پایه‌های اسلام
شواهد قرآنی نشان میدهد که معنای پایه دین - با تغییرات گوناگون در آداب، مناسک، رفتارها، حقوق اجتماعی و فارغ از همه تحولات زمانی و مکانی، همواره...
پنجشنبه، 11 مهر 1398
ارائه تعریف جامع ادیان
چیستی دین از مبانی معرفت شناختی، انسان شناختی، هستی شناختی و وظیفه شناختی برخوردار است.
پنجشنبه، 11 مهر 1398
تعاریف ترکیبی دین
حکیمان و متکلمان و مفسران مسلمان در چیستی دین، خود را اسیر رهیافت های تک محورانه، مانند: رهیافت معرفتی، اعتقادی، وجودی، کارکردی و غیره نکرده...
پنجشنبه، 11 مهر 1398
جریان‌های گوناگون دین
واژه دین، از واژگان مشترک ایرانی و سامی است. دین، در زبان عربی و فارسی به جهت برخورداری از معانی متضاد؛ مانند کیش، ملت، شریعت، عبادت...
پنجشنبه، 11 مهر 1398
انسان و دین
اهل منطق، علم حصولی را به تصور و تصدیق تقسیم کرده اند. تصور، عبارت است از تصور ذهنی ساده ای که فاقد حکم است..
پنجشنبه، 11 مهر 1398
شبهه شرور و عرفان
عالمان برای نجات روانی افراد گرفتار شر، رنج و درد، به بیان برخی کارکردهای تربیتی شرور پرداخته اند و بر این باورند که مصیبتها و شداید، نقش مهمی...
پنجشنبه، 11 مهر 1398
مسأله شر و صفات الهی
متکلمان، علاوه بر پاسخ کلی، مبنی بر توجیه حکیمانه شرور، به بیان پاسخهای تفصیلی و جزیی نیز پرداخته اند.
پنجشنبه، 11 مهر 1398
شر و شبهه مکی
خیر، نقطه مقابل شر است به طوری که فرد خیرخواه حتی المقدور شر را از میان بر می دارد و تواناییهای قادر مطلق را هیچ حد و مرزی نیست.
پنجشنبه، 11 مهر 1398
شر و شبهه هیوم
فرض کنید که هیچ یک از راه حل های مشکل شرور، رضایت بخش نباشند و فرض کنید که موحد اعتراف کند که نمی داند چرا خداوند شر را روا می دارد، از این مسأله...
پنجشنبه، 11 مهر 1398
رهایی از شر
چرا خداوند متعال با وجود قدرت مطلقه، به دفع شرور اقدام نمی کند؟ چگونه وجود شرور با قدرت مطلقه خداوند مبنی بر نابود کردن همه بدیها، جمع می شود؟
پنجشنبه، 11 مهر 1398
واقعیت شیطان (قسمت اول)
بعضی از اهل معرفت گفته اند: بدان که نفس و شیطان و فرشته اشیائی خارج از تو نمی باشند، بلکه تو، همانها هستی. و همچنین آسمان و زمین و عرش و کرسی...
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
واقعیت شیطان (قسمت دوم)
انسان، هنگامی می تواند از مراتب بالای تکامل، برخوردار شود که موانع بسیاری بر سر راهش باشد و با کنار زدن آنها به حرکت خود ادامه دهد.
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
آفرینش نظام احسن جهان
بیشتر متکلمان شیعه بر همین عقیده اند که اراده الهی عبارت از علم خداوند متعال، به صلاح نهفته در امور است.
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
پرسش‌های نوین درباره صفات الهی (قسمت اول)
واژه «فن آوری نانو» اولین بار توسط نوریو تاینگوچی، استاد دانشگاه علوم توکیو، در سال ۱۹۷۴ استفاده شد. او، این واژه را برای توصیف ساخت مواد وسایل...
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
پرسش‌های نوین درباره صفات الهی (قسمت دوم)
علوم اعصاب شناختی و به طور کلی علوم شناختی، به دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال هستند که چگونه فرآیندهای ذهنی چون تفکر، حافظه و ادراک توسط مغز...
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
شناسایی افعال الهی
اصل بحث افعال الهی این است که شرایع آسمانی در تأثیر و ربوبیت خداوند در نظام جهان، تفسیر جامع نگری را عرضه می کنند و خالقیت، تدبیر و اداره لحظه...
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
صفات جلالیه الهی
هر جسمی ممکن الوجود و نیازمند به غیر است؛ و اگر جسمیت از خداوند سلب شود، رؤیت و دیدن خداوند با چشم سر انسان‌ها نیز از او نفی خواهد شد.
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
صفات فعلیه خداوند متعال
اشاعره، معتقدند که کلام خداوند از سنخ اصوات و حروف نیست؛ بلکه مفاهیم قدیم و قائم به ذات الهی اند که کلام نفسی نامیده می شود.
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
صفات ثبوتیه ذاتیه حق تعالی
ازلیت و ابدیت الهی، یعنی خداوند از قدیم بوده و تا ابد خواهد بود. این مطلب با واجب الوجود بالذات ثابت می شود. نفی حدوث و نفی نیازمندی به علت،...
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
صفات بارز خداوند
متکلمان و فلاسفه الهی، برای اثبات علم الهی به دلایلی تمسک کرده اند. یکی از دلایل اثبات علم الهی از طریق افعال محکم الهی است.
سه‌شنبه، 9 مهر 1398