صفات مشترک میان خالق و مخلوق
نمی توان به تباین و تفاوت کامل میان صفات خدا و مخلوقاتش قائل شد؛ به گونه ای که این صفات، تنها به صورت اشتراک لفظی به کار روند.
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
شناخت حضوری یا حصولی
صفات الهی، عبارت است از مفاهیم کمالیه‌ای که عین ذات حق تعالی هستند و تنها تمایز مفهومی با یکدیگر و ذات دارند.
پنجشنبه، 4 مهر 1398
برهان وجوب و امکان
اگر هم برهان وجوب و امکان مبتنی بر محال بودن دور و تسلسل باشد، از طریق محال بودن تناقض، می توان استحاله دور و تسلسل را ثابت کرد.
پنجشنبه، 4 مهر 1398
فیزیک کوانتوم و برهان نظم
جالب این است که فیزیک کلاسیک با جزم گرایی و ادعای قدرت پیش بینی و تحویل گرایی در صدد نفی تدبیر و ربوبیت الهی بود و فیزیک کوانتوم با نفی علیت...
پنجشنبه، 4 مهر 1398
نظام آفرینش
با توجه به رویکرد چهارصد ساله عالمان به طبیعت، هیچ دانشمندی نباید تفسیر غایی از جهان طبیعت داشته باشد و در واقع، عالمان به لحاظ وظیفه علمی خود...
پنجشنبه، 4 مهر 1398
برهان نظم و تئوری داروین
برای تبیین برهان نظم، تقریرها و روایت های مختلفی ذکر کرده اند. به گفته آیسلی داروین برهان اتقان صنع را ابطال نکرد؛ بلکه فقط روایت ساعت ساز و...
پنجشنبه، 4 مهر 1398
چیستی و اقسام نظم
مشاهدات عینی و کاوشهای علمی از نظم هدفدار موجودات طبیعی گزارش می دهند، چیزی که هست، روشن ترین و بارزترین جلوه های نظم برای بشر در عالم نباتات،...
پنجشنبه، 4 مهر 1398
تفاسیر اثبات وجود خداوند
اتفاق همه طوایف و فرق بر وجود صانع، زیرا که جمیع عقلاء عالم و علماء بنی آدم قائلند به اینکه، این عالم را صانعی است حکیم، و خالقی است علیم
پنجشنبه، 4 مهر 1398
اشتیاق به کمال مطلق
در تمام فطرتها بی استثناء عشق به کمال مطلق است؛ عشق به خداست. عذاب برای این است که ما نمیفهمیم، ما جاهلیم، عوضی می گیریم مسائل را
پنجشنبه، 4 مهر 1398
براهین اثبات وجود خدا
متفکران اسلامی، دلایل اثبات خداوند متعال را به هفت دسته یعنی: دلیل فطرت، برهان وجوب و امکان، برهان حدوث، برهان حرکت، برهان نفس، برهان نظم و برهان...
پنجشنبه، 4 مهر 1398
اثبات وجود خداوند
اگر شناخت مفهومی خداوند ممکن نبود، نزول آیات خداشناسی از سوی خدای متعال لغو میشد. مطلب قابل توجه این است که نباید مفاهیم خداشناسی را معبود حقیقی...
پنجشنبه، 4 مهر 1398
معقولیت گزاره‌های تجربی دینی
گزاره‌های تجربی و طبیعی متون دینی اسلام، اثبات پذیرند؛ زیرا می توان با روش‌های بیکن و میل به تحقیق پذیری و معقولیت گزاره‌های دینی تجربی دست یافت.
شنبه، 16 شهريور 1398
معقولیت گزاره‌های تاریخی دینی
خبر متواتر یعنی خبری که توسط مخبران متعدد و متکثری به گوینده نسبت داده شده و تعدد وسائط به گونه ای است که احتمال توافق بر دروغ در خبر منقول از...
شنبه، 16 شهريور 1398
معقولیت گزاره‌های عرفانی دینی
ممکن است پاره‌ای از عرفا پس از کشف و شهود توسط ذهن و ذهنیات و پیش فرض های خود، به تفسیر یافته‌های حضوری بپردازند و تفسیر خود را که نوعی مکاشفه...
شنبه، 16 شهريور 1398
بدیهیات استدلال دینی
عقل استدلال گر اثبات می کند که اگر واقعیت خارجی، منشأ پیدایش صور ادراکی نباشد و صور و ادراکات حسی، زاییده نفس انسان باشد، باید انسان در هر حالت...
شنبه، 16 شهريور 1398
معقولیت گزاره‌های توصیفی اسلام
اثبات پذیری گزاره‌های توصیه‌ای یعنی گزاره‌های اخلاقی، فقهی و حقوقی یا با کمک بدیهیات عقل عملی (نیکو بودن عدالت و زشت بودن ظلم) و یا با کمک معقولیت...
شنبه، 16 شهريور 1398
معقولیت دینی
دین عبارت است از آموزه‌های توصیفی و توصیه‌ای که خداوند سبحان برای هدایت انسانها نازل کرده است و پیام آن بدون تحریف در اختیار بشر قرار دارد.
شنبه، 16 شهريور 1398
دین پژوهی تطبیقی
قرن حاضر به پایان نخواهد رسید مگر آنکه شاهد تأسیس دانش یک پارچه و یک دستی باشد که اکنون اجزایش پراکنده است.
شنبه، 16 شهريور 1398
چیستی کلام جدید
مقصود از کلام جدید و تجدد در علم کلام چیست؟ آیا تجدد، وصف علم کلام است یا وصف مسایل آن؟ دوازده دیدگاه در این زمینه وجود دارد که تنها به دو دیدگاه...
شنبه، 16 شهريور 1398
تعاریف کلام اسلامی
علم کلام اسلامی، یکی از دانش‌های دین پژوهی است که در تاریخ دین شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متکلمان، در طول تاریخ به اثبات اعتقادات دینی...
جمعه، 15 شهريور 1398