده ي روشنفكري است كه ادعا دارد عقل خود بنياد بشر، مي تواند مشكلات را...
يکشنبه، 30 آذر 1393
بازانديشي جريان اصلاحي و نوانديشي حوزوي
حوزه ي كهن علوم اسلامي شيعه، علي رغم تنگنا ها و فشار هاي حاكمان جائر، انحطاط شرايط اجتماعي و تحجر جاهلان، شاهد جرياني خلاق، نوانديش و انتقادي...
يکشنبه، 30 آذر 1393
نو انديشي اجتهاد محور و روشنفكري معاصر
مقاله ي حاضر به بررسي جريان نو انديشي در تاريخ معاصر در حوزه هاي اجتهاد و فقاهت مي پردازد و تلاش مي كند تا با بيان مختصري از تاريخ روشنفكري،...
يکشنبه، 30 آذر 1393
آسیب شناسي پنج دوره روشنفكري ايراني در بستر تاريخ معاصر
"من بارها گفته‌ام كه روشنفكري در ايران بيمار متولد شد؛ مقوله روشفنكري با خصوصياتي كه در عالم تحقق و واقعيت دارد ـ كه در آن، فكر علمي، نگاه به...
يکشنبه، 30 آذر 1393
روشنفكري و بحران تفكر و عقلانيت جديد
در تعريف روشنفكري گفته اند كه روشنفكري مشي و عملي است كه مبتني بر عقل جديد براي اصلاح جامعه انجام مي شود. با اين تعريف و تعبير، روشنفكر انساني...
يکشنبه، 30 آذر 1393
روشنفكري حوزه اي
اين مقاله با در نظر گرفتن معاني عرفي و اصطلاحي مختلفي كه براي روشنفكري وجود دارد به تبيين مفهوم روشنفكري حوزه اي پرداخته و فرايند تاريخي و اجتماعي...
يکشنبه، 30 آذر 1393
تبارشناسی روشنفکری ما
در دورانِ سی‌ساله‌یِ پس از انقلابِ اسلامی، به دنبالِ شوکی که بر اثرِ آن به ذهن و روانِ مردمِ ایران و بخشِ بزرگی از جهان وارد شد، پرسش‌هایِ بسیاری...
يکشنبه، 30 آذر 1393
حماسه ي جلال و رويكرد او به غرب‌زدگي و روشنفكري
تاريخ معاصر ايران از اواسط سلطنت فتحعلي‌شاه قاجار به بعد مصادف با آغاز سيطره‌ي استعمار مدرن و اضمحلال تمدن كلاسيك ايران است. در پروسه‌ي حضور...
يکشنبه، 30 آذر 1393
حوزه و ظرفيت روشنفكري
مقاله ي حاضر بر آن است كه تفكر حوزوي به عنوان يك رويكرد معرفتي با اصول و مباني و مؤلفه هاي خاص خود واجد ظرفيت روشنفكري است به شرط آنكه روشنفكري...
يکشنبه، 30 آذر 1393
تجدد و روشنفکری در دوران مشروطه
"تاریخ مشروطیت ایران شامل دو مبحث اصلی است: یکی تاریخ بیداری افکار و نشر عقاید سیاسی و مدنی جدید که در حقیقت مقدمه‌ی هوشیاری ملی و نهضت آزاد...
يکشنبه، 30 آذر 1393
جريان روشنفکري در ايران
مي توان جريان روشنفکري در ايران را در يک تقسيم بندي کلي به روشنفکري ديني و غير ديني تقسيم کرد. بدين سان، روشنفکران، هر يک، در يکي از جريان هاي...
يکشنبه، 30 آذر 1393
جریان های روشنفکری در ایران معاصر
می توان جریان روشنفکری در ایران را در یک تقسیم بندی کلی به روشنفکری دینی و غیردینی تقسیم کرد. بدین سان، روشنفکران، هریک، در یکی از جریان های...
يکشنبه، 30 آذر 1393
شريعتي و روشنفكري امروز
جريان روشنفکری به اصطلاح دينی در ايران تقريباً هم­زمان با شکل­گيری نسل دوم کاست روشنفکران مشروطه در کشور، پديد آمد و در دوران غربزدگی شبه مدرن...
يکشنبه، 30 آذر 1393
روشنفكري و دكتر شريعتي
‌ بيش‌ از صد سال‌ است‌ كه‌ جوامع‌ مشرق‌زمين‌ با گذشته‌ي‌ قرون‌ وسطايي‌ و سير تحولات‌ مغرب‌زمين‌ و انتقال‌ آن‌ به‌ جهان‌ نوين‌ آشنا شده‌اند اين‌...
يکشنبه، 30 آذر 1393
نگاهي به پيشينه ي مسئله ي « عقل و دين »
سخن از پيشينه « عقل و دين » با دو پرسش آغاز مي شود: نخست اين كه: آيا عقل و دين، يعني آموزه هاي عقلي و ديني، با يكديگر سازگارند يا هيچ گونه سازشي...
جمعه، 28 آذر 1393