تبيين مسئله ترابط علم و دين
کشف ترابط يا تعارض « علم » و « دين »، در بالندگي معرفت ديني و علمي و در نهايت، کشف حقيقت، مؤثر است. امروزه از اين کشف با عناوين هم سنخي علم و...
چهارشنبه، 26 آذر 1393
وحی؛ منبع معرفت عقلی، موید علوم تجربی
نقشه راه در تولید علوم انسانی اسلامی مساله‌ای است که همیشه به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مطرح بوده...
سه‌شنبه، 25 آذر 1393
انتظارات بشر از دين (2)
تحقيق در اين عرصه، حاكي از وجود « نظام تربيتي در اسلام » است و با مراجعه اي گذرا به كتاب و سنّت، مي توان وجود مطالب تربيتي را در آنها ملاحظه...
دوشنبه، 24 آذر 1393
انتظارات بشر از دين (1)
در اين مقاله، سعي آن است تا در بيان مطالب، اين بحث به صورت مسئله محور دنبال شود، يعني به عنوان مثال: انتظار بشر از دين در عرصه علوم تجربي، طبيعي...
دوشنبه، 24 آذر 1393
انتظارات بشر از دين در ديدگاه حكيمان و فيلسوفان اسلامي
فيلسوفان اسلامي، در بحث ضرورت انبيا و نيازمندي انسان به دين، به حيات اجتماعي و مدني بالطّبع بودن بشر اشاره كرده، آن گاه از ضرورت قوانين عادلانه...
دوشنبه، 24 آذر 1393
انتظارات بشر از دين در ديدگاه متكلّمان شيعه
« متكلّمان اسلامي »، اعمّ از « شيعه » و « سنّي » در مسئله مورد بحث، رويكرد يكساني ندارند؛ برخي از آنها با تكيه بر حسن و قبح عقلي، به « قاعده...
دوشنبه، 24 آذر 1393
انتظارات بشر از دين در ديدگاه مكاتب و متكلّمان اهل سنت
از محققان اهل سنّت در زمينه فقه، فلسفه، كلام، حديث، اخلاق، عرفان و قرآن است؛ او در روش شناسي فهم ديني، به روش وطريقه اهل سنّت روي آورد و راه...
دوشنبه، 24 آذر 1393
مباني پلوراليسم ديني (2)
در قسمت قبل، دو مبنا از مباني و دلايل رويكرد پلوراليستي، مورد برّرسي و ارزيابي قرار گرفت؛ در اين قسمت نيز به سه استدلال ديگر كه به نفع پلوراليسم...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
پلوراليسم ديني در قرآن و سنّت
چنان كه در مقالات قبل بيان شد: ايده حقانيّت و نجات بخشي تمام اديان و عقايد، فاقد هرگونه دليل و مبناي موجّه مي باشد؛ علاوه بر ضعف استدلال هايي...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
مباني پلوراليسم ديني (1)
يكي از مباني معرفت شناختي « پلوراليسم ديني »، تفكيك بين واقعيّت في نفسه ( چنان كه هست ) از واقعيّت پديداري ( آن چنان كه در ذهن پديدار مي شود...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
تبيين پلوراليسم ديني (2)
در قسمت قبل، رويكردهاي مختلف در مورد تعدّد اديان و مفهوم پلوراليسم مورد برّرسي قرار گرفت؛ پيش از پرداختن به مباني نظري اين بحث و ارزيابي آن،...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
تبيين پلوراليسم ديني (1)
پلوراليسم ديني يكي از مهم ترين و مؤثّرترين مباحث فلسفه دين و كلام جديد است كه موضع گيري در مورد آن نسبت به همه مسائل اعتقادي تأثيرگذار خواهد...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
معرکه ي علم يهودي و علم مسيحي
اين که علم ديني داريم يا نداريم، بايد بگوييم که اصلاً علم غير ديني نداريم و اين نکته تقريباً براي ما واضح است، اين نکته فقط در تاريخ گم شده است....
يکشنبه، 16 آذر 1393
علم و دين
با عرض سلام خدمت دانشجويان گرامي دو موضوع را فرموده بودند که در خدمت شما باشم، يک بحث علم و دين و يکي بحث نقد نظام آموزشي. بحث را با اجازه ي...
يکشنبه، 16 آذر 1393
تمدن اسلامي و توليد علم ديني
امروز ما با موضوع تمدن اسلامي و جنبش نرم افزاري در خدمت شما هستيم يا به عبارتي جنبش نرم افزاري توليد علم. در بحث هايي که دوستان داشته اند مفاهيم...
يکشنبه، 16 آذر 1393
علم ديني
مراد از علم ديني و غير ديني چيست؟ آيا مراد اين است که پرداختن به برخي علوم جايز است و به برخي ديگر حرام؟ مثلاً فتوا داده اند که علم سحر جايز...
يکشنبه، 16 آذر 1393
ساختار معرفت ديني
مباحث بنده حول فلسفه ي دين است، بحث « شرايط معرفتي ديني »؛ پرسش اين است که معرفت ديني چه ساختاري دارد و به چه شکلي است؟ اين پرسش به صورتي کلي...
يکشنبه، 16 آذر 1393
بايسته هاي توليد علم ديني
براي توليد « علم » ديني، به شکل پيشيني بايد « عالَم » ديني توليد شده باشد. مؤلفه ها و کدهاي اثباتيِ عالَم ديني را؛ که با جامعه ديني متفاوت است؛...
يکشنبه، 16 آذر 1393
امکان علم ديني
بحثي که بنا است من در محضر شما ارائه کنم با عنوان علم ديني به اين معني است که بيائيم و با مفروض قرار دادن علم ديني به چگونگي توليد آن بپردازيم.
يکشنبه، 16 آذر 1393
نسبت علم و دين (2)
بحث ماهيت معناي دين را از اينجا شروع مي کنيم که رويکرد بعد از پوزيتويسم، رويکردي است که آن را « پُست پوزيتيويسم » ناميده اند و زير آب بقيه را...
چهارشنبه، 12 آذر 1393