وصایت در علم برای امام
روایات بسیاری این اصل را اثبات می‌کند که هیچ عصری از وجود انبیا و اوصیای ایشان خالی نمی‌ماند، یعنی در هر زمان، مردم یا از وجود نبی برخوردارند...
پنجشنبه، 4 تير 1394
مطالعه صحیفه، جفر، جامعه و مصحف از منابع علم امام
حزیر به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: چرا عمر شما ائمه کوته است و مرگ شما به هم نزدیک است با این که مردم به شما نیازمندند؟ امام (علیه‌السلام)...
پنجشنبه، 4 تير 1394
ارثی بودن علم امام
از امام باقر و امام صادق (علیه السلام) روایت شده است علمی که با آدم (علیه السلام) نازل شد به آسمان برنگشته، بلکه به ارث می‌رود و هرگز عالمی از...
پنجشنبه، 4 تير 1394
پیشینه‌ی تحقیق درباره‌‌ی علم امام
قدما کمتر به صفت علم امام به صورت مستقل و یا برجسته پرداخته‌اند و به علت اختلاف با اهل تسنن، صفاتی چون عصمت، مورد عنایت بیشتری بوده است. مسئله...
چهارشنبه، 3 تير 1394
عالم ذرّ و اظلّه در اندیشه ی متقدمین شیعه
در خصوص باور امامیّه درباره عالم ذرّ و اظلّه و عوالم پیش از این دنیا و روایاتی که در این خصوص وارد شده تقریباً با ضرس قاطع می توان گفت که تمام...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
انگاره ی عصمت و سهوالنبیّّ در صدر شیعه
گزارش ها و اخباری که بر عصمت انبیاء و ائمه (علیهم السلام) تأکید دارند منحصر به عصر امامان معصوم نیستند و روایاتی در این زمینه از شخص رسول خدا...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
شکل گیری انگاره های تفویضی در صدر شیعه (3)
گرچه تفویض به مفهوم واگذاری کامل شؤون ربوبی به بندگان از زمان امام رضا (علیه السلام) به بعد در جامعه شناخته شده و نهادینه شد، اما به نظر می رسد...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
سیر شکل گیری مفهوم «علم امام»
گزارش های موجود نشان می دهد شکل گیری و نهادینه شدن جریان های مختلف امامیّه درباره علم امام در دوره امام جواد (علیه السلام) صورت گرفته است، اما...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
شکل گیری انگاره های تفویضی در صدر شیعه (2)
درباره اعتقادات طیف مفضّل بن عمر و حلقه یاران او در کوفه و مدینه با تمرکز بر روی مفضّل بن عمر می توان گفت که گرچه اتّهام خطّابی بودن برای مفضّل...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
شکل گیری انگاره های تفویضی در صدر شیعه (1)
تفویض یا مفوّضه در حوزه کلام و عقاید اسلامی کاربردهای گوناگونی داشته و دارد. حتی اصطلاح «مفوّضه» در فقه اسلامی نیز معنای خاصّ خود را دارد.
يکشنبه، 10 خرداد 1394
شناسایی جریان های امامیه در پنج سده ی نخست هجری (4)
گرچه در سده سوم هجری تشیّع در خراسان به طور پراکنده در شهرهای مختلفی چون نیشابور، سبزوار، سرخس، مرو و بلخ رواج داشت، اما نیشابور در این میان...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
شناسایی جریان های امامیه در پنج سده ی نخست هجری (3)
با دقّت در اكثریّت می توان یك طیف انشعابی به شكل زیرمجموعه ای در آن یافت كه بارزترین شخصیّت آن مفضّل بن عمر جعفی است. حلقه مفضّل بن عمر جعفی...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
شناسایی جریان های امامیه در پنج سده ی نخست هجری (2)
یكی از مهم ترین مؤلّفه هایی كه باعث پیوند شخصیّت های این جریان شده است و به عنوان عنصر مشترك همگی آن ها بدان متّهم شده اند، اعتقاد به جسمانیّت...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
شناسایی جریان های امامیّه در پنج سده ی نخست هجری (1)
یكی از زمینه هایی كه در بررسی های تاریخی به ویژه در رشته تاریخ اندیشه و همچنین تاریخ فرق بسیار بااهمیّت است شناسایی جریان های داخلی یك فرقه و...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
بررسی منابع لغوی و اصلاحی غلوّ
واژه غلوّ در لغت به معنای فراتر رفتن از اندازه و زیاده انگاری است. در غالب منابع كهن اسلامی غلوّ در لغت به معنی نوعی زیاده روی و در برابر تقصیر...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
گرایش های غالیانه در سده نخست هجری
گرچه مطرح شدن باورهای غلوّآمیز در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) امر مشهوری نیست. ولی بر اساس برخی گزارش ها به نظر می رسد رهیافت های...
يکشنبه، 10 خرداد 1394
بررسي برهان وجودي آنسلم براي اثبات وجود خدا
نوشتاري که پيش رو داريد به بررسي يکي از براهين پرسابقه اثبات وجود‌ خداوند‌ در‌ تـاريخ فـلسفه غـرب مي ‌پردازد که با عنوان «برهان وجودي» معروف...
شنبه، 2 خرداد 1394
حسن و قبح شرعي (نظريه ي امر الهي) در مثنوي مولانا
يکي از مسائل بسيار مهم فلسفه ي اخلاق، حسن و قبح است. مسئله ي حسن و قبح در اين مورد بحث مي کند که آيا عقل به طور مستقل قادر به تشخيص حسن و قبح...
پنجشنبه، 3 ارديبهشت 1394
علم کلام در عصر آل بويه
کلام در لغت به معناي سخن يا سخن با فايده اي است که به نفسه کفايت کند. کلام اسم جنس است و بر قليل و کثير واقع مي شود و از نظر اصطلاحي علمي است...
سه‌شنبه، 25 فروردين 1394
جدايي دين از سياست
تاريخ زندگي اجتماعي، شاهد ظهور حکومت هاي گوناگوني بوده است که رويکردهاي متفاوتي در تشکيل نظام سياسي داشته اند. يکي از تقسيمات ممکن در باب انواع...
شنبه، 22 فروردين 1394